rehab efter buköppning

N

n1ann

när kan man börja rida egentligen? Hur lång tid tar det inann hästen är i "full kondition" förutsatt att allt förlöper som det ska?

Om din häst blir buköppnad kommer du att få ordinationer på konvalescens av din veterinär. Jag tror att det varierar väldigt mycket eftersom det beror på hur stort ingrepp de har varit tvungna att göra. Men räkna med en relativt lång konvalescens.

ja ordination från vet var sex månader utan ryttare, de har tagit bort tre meter död tarm, tänkte bara höra hur det gått för andra hästar med samma bekymmer.. Har de blivit helt återställda vad gör de i dag? osv. Vet att det är många som inte överlever men förutsatt att allt förlöper som det ska..

Min häst buköppnades i oktober, och klarade det. Sedan i slutet på november så blev det ett bråck på operationssåret, ett stort sådant, så då tog jag bort henne. Hon hade fem veckors boxvila efter operationen.

/ Maris

Min häst var konvalescent i tre månader. Efter det fick jag så smått börja sätta igång henne igen. Hann inte göra så mycket med henne förrän hon var dålig igen. Hennes tarmar hade förmodligen växt ihop efter att de legat ur sitt läge och sedan blivit tillbakalagda. Hon togs bort :cry:. Saknar henne jättemycket!! :(

Hon hade inte riktigt samma problem som den häst du beskriver utan hon hade gasbildning, förstoppning och tarmomvridning. De tog aldrig bort någon bit av tarmen.

Vet inte säkert nu, men jag har hört rykten om att Briar har blivit buköppnad för några år sedan. Vet i sådana fall inte varför men du ser ju hur det har gått för honom i så fall. :) (OBS! Detta är endast ett rykte jag hört.)

Jag vet en hel del tävlingshästar på hög nivå som blivit buköppnade och det har förlöpt väl och dom är fullt återställda idag.
För dom har det tagit ca 1 år att vara tillbaka i full tävlingskondition igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar