Regler för clera round tävlingar

I

Isbiteen__

Känner att jag vill ha ett snabbt svar, därför skriver jag en tråd här.

Någon som vet hur reglerna för clera round tävlingar är ?
Har kollat på TR, har mejlat dom, samt andra klubbar här runt omkring.
Men det tar ju ett tag innan man får svar, kan ta flera dagar.

Jag ska ev o provrida en D-ponny, som jag känner passar mig as bra.
Har leta länge nu efter en till häst, har redan en D-ponny.
Jag är extremt kort, bara 154 cm ca.
Kanske något kortare :/ vet inte exakt, men har för mig jag var runt där.
152-154 cm lång.
Kort alltså, jobbigt!

jag tycker de är halv jobbigt med stora hästar.
Visst lär man sig sadla tränsa m.m efter ett tag.
men de är inte frågan.

utan den här hästen jag ska o titta på, är ponny.
och jag är 18 år
min fråga är, får man tävla clera round tävlingar, trotts att man är 18 ?
ingen tror på mig när jag säger, att jag är 18.
alla säger näe, du är inte mer än 15-16 år.
en påstod att jag var 14, hahahah^^ lite kul faktiskt.
hon kunde inte accpetera att jag var 18.

kan man chansa att åka iväg o tävla sin ponny, trotts att man är 18 på clera round ?

jag vet att ni kommer skriva, ta en stor häst då.
men alltså, jag orkar inte förklara hur jag tänker just nu.
vill enbart ha svar på frågan!! TACK

Sv: Regler för clera round tävlingar

Jag tävlade med min B-ponny clear round hoppningar (jag är 18år)

Let's Go

Jag tävlade med min B-ponny clear round hoppningar (jag är 18år)

Let's Go

Tävla du din B-ponny när du var 18 ?..

Weii, då borde jag få tävla D-ponny fast jag är 18 på clera round ? :D

Någon mer som tävlat/tävlar sin ponny, på clera round trotts att du är för gammal för o tävla den ?..

Om du känner att du vill tävla och inte vill skaffa storhäst så är det ju bara att ta upp ponnyn som storhäst:) Jag har gjort det och vet fler andra som gjort det och det har gått kanonbra:D:D

Om du känner att du vill tävla och inte vill skaffa storhäst så är det ju bara att ta upp ponnyn som storhäst:) Jag har gjort det och vet fler andra som gjort det och det har gått kanonbra:D:D

Okej. =)
Tack för svaret

man får ju starta ponnyn i avb B även om man är över 18 om inte jag minns fel

Japp, vill man tävla med ponny när man är ÖVER 18 så kan man antingen starta den i avd. b bland ponnyer eller skriva den som ridhäst i tävlingsdatabasen och tävla den bland storhästar. Jag har själv gjort båda delarna.

Men om du är 18 så är det ju bara att tävla på som vilken ponnyryttare som helst? Du får lov att tävla bland ponnyer i avd. a tills det år du fyller 18 är slut. Så om du fyllde 18 detta året får du tävla fram tills nyår. ;)

Japp, vill man tävla med ponny när man är ÖVER 18 så kan man antingen starta den i avd. b bland ponnyer eller skriva den som ridhäst i tävlingsdatabasen och tävla den bland storhästar. Jag har själv gjort båda delarna.

Men om du är 18 så är det ju bara att tävla på som vilken ponnyryttare som helst? Du får lov att tävla bland ponnyer i avd. a tills det år du fyller 18 är slut. Så om du fyllde 18 detta året får du tävla fram tills nyår. ;)

Okej. :D
Härligt, Härligt..

Vad menas med att man tävlat i avd A, och B ?
Förklara gärna. =)

Jag är lika lång spm du, och är 23 år :devil:
Får oxå nästan alltid kommentarer om att jag ser ut att vara 14-15. Du kan ju bara tänka hur konstigt de tittat på mig på systemet.. Haha:rofl:
Jag är den enda i gruppen på ridskolan som rider ponny och jag kommer aldrig att gå över till stor häst! Det finns ingen anledning.
Kul att det är fler än jag som vill hålla kvar vid ponnyerna.
Tyvärr vet jag inget om tävlingar då jag inte är intresserad, men clear round får du väl tävla i vilken ålder som helst?!

Vad menas med att man tävlat i avd A, och B ?
Förklara gärna. =)

Avdelning A är den "vanliga" avdelningen, där tävlar man mot varandra om placeringarna (inte i en clear round då förstås). I avdelning B tävlar unghästar/ungponnyer och nu även vuxna ponnyer med överåriga ryttare. I avdelning B rider man ingen omhoppning utan kommer man runt felfritt i grundomgången så får man en rosett. :)

Jag är lika lång spm du, och är 23 år :devil:
Får oxå nästan alltid kommentarer om att jag ser ut att vara 14-15. Du kan ju bara tänka hur konstigt de tittat på mig på systemet.. Haha:rofl:
Jag är den enda i gruppen på ridskolan som rider ponny och jag kommer aldrig att gå över till stor häst! Det finns ingen anledning.
Kul att det är fler än jag som vill hålla kvar vid ponnyerna.
Tyvärr vet jag inget om tävlingar då jag inte är intresserad, men clear round får du väl tävla i vilken ålder som helst?!

Va roligt det är att hitta flera som är ponny ryttare. :D
Jag red stor häst, i 5 år.
Kunde inte tänka mig o rida ponny, tyckte dom var för små.
Men när jag väl fick en, så är biten.
Tycker om dom. :) Lite mindre lättare att rida när man har så korta ben o inte är så stor.
Haha, kan tänka mig att dom tittar lite på dig då. ;)
Känner nog likadant, kommer nog förbli ponny ryttare.
I många många år till, om jag inte kommer o titta en liten stor häst som är perfekt.
Men de är något speicellt med ponny. :)

Avdelning A är den "vanliga" avdelningen, där tävlar man mot varandra om placeringarna (inte i en clear round då förstås). I avdelning B tävlar unghästar/ungponnyer och nu även vuxna ponnyer med överåriga ryttare. I avdelning B rider man ingen omhoppning utan kommer man runt felfritt i grundomgången så får man en rosett. :)

Okej. :)
låter bra.
låter som avdelning B är något för mig, tycker om hoppning.
men tävlar inte för att komma 1,2 eller 3.
Utanför att de är kul o hoppa o hitta på saker med hästen.
Och är inte så mycket för omhoppning osv.
Ska kolla runt med ridklubbarna runt här också. :)
Låter som de kommer bli en ponny för min del, framöver. :D
Hoppas den jag ska o provrida, passar lika bra som de låter som nu.

Japp.. Det är ingen åldersgräns, men man får inte vara för stor för ponnyn.. Lycka till på tävlingarna

På Clear rounder får man väl vara hur gammal som helst om man rider ponny? Bara man inte ser för stor ut.
Jag är 15 och rider B-ponny, och hoppar Clear rounder med honom.

Om du med clear rounder menar träningshoppningar, typ Pay and jump, centimeterhoppningar, blåbärshoppningar, (många namn) är de inte en tävling i den bemärkelsen att de går under TR. Varje klubb har sitt sätt att ordna dessa träningshoppningar. Oftast är det bara att välja vilken höjd du vill hoppa, inga licenser, mätintyg, kategoriindelning eller så. Dock kräver de flesta vaccinationsintyg, en del också Grönt kort.

Lycka till!

Hur är det då om man ska tävla en fjording som är 1.45 cm? Ägaren till honom har tävlat ganska mycket och hon är senior. Hon lär väl ha tävlat i storhäst klasser? Om jag nu ska börja tävla honom, måste jag också tävla honom i storhäst klasser då?

Har sett några vuxna på ponnyer tävla i CR, det borde nog inte va nå problem ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 760
Senast: mamman
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 343
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 266
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 846
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka