Regn vid provridning? Vad tycker du?

Mayalv

Trådstartare
Jomen de är ju bara så självklart, det regnar givetvis idag och ska så göra hela dagen. Funderar på det här med provridning när det regnar. Visst kan jag väl köra hästen till ett ridhus men skulle helst slippa, dels för att det är jäkligt dyrt ridhus att vara i och dels för att det kommer vara rätt fullt där idag pga av just vädret och då får man ändå inte sätta upp hinder ( hästen ifråga är en hopphäst så kunde ju vara en het ide om de i alla fall fick testa ngt språng)

Så min fråga till er är; Vad skulle du föredra mellan att provrida en häst medan det regnar, och därmed vara ensam på ute bana och kunna ta i alla fall några språng? ( ja vi pratar ju inte öppen himmel med tropisk regnstorm direkt)

Eller, rida i ridhus men då med flera andra och där hästen aldrig varit innan ( dvs lär väl tycka att de är spännande att kika runt lite) men då behöva hålla undan för kanske 4-6 andra? (ev kan man få lägga upp ett hinder men av tidigare erfarenhet vet jag att det INTE är poppis)

Sv: Regn vid provridning? Vad tycker du?

Tja... det är ju höst och på hösten regnar det väldigt ofta.
På många ställen finns det ju inte ens ett ridhus att låna, så som köpare skulle jag utan större problem provrida i regn (vilket jag också gjort och inte ansett vara konstigt).

Tja... det är ju höst och på hösten regnar det väldigt ofta.
På många ställen finns det ju inte ens ett ridhus att låna, så som köpare skulle jag utan större problem provrida i regn (vilket jag också gjort och inte ansett vara konstigt).

jag håller helt med...lite regn stoppar inte oss hästmänniskor eller hur....det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder...hihi:rofl:

Lite regn skadar väl inte?

Dessutom kan det vara bra att se så hästen funkar trots att det regnar, ifall ni ska ut och tävla och det regnar tex.
Min förra häst kunde knappt gå när det regnade, helst skulle han gå med rumpan mot vind och regn :rofl:

Det är bara att klä på sig ;)

Om man tar hästen till ett ridhus där den inte varit innan så har köparen inte en ärlig chans att bedöma hästen. Den bör få vara i en miljö där den är helt avslappnad, dvs sin hemmiljö.

Jag skulle strunta i värdet och provrida ändå, just för att kanske få en uppfattning också om hästen påverkas av väder och vind.

Är man sen intresserad kan man ju provrida en gång till när det är bättre väder.

/M

Om man tar hästen till ett ridhus där den inte varit innan så har köparen inte en ärlig chans att bedöma hästen. Den bör få vara i en miljö där den är helt avslappnad, dvs sin hemmiljö.

de är väl igentligen bra att se hur hästen reagerar på miljöer där den inte har varit innan..

sen att rida när de regnar tycker inte ja gör någonting..bara bra att se att hästen går att rida i alla väder.

jag hade ridit i regnet - då vet jag hur hästen funkar i det vädrena med...fdu kan ju inte välja väder vid tävling diret,,

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle egentligen inte ha ridit den här veckan, men lyckades köpa till mig en extra ridlektion, som dessutom visade sig vara...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama