Regnskållor

Sv: Regnskållor

Jag vill också veta mer om jästen.... Det är inte ovanligt att infektioner överhuvudtaget bottnar i magproblem, vare sej det yttrar sej i hud, munhåla, eller på andra sätt, en bra fungerande mage kan vara till god hjälp i läkningsprocess. Men naturligtvis måste krustorna behandlas ! När jag på en annan häst hade detta problem så höll jag också ordentlig koll på temp. och allmäntillstånd o hade vet. kontakt, men vad jag inte visste då var att jag kanske även skulle tänkt med magen....

Det blev lite fel i mitt andra inlägg, så jag formulerar om det.

Och sen det där med bakjäst, eftersom att jag inte vet nästan någonting alls som har med regnskållor att göra, så blir det ju också svårt för mig att hitta 'botemedel'. Och eftersom att jäst tydligen fick ordning på magen (och regnskållor betyder på magproblem) så kanske det är värt att testa?

Warför kontaktar du inte bara en weterinär när din häst har en sjukdom? Du kan läsa mer om regnskållor (= Streptotrikos) på http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/Streptotrikos/

och ringorm här

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/DermatofytosRingorm/

Ingendera sjukdom är en magtarmsjukdom, men man tror ew att störd tarmflora kan göra hästen mer mottaglig. Att bakjäst rättar till en störd tarmflora råder det dessutom delade meningar om. Du bör i första hand se till att hjälpa hästen med hudinfektionen och därefter se öwer din utfodring. En häst får liksom inte störd tarmflora pga bakjästbrist utan oftare ligger andra faktorer bakom; dåligt growfoder, för lite growfoder, dåligt watten, olämpliga wä[ks]ter i hagen, äter rötter, får growfoder på marken i hagen, har parasiter osw. Börja i rätt ände.

Vi hade en häst som hade regnskållor när han kom hit. Han hade vart blöt och gått utan täcke, ibland fått ett "inte-andas" täcke när han varit blöt o.s.v..
Vi köpte en flaska Hexocil och tvättade ryggen på han varje dag tills det var borta. Försvann ganska snabbt faktiskt. Kanske ska tillägga att han fick ha flece-täcke på sig efter ryggtvätten så att han torkade snabbt och inte vart kall..
Han fck inte bli blöt om ryggen alls, bara när han duchades men då var det bara att tjoffa på ett eller två(vintern) flecetäcken efteråt så fukten försvann så snabbt som möjligt.

Fungerade för oss i alla fall.

Warför kontaktar du inte bara en weterinär när din häst har en sjukdom? Du kan läsa mer om regnskållor (= Streptotrikos) på http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/Streptotrikos/

och ringorm här

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/DermatofytosRingorm/

Ingendera sjukdom är en magtarmsjukdom, men man tror ew att störd tarmflora kan göra hästen mer mottaglig. Att bakjäst rättar till en störd tarmflora råder det dessutom delade meningar om. Du bör i första hand se till att hjälpa hästen med hudinfektionen och därefter se öwer din utfodring. En häst får liksom inte störd tarmflora pga bakjästbrist utan oftare ligger andra faktorer bakom; dåligt growfoder, för lite growfoder, dåligt watten, olämpliga wä[ks]ter i hagen, äter rötter, får growfoder på marken i hagen, har parasiter osw. Börja i rätt ände.

Tack för länkarna! ska läsa dom :bow:
Det är så att jag bara är medryttare på den här hästen så jag ska fråga ägaren om hon kan ringa veterinären. Men om man kan bota det själv så är ju det också bra :)

Vi hade en häst som hade regnskållor när han kom hit. Han hade vart blöt och gått utan täcke, ibland fått ett "inte-andas" täcke när han varit blöt o.s.v..
Vi köpte en flaska Hexocil och tvättade ryggen på han varje dag tills det var borta. Försvann ganska snabbt faktiskt. Kanske ska tillägga att han fick ha flece-täcke på sig efter ryggtvätten så att han torkade snabbt och inte vart kall..
Han fck inte bli blöt om ryggen alls, bara när han duchades men då var det bara att tjoffa på ett eller två(vintern) flecetäcken efteråt så fukten försvann så snabbt som möjligt.

Fungerade för oss i alla fall.

Vi har tyvärr inget varmvatten eller dusch över huvudtaget i stallet, så tyvärr kan jag inte göra så, men tack för tipset ändå! :D

Du kan köpa klorhe[ks]idin i sprayform på apoteket eller hos din weterinär. K-he[ks] finns i sprayfom och då kan du spraya och gnugga in på förändringarna. Medlet ä antispetiskt, bakteriedödande.

Så slipper du duscha. (Hästen alltså..!)

Min förra häst fick regnskållor på vintern när han gick otäckad och fick lång björnpäls. Jag behandlade med alsolsprit på krustorna och tvättade honom med hexocil?! Det gav sig dock inte förrän jag rakade av honom en del på hals och bringa (det var där det var värst).

Ta kontakt med vetrinär för att höra vad de säger men ger det sig inte tror jag att rakning och täckning resten av vintern är nödvändig.

När det gäller bakjäst så är det bra för magen. Foderjäst och bakjäst har dock olika funktion, googla på trådar här på Buke så kan du läsa mer.

Min förra häst fick regnskållor på vintern när han gick otäckad och fick lång björnpäls. Jag behandlade med alsolsprit på krustorna och tvättade honom med hexocil?! Det gav sig dock inte förrän jag rakade av honom en del på hals och bringa (det var där det var värst).

Ta kontakt med vetrinär för att höra vad de säger men ger det sig inte tror jag att rakning och täckning resten av vintern är nödvändig.

När det gäller bakjäst så är det bra för magen. Foderjäst och bakjäst har dock olika funktion, googla på trådar här på Buke så kan du läsa mer.

Okeej! Hon går alltid med täcke pga att hon har haft korsförlamning och är rejält frusen av sig! Så hon går aldrig utan täcke förutom på sommaren :)

Hej Annna, åkte till G****gården igår o köpte foderjäst, det kan du ju kolla om du samtidigt vill behandla magen. Det kommer jag att prova nu samtidigt med allt duttande på krustor.

Först och främst ska jag testa bakjäst, och om inte det fungerar så testar jag foderjäst :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar