Registreringsnummer

CK

Trådstartare
Jag vet inte om jag är gammaldags, men jag brukar anta att året hästen är född finns med i registreringsnumret.

En av -09fölen fick sina papper inskickade och betalda i oktober.
När nu passet kom efter nyår så är registreringsnumret 01-10.

Det känns verkligen inte rätt, man får ju uppfattningen om att jag inte skickat in pappren i tid.:crazy:

Hur är det på de olika avelsföreningarna?

Sv: Registreringsnummer

Är det ett arabföl? Min importerade märr har registeringsåret med, inte födelseåret. Hennes danska reg. nr innehåller inget årtal alls.

Och en uppfödarkompis fick också ett -10 nummer trots att alla papper var klara i augusti (men SLU shabblade).

Inom ASVH går man på födelseår.

Vet en som reggades förra året som åring och fick 08 som han skulle.

Ja, en arab. Travfölen får ordentliga nummer....

Att importerna får andra nummer visste jag, men att årsföl får "fel nummer" stör mig, faktiskt.
Fattar inte ens anledningen?
Jag trodde numret sattes så fort papper och betalning var tillhanda.

Welsharna har födelseår med i sin nummerkombo vet jag (mittensiffran). Danska arabhästregistret verkar köra med häst i nummerordning sedan "begynnelsen" sas.

Enligt nya regler från EU får alla nyregistrerade hästar (efter 1 juli-09) ett UELN nummer som följer dem hela livet, ungefär som våra personnummer. De sex första siffrorna är relaterade till land och ras, medan de nio sista disponeras av varje förening.

Jag vet inte om jag är gammaldags, men jag brukar anta att året hästen är född finns med i registreringsnumret.

En av -09fölen fick sina papper inskickade och betalda i oktober.
När nu passet kom efter nyår så är registreringsnumret 01-10.

Det känns verkligen inte rätt, man får ju uppfattningen om att jag inte skickat in pappren i tid.:crazy:

Hur är det på de olika avelsföreningarna?

Mina arabföl födda 2006 hade alla papper iordning/allt betalat i oktober - men likafullt fick båda reg.nr./07 ... det gjorde mig lika besviken som detta gjorde dig, skulle jag tro. När jag ifrågasatte detta då fick jag till svar att de gör registreringarna i tur och ordning, skulle det dröja över nyår innan "ditt" föl hamnar i turordningen att få pappren hanterade ... ja då får det ett annat årsnr som reg.nr. än när det är fött. 2009 "tjatade" jag om hur viktigt det var för mig att få reg.nr. /09 och lyckades faktiskt få det genom att skicka allt under oktober (trots att den fölungen var född så sent som i september).

Jag har själv upplevt hur det ställer till en del bekymmer om de får reg.nr. året efter att de är födda, eftersom många fler än oss tar för givet att det är det år de är födda. Har till och med fått en tävlingslicens (på gamlingen) utskriven med fel födelseår p.g.a. att reg.nr. är året efter att han är född.

Misstänker att vi inte kan göra något åt det? Annat än att skicka pappren så tidigt som möjligt, samt att tjata på ARAB om att det är viktigt för oss att få rätt år (=födelseåret) på reg.nr.
/Anne

Jag mailar ARAB direkt, eftersom jag ännu inte fått passet på Wacko Jacko. :idea:

Och idag fick jag passet, efter påstötning.
Det var nog tur att det tog ett tag, för nu fick han ett pass med två stora fördelar:
Registreringsnumret står med. :angel:
Och så är det en bit genomskinlig plast i omslaget, så man ser vilken häst det tillhör utan att öppna passet. (Bra när man har hur många pass som helst.)

Sist, men inte minst, fick han det regnummer jag önskade, nämligen att det innhåller 09, då han är född.
Tänka att man ska behöva stöta på för en sån sak.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 166
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 564
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 642
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
104 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat