Regler/lagar runt nyfödda valpar.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Finns det någon lag som föreskriver hur man ska ta hand om nyfödda valpar? Finns det tex krav på att man ska vara hemma de första dagarna? Nu menar jag inte inom SKK utan i djurskyddslagen.

Finns det någon lag som föreskriver hur man ska ta hand om nyfödda valpar? Finns det tex krav på att man ska vara hemma de första dagarna? Nu menar jag inte inom SKK utan i djurskyddslagen.

Jordbruksverkets hemsida:
Så länge hundvalpar behöver moderns mjölk och omvårdnad
får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt, och tidigast vid
8 veckors ålder. Valparna får heller inte lämna uppfödaren förrän
tidigast vid åtta veckors ålder om det inte finns särskilda skäl.
Om du har en hundvalp som är under fyra månader gammal får
du endast lämna den helt ensam kortare stunder. Dessutom får
valpar som är yngre än sex månader endast hållas bundna kortare
stunder.

Jag är rätt säker på att samma gäller som för övriga hundar dvs. du är skyldig att ge tillsyn 2 ggr/dygn.

Jag är rätt säker på att samma gäller som för övriga hundar dvs. du är skyldig att ge tillsyn 2 ggr/dygn.
Det räcker alltså med det? Jag insåg att jag inte hade någon koll alls, jag har aldrig varit intresserad av att avla på egen hand och de jag har köpt valp av har tagit semester under valpperioden så därför blev jag helt ställd när jag insåg att en ytligt bekant åkte och jobba dagen efter att tiken hade valpat.

Det räcker alltså med det? Jag insåg att jag inte hade någon koll alls, jag har aldrig varit intresserad av att avla på egen hand och de jag har köpt valp av har tagit semester under valpperioden så därför blev jag helt ställd när jag insåg att en ytligt bekant åkte och jobba dagen efter att tiken hade valpat.

Ja, det räcker. Jag tror de flesta tar semester inför valparnas ankomst, det är ju lämpligt då man inte vet om valpningen kommer gå normalt till eller om någon valp (eller tiken) behöver stöd efteråt så det är ju lämpligt att ta ledigt iaf några dagar där i början. Inte lagstadgat dock.

Ja, det räcker. Jag tror de flesta tar semester inför valparnas ankomst, det är ju lämpligt då man inte vet om valpningen kommer gå normalt till eller om någon valp (eller tiken) behöver stöd efteråt så det är ju lämpligt att ta ledigt iaf några dagar där i början. Inte lagstadgat dock.
Det är mycket som inte är lämpligt med den här valpningen men inget som är rent lagmässigt fel, det ska bara bli intressant och se om hen kan bli av med valparna sen... Nåja det är inte mitt problem! ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 668
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 270
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 338
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 256
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar