Regler för tid hos barnomsorgen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Titti-lo

Trådstartare
Hur mycket får man ha barnen hos barnomsorgen? Om man är arbetslös så är det 15 timmar i veckan? Eller ? Om man jobbar heltid så är det tiden man jobbar plus körtid?
Men hur är det om man jobbar natt? Jag behöver sova dagen innan och dagen efter. Jag jobbar 64% på ett 6 veckors schema .Hur mycket timmar får jag ha i veckan? Jag är ju lång ledig i 9 dagar en gång på de 6 veckorna .Skulle vilja ha minstingen där en dag den vecka , får jag det.
Vart hittar man regler om sånt?
Eller någon som vet hur det är .
Det är väl olika i olika kommuner? Jag hör till Nyköpings kommun.
Snälla någon som vet eller måste jag ringa och fråga?
 
Sv: Regler för tid hos barnomsorgen

Nu är jag inte hundra på om jag har rätt men jag försöker svara i alla fall.

Är du föräldraledig eller blivigt arbetslös så är det 15h/v så gäller.
Arbetar du så finns det bara heltid, vad det är i timmar vet jag inte.

Men nog ska ditt barn få vara på dagis när du behöver det, och även om du är ledig i 9 dagar så får du har barnet där, det är ingen som kan säga att barnet ska vara hemma bara för du har en lång ledig period, det kanske är jobbigt för barnet att vara borta från dagis 9 dagar var 6.e vecka, är nog bättre att gå mer regelbundet.

Men för säkerhets skull ring din kommun så du får 100% säkra svar.
 
Sv: Regler för tid hos barnomsorgen

Har en liknande fråga. Min kille jobbar ständig dag och jag jobbar skift, varannan vecka dag, varannan vecka kväl. Då man jobbar kvällstid (fram till ca halv ett på natten) kan man behöva sova på morgonen. Har en arbetskamrat med liknande arbetstid, men hon har blivitt nekad dagis de dagar då hon jobbar kväll, i och med att hon är hemma då. Har de rätt att neka? I slutet på kvällsveckorna är hon så trött att hon har fått sjukskriva sig eller vab. Jag kommer att få ha mitt barn på samma dagis och då få samma problem som hon. Vad har man för rättigheter?

tittilo - förlåt att jag lånar din tråd. Men de känns som vi i princip har samma fråga...
 
Sv: Regler för tid hos barnomsorgen

Ja precis vad har man för rättigheter? Håller med dig .
Jag ringer nog och kollar .
 
Sv: Regler för tid hos barnomsorgen

Tack för svaret.
Ringer man kommunen och begär barnomsorgen eller? Har aldrig varit i kontakt med dom sen jag sökte plats till barnen.
Jag har dag mamma och det är alltid lite konstiga miner från min reserv dagmamma om man säger att man är ledig .Så barnen ska va här ändå?Säger hon då. Det är bara någon gång ibland det är så. Jag går inte hemme och har barnen där jämt. Men jag tycker som du att det skulle va lättare för killlen att ha lite rutiner och gå lite regelbundet till dagmamman. Jag provar att ringa kommunen.
 
Sv: Regler för tid hos barnomsorgen

Jämför med de föräldrar som jobbar dag. De behöver sova på nätterna, men får knappast ha barnen på dagis då. Sovtid räknas nog som tid då barnen ska vara hemma.

Dock kan det ju vara annorlunda för nattjobbare eftersom det är svårt att få barnen att ha samma omvända dygnsrytm som en själv.
 
Sv: Regler för tid hos barnomsorgen

På vår förskola hade du nog fått lämna enligt 15-timmars-schema när du är långledig om barnet är såpass litet att det behöver vara på förskolan regelbundet.
 
Sv: Regler för tid hos barnomsorgen

Du bör ha rätt till barnomsorg i den omfattning du behöver för att kunna jobba, dvs måste du sova på dagen så ska du ha barnomsorg då. Med detta följer rent automatiskt att du inte har rätt till barnomsorg när du är ledig, eftersom du inte behöver det för att kunna sköta ditt jobb, oavsett om du tycker det skulle behövas eller inte. Däremot har du rätt till barnomsorg om det är nödvändigt för att undvika sjukskrivning, men det är nog något du behöver ha läkarkontakt etc för att få. En helt annan karusell, alltså!

Jag tror inte heller att någon kommun begär att barnen ska hämtas under ledighet vid ex vis delad tur, eller mellan glapp mellan skiftförälders sovtid och hämtning, om du förstår vad jag menar. En lämning och en hämtning per dag, liksom. Men vid ledighet har man inte rätt till barnomsorg.
 
Sv: Regler för tid hos barnomsorgen

När jag blev arbetslös 1 januari sa de på min sons dagis att om jag vill slippa betala så är det 15 timmar i veckan som gäller. Ville jag ha honom där mer än så skulle jag få betala.
Han är 4 år och går därför gratis 15 timmar/veckan.
men som sagt, jag hade ett val. Vilket jag inte trodde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 583
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det luciamorgon, med luciatåg på TV och massor av luciatåg, runt om i städer, kommuner och facebookflöden, trots att spam om...
Svar
3
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 833
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 395
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp