Regler på ridbanan?

Andorra

Trådstartare
Var finns det för regler när man använder ridbana? Alltså om man är flera stycken där på samma gång. Vet detta med att hålla till höger och snabbaste gångarten har företräde på spåret men vad gäller vid longering?
Om någon longerar sin häst på ridbanan - får inga andra rida där samtidigt?

Sv: Regler på ridbanan?

Ridhuset här är sällan fritt från ekipage, och vill man longera då får man fråga de som rider där om det är ok. Om inte, så får man inte longera.

Hos oss brukar det aldrig vara något problem om någon vill longera. Är den som vill longera på ridbanan först så håller de som rider sig ur vägen, och är det någon som vill longera när andra rider brukar den fråga, men som sagt, det brukar aldrig vara något problem.
Huvudsaken är ju bara att man ser upp och respekterar vad de andra gör.

Det var en som longerade sin egen häst och då fick inte vi gå in med våra hästar på banan förrän hon var klar. Blev lite konfunderad eftersom vi brukar longera/tömköra när andra rider i ridhuset eller på banan. Det jag har hört är att man inte ska longera/tömköra 2 ekipage samtidig men vet inte om det stämmer.

Där jag står får man helt enkelt vänta tills det blir tomt på ridbanan om man vill longera eller tömköra. nu är vi inte speciellt många och de flesta rider oftast ut så det finns nästan alltid möjlighet att få ha banan för sig själv!

Finns det några skrivna regler för användning av ridbana eller är det upp till var och en att sätta sina egna regler på sin bana.

Det finns några man kan köpa från ridsportförbundets shop, men man kan lika gärna sätta upp egna regler antar jag, så länge de finns lätt tillgängliga. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Det finns väl generella regler som gäller "överallt" men sedan sätter man väl till viss del egna regler om man vill, eller?!

I de flesta stall jag varit i har det varit så att en får longera men inte två. Den som longerar får hålla sig på en halva av banan och de som rider får inte rida emellan staket/vägg och longerande häst. Man får heller inte longera om det är fler ryttare än fyra på banan men kommer det fler ryttare under tiden så har man rätt att longera klart.

Det är bara sådanna regler som jag är van vid och som jag tror är rätt vanliga. :)

Det finns väl generella regler som gäller "överallt" men sedan sätter man väl till viss del egna regler om man vill, eller?!

Jo, det var dessa generella jag syftade när jag hänvisade till SvRF. Det med egna regler var äl kanske mer menat till om det var man själv som förfogade över ridhuset, det är alltså ens egna och tillhör inte ex. en ridklubb/ridskola. Dåligt formulerat av mig :o

Finns det några skrivna regler för användning av ridbana eller är det upp till var och en att sätta sina egna regler på sin bana.
Det är naturligtvis upp till den som äger banan att bestämma reglerna! Kolla om det finns nerskrivet nånstans vad som gäller för eran bana.

Det vanliga är väl håll till höger samt att man måste få OK från övriga om man vill longera, hoppa, köra osv.

Om någon redan gör något "störande" så får nog de som kommer sen stå ut med det eller vänta tills denne är klar. Jag skulle inte sela av eller ta bort hindren om det kommer någon ny, men jag skulle inte heller hindra dem från att komma in och trängas med mig.

I de flesta stall jag varit i har det varit så att en får longera men inte två. Den som longerar får hålla sig på en halva av banan och de som rider får inte rida emellan staket/vägg och longerande häst. Man får heller inte longera om det är fler ryttare än fyra på banan men kommer det fler ryttare under tiden så har man rätt att longera klart.

Det är bara sådanna regler som jag är van vid och som jag tror är rätt vanliga. :)

Det låter ju jättesunt! Man måste ju få longera klart om man nu står där redan!

Det känns ju verkligen som att sunt förnuft borde räcka rätt så långt, men det kanske inte är så lätt på alla ställen. Hos oss har jag aldrig stött på problem med longering och för tillfället är det det enda jag gör om jag ska jobba någon av miuna hästar själv eftersom jag är supertjock (gravid). :)

Ofta ser man regler skrivna, som sitter på dörren till olika ridhus, det brukar vara tex som jag kommer på nu:
* Högerregel
* snabbast gångart har företräde
* skritta alltid innanför spåret
* vid ridning på volt gäller ej högerregel
* gör ej halt på spåret
* maxantal ekipage i ridhuset kan förekomma
* longering endast tillåten vid visst antal ekipage och vid förfrågan
* ekipage som rider för instruktrör har företräde
* skritta aldrig i bredd
* upp/avsittning görs på speciella ställen tex medellinjen eller i en hörna
* Ej tillåtet att ta fram hinder förutom under vissa dagar och vissa tider
ja listan kan nog göras hur lång som helst men det är nog upp till ridbaneägaren att ha lite egna regler också, tex i vårat stall när en viss instruktör kommer så är ridhuset stängt för de som inte är med och tränar medans andra gånger är det öppet för andra även när instruktörer har lektion.

Då förstod jag rätt :laugh:

Tillhör skritt innanför spår de generella reglerna? Det borde det väl göra?!

Jag tror det i alla fall, men eftersom snabbaste gångarten ska vara på spåret så är det nog ofta någon som travar eller galopperar så då får man ju gå innanför i vilket fall som helst...

kl

Det här hände på ridskolan. Vi skulle rida lektion och hade med oss egna hästar. Brukar rida fram på utebanan eftersom ridskolehästarna oftast redan är uppvärmda. En ägare till en av hästarna i privatstallet longerade sin 5-åring och då fick inte vi komma in på banan. Ridbanan är 20x40 och vi ansåg väl att det borde finnas plats för 3 hästar till om vi höll oss på ena volten. H*n påstod att man inte fick vara där om någon longerade.

Vi har ofta longerat kompisens häst innan ridning och varken blivit hindrade av andra eller stoppat andra från att rida samtidigt.

Ska kolla upp vad ridskolan har för regler.

Ps. Droppen var att den här personen rider i samma grupp och eftersom h*n höll på med sin egen häst innan lektionen kom h*n 10 minuter för sent till sin/vår lektion, på en icke uppvärmd ridskolehäst.:crazy:

Senast ändrad:

Jag rider i en ridskolas manege under lektionspauserna, och hittils har det inte varit någon som velat longera. Dock är det flera som rider sina privathästar, och då gäller två regler: hålla till höger sida vid möte, samt att visa respekt (inte knö sig framför andra på spåret, inte rida för nära andras hästar osv..).

En sak ni glömmer är säkerheten!

Tänk på vad som kan hända, den longerade hästen sliter sig och springer runt med 8m lina efter sig :eek:

En av ryttarna trillar av och hästen springer mitt in i longeringen :eek:

Jag ser helst inte att någon rider när jag ska longera och rider helst inte om någon annan blir longerad.
Undantagen är när det är två stabila hästar som känner varandra, hade aldrig gjort det om det/de andra ekipagen var okända för mig.

Jag tycker att tjejen i fallet gjorde rätt som inte lät er rida där även om konsekvensen blev aningen fel men tänk om det gått rent åt skogen istället.

Det är viktigt att ha tydliga regler för longering men det är tyvärr många som glömmer bort det. Reglerna bestämmer varje ridbaneansvarig själv.

H*n stod på en utebana med grinden helt öppen. Hade hästen slitit sig så hade en olycka hänt oavsett.

Jag har också tänkt på säkerheten så därför undrade jag om det finns regler som man kan stödja sig på i fall någon ifrågasätter det.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 024
Senast: Ponsa
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar