Regntäcke som INTE läcker

AmyPond

Trådstartare
Hästen har haft sitt nya Amigo Hero ute i regn idag (inte ens ösregn) och det läcker igenom. Ska reklamera det imorgon. Köpte ett 100g Amigo Bravo 12 också, hoppas att det inte läcker också för då blir jag bara så trött :banghead:

Blir inte till att köpa ett ofodrat HW igen, så vad köpa istället. Jag har alltid gillat Shires förr, men dålig koll på hur kvaliteten är nuförtiden, förr var den ju superb. Någon som har koll? Hur är Bucas?

Det ska alltså vara ofodrat, god kvalitet och passform (HWs passform är perfekt, såklart:arghh:), inte hals. Tipsss? :bow:

Mitt Amigo Hero (ofodrat) läcker inte, inte ens vid ösregn - inne på andra året nu. Inte vintertäcket (Amigo Hero 6 ?), 200g, heller (inköpt vintern 2011, men knappt använt under den säsongen).

Jag gillar Bucas, men har inget ofodrat utan 2st 50g. Åtminstone det ena fick sig en skada ganska snabbt efter köpet, men det lagades och sedan dess har de hållit sig hela (inköpta hösten 2011). Har vid riktigt skitväder runnit in lite vid bogen/halsen (kanten), men hästen har alltid kommit in torr över kroppen.

Täckena tvättas ungefär en gång/år om de används regelbundet (tvättmedel för hästtäcken), borstas i övrigt utvändigt. Inget av dem har impregnerats något mer sedan köpet (jaja, det ska göras vid nästa tvätt :p).

//Liten, som troligen kommer att gå över till Shires vid nästa täckesköp (hästen har fått lite skav på skumma ställen - typ sidan av magen - av sina täcken under förra vintern).

Jag har köpt ett Shires i år, och det verkar onekligen bra och prisvärt. Har varit lite besviken med några av mina Weatherbeeta (de billigare modellerna som nog inte säljs i Sverige).

Shires är mycket prisvärt. Har haft säkert en handfull, och trots täckesmarodörer så håller de :) HW håller dock inte för mina. Inget av mina Shires har läckt in.

Har ett en vecka gammalt Shires Highlander 100g halvhals, det har regnat rätt hårt till o från men hästen är torr än så länge iaf.

Shires är bra grejer. Mina är inne på fjärde säsongen nu. De jag hade innan höll i ut och skur i 5 vintrar, sen tyckte jag de började bli lite ofräscha så jag köpte nya.

Passformen är nog högst individuell. Shires sitter som gjutet på min häst, medan andra täcken gärna just stramar och skaver i bogen på honom. :)

(Däremot är storlekarna kanske litet sådär. Jag har ett gammalt Stormbreaker 155 cm som är ganska precis lika stort som det nyköpta Highlander 145 cm...)

Jag hade shires till min förra häst, håller med om storleksförändringen, de äldre täckena (som inte passade nya hästen :cry:)hade superkvalitet men var mindre.

Täcket ska passa ett stort halvblod (166 och växer) som drar 145. De shires jag har haft har alla varit generösa i bogen, har det ändrats? Har ett stalltäcke som bara är ett par år gammalt, men regntäcke har jag inte köpt något shires på 15 år. Men det låter ju som att de får plus i kanten för vattentäthet fortfarande :up: Om ni har något tips på en bra och proffsig nätbutik som säljer ett bra shiresurval feel free att PMa and I'll :love: you forever.

Hmm, Jag har ett sprillans nytt Shire täcke och har gjort av med ett 10 år gammalt.
Tycker att dom är lika bra i både kvalitet passform och storlek.

har alltid kört med horseware förr, men har ett regntäcke från Ullared (2010) och det är superbra, billigt med.
Har ett från hööks helt ok. Sen köpte jag ett dyrt (minns inte märket) en svensk dressyrryttares collection. Inte lika nöjd med det. Så dyrt är inte alltid bäst.

Mina HW-täcken håller alltid tätt även vid ihållande äckelväder trots att dom är ofodrade. Har visserligen endast Rhino och Rambo men minns att mina gamla Amigotäcken var lika bra.
Shires tycker jag har jättemärklig passform.
Hade ett till mitt grövre halvblod men det va trångt i bogen och gav bogskav deluxe. Det såldes rätt kvickt.

Senast ändrad:
Alltså jag får knäppryck snart :banghead:
Åkte till hööks med täcket och bildbevis på läckaget på telefonen redo att reklamera och få pengarna tillbaka eller ett nytt täcke.
Då ska de behålla täcket på obestämd tid nu för att göra ett vattentest för att veta om de får i sin tur reklamera till HW.

Det skiter väl för fan jag i! Jag reklamerar till dem ett täcke med tillverkarfel och sen reklamerar de i sin tur till HW, det är deras problem, men nej, nu får jag vara utan täcke i x antal dagar för att de ska utföra ett test på något jag redan har bevisat. Hur hade de gjort om det hade varit deras egna täcke jag reklamerade? Maken på dålig service har jag nog aldrig varit med om. Aldrig mer täcken från hööks, speciellt inte kvalitetstäcken. Om nu deras lilla vattentest (det kunde hon inte förklara hur det gick till) inte då bevisar att täcket läcker, då har jag fortfarande ett läckande täcke. Grattis till mig liksom.

Tjejen i kassan: Men jag har ett rambo som jag har haft i 10 år och det läcker aldrig. 1, Rambo, inte Amigo, 2, Äldre täcken = bättre kvalitet, 3, DET FINNS TÄCKEN MED TILLVERKARFEL! :rage: :wtf:

Märks det att jag blev lite sur?

Jag har faktiskt aldrig varit med om ett regntäcke som läckt. Har haft täckerna från hööks, bucas osv.

Inte jag heller, förrän nu. Det som har läckt har varit 3 år gamla thermo master som använts flitigt (rullats i typ varje dag höst vinter vår) och som jag inte impregnerat efter tvätt som jag borde. Men aldrig ett nytt täcke.

Hästen har haft sitt nya Amigo Hero ute i regn idag (inte ens ösregn) och det läcker igenom. Ska reklamera det imorgon. Köpte ett 100g Amigo Bravo 12 också, hoppas att det inte läcker också för då blir jag bara så trött :banghead:

Blir inte till att köpa ett ofodrat HW igen, så vad köpa istället. Jag har alltid gillat Shires förr, men dålig koll på hur kvaliteten är nuförtiden, förr var den ju superb. Någon som har koll? Hur är Bucas?

Det ska alltså vara ofodrat, god kvalitet och passform (HWs passform är perfekt, såklart:arghh:), inte hals. Tipsss? :bow:

Har mest Horseware men haft Shires (highlander) och Bucas (både freedom och smartex) också. Inget av mina täcken har någonsin läckt. Efter tvätt impregneras dem alltid. Till nuvarande hästar är Shires för stora (passar annan typ av hästarna än mina) så den ena har mest Horseware och den andra har både Horseware och Bucas. Det är inte så att HW är för stora i tex bogen för din häst så att det har runnit i där?

Liknande trådar

Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek...
2
Svar
25
· Visningar
3 282
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
2 826
Senast: Harbor
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 752
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
3 109
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar