Regler i stallet?

JessicaM

Trådstartare
Lite mer inriktat till er som hyr ut stallplats, men andra får givetvis kommentera ;)

Jag hyr ut boxplatser (vitt) och jag vill sätta upp en inramad snygg papper där det står vad som gäller i stallet.

Undrar lite vad NI har för regler i erat stall eller i det stall ni står?? Man vill ju helst inte ha hela pappret fyllt med regler som det lätt kan bli om jag själv tänker på allt hehe.

Vad är de viktigaste reglerna för er?

Sv: Regler i stallet?

Visa hänsyn till varandra och djuren
Hålla ordning
är väl de viktigaste generella reglerna jag kan komma på.
Sen har du säkert rutiner av vikt som gäller i just ditt stall som är svårt för en annan att veta. :)
Typ: Tänk på att stänga stalldörrarna så vattnet inte fryser, är en viktig regel hos mig just nu!
Lycka till

... och ändå så täckte ditt svar in det viktigaste :laugh: och det som egentligen täcker in allt annat!

Om jag skulle ha ett stall och hyra ut boxar skulle jag inte vilja behöva sätta upp en skylt med regler, för mig borde det vara så självklara grejer för alla.

Men det är nog tur att jag inte hyr ut några boxar ;)

Om jag skulle ha ett stall och hyra ut boxar skulle jag inte vilja behöva sätta upp en skylt med regler, för mig borde det vara så självklara grejer för alla.

Men det är nog tur att jag inte hyr ut några boxar ;)

Tyvärr behövs detta verkligen!

Det finns ingen i världen som kan ta så bra hand om min häst som jag kan.
Jag vet och kan allt bäst.
Jag bestämmer själv allting runt min häst.
Ingen ska lägga sig i eller komma med råd/hintar/ tips eller vad som helst för då smäller det.

OBS! Detta är ej jag personligen som uttalar detta utan bara ett tips på metaliteten hos hästägare.

Tror att jag stått i 4 olika inack. stall under mitt liv.
Nu räknar jag bara större stall - 10 hästar eller fler.
Och det jag skriver ovan är något som 8 av 10 hästägare annamar.
Tänk dig själv när du slänger i hop en bunt "kärringar" i ett stall. De ska komma överens, men var och en håller på sin åsikt för de vet ju bäst hur man tar hand om hästar.
DÅ behöver man VERKLIGEN ha förutbestämda regler för att det ska fungera.

Det som är självklart för dig kanske inte är det för mig!

pga det kan det vara bra att ha regeln

Alla får lov att göra misstag för vi är trots allt inte mer än människor - dvs bli inte arg på någon som råkade göra fel utan att mena det.

Inga hårda ord på whiteboarden - det tar man öga mot öga, WB är till för fakta.

Vår stallägare börjar alltid med att informera nya människor om att vi är ett bra sammansvetsat gäng och att var och en sköter sitt. Inget skitsnack utan det tar man ansikte mot ansikte, inga elaka grejor på tavlan.
Sen står det lite påminnelser ibland om nån glömt lampan till ridbanan osv men aldrig nåt man tar illa vid sig av

pga det kan det vara bra att ha regeln

Alla får lov att göra misstag för vi är trots allt inte mer än människor - dvs bli inte arg på någon som råkade göra fel utan att mena det.

Inga hårda ord på whiteboarden - det tar man öga mot öga, WB är till för fakta.

Absolut!

Nästan exakt samma mening om WBT har jag skrivit in i våra stallregler.

Något är viktigt är att se till att alla vet vad som gäller. Man ska inte ha varit i ett stall i över ett år innan vissa regler kommer fram. Har stått i ett stall där alla bara skulle vet vad det var för regler som gäller. Samt var stallägaren missnöjd över något som hyresgästerna gjorde så skrev den det på tavlan, även om den visst vem det var som hade gjort fel.

KL
Tänk på att inte sätta upp regler som du själv inte kan följa:D
Ser lite illa ut om det står att alla skall plocka upp efter sig och du som stallägare har halva sadelkammaren slängd i gången.
Vet en stallägare som tryckte hårt på att i h*ns stall snackades det minsann inte skit om andra, när h*n själv var en av byns säkraste informationscentraler:)

Får man ta med sig besökare till stallet? Ska man säga till innan? Ett stall kan bli som en fritidsgård för ungdomar/vuxna om alla tar med sig kompisar hej vilt. Inte kanske så kul att komma till sitt stall och hitta en massa folk som man inte känner.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 342
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 106
Senast: Barbabelle
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 937
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte