Registreringsbevis?

Sar

Trådstartare
När får man det egentligen? Har själv efterlyst det två ggr hos seminimportören men ej fått det.
Jag hade ingen levandefölavgift utan betalade allt på en gång.

Kan man ansöka om pass, id-märka etc. utan registreringsbevis? Jag förstår ju att seminimportören har fullt upp nu men vill självklart ha mina papper.

Sv: Registreringsbevis?

det är inte registreringsbevis du ska ha från seminimportören utan betäckningsrapport/registreringsunderlag...
Och utan DET kan du inte ansöka om registrering.

Hur snabbt du får det kan variera väldigt mellan olika hingsthållare. Vissa skickar det samma dag, andra tar det "nannandag", dvs en dag senare i år när det råkar finnas en stund över.

Jag tycker du ska kontakta spermaimportören igen.

Då ska jag kontakta dem igen. Jag har rapporterat per mejl, kön, datum när han föddes etc.

Tack för ditt svar

Sitter just nu själv i samma situation...Har pratat med två andra stoägare som också använt samma hingst som mig och fått föl nu, ingen av oss har ännu fått betäckningsbevis/fölrapport. Vi har både mailat samt ringt och svaret är att du har fram till jul på dig att registrera avkomman:devil:, Jag som vanligtvis använt Flyinge hingstar är ganska bortskämd med att rapporten kommer ca 3-4v INNAN beräknad fölning...Tycker att det är dåligt av dom, därför förlorade dom mig som kund i år och jag valde att betäcka med annan hingst, Clinton I blev valet i år.

Jag har samma problem :cool:.
Letade som en galning och trodde jag slarvat bort den, innan jag insåg att jag inte fått ngn. Ringde då hingsthållaren som bekräftade att dom inte skickat ngn, det var över 1 månad sen och jag har fortfarande inte fått den.

Intressant att ni (Sar och SeaGirlM) har använt hingstar från samma hingsthållare förra året (om jag inte minns helt galet...)
:angel:

Ang det så har jag fått för mig att det är vanligast att få de papprena i slutet på juli början på augusti dvs när de har det lite lugnare.
Men nu för tiden är det väl så att man som stoägare rapporterar in reslutatet till hingsthållaren/importören som i sin tur meddelar ASVH som i sin tur skickar ut registrerings underlaget?
Fast om de då inte inrapporterat till ASVH så kan ju de heller ej skicka ut nåt..

Tråkigt!
Hoppas det löser sig :)

Hade detta problem förra året, jag fick aldrig ngn registeringsansökan (har fortfarande inte fått ngn) från hingsthållaren. Jag pratade med ASVH och fick skicka in papper på att alla avgifter var betalda och så pratade de med hingsthållaren och efter lång tid har jag nu fått passet på min häst.

Det är väldigt olika med olika hingshållare när de skickar papper för registrering. Att man har hela året på sig att registrera utan att behöva få högre avgift är en sak, men man kan t ex ha sålt fölet och vill då att passet ska följa med.
Förra året skickade jag in registreringspapper till ASVH på ett föl den 28/12, nu berodde det i mitt fall ej på att hingsthållaren var sen utan på annat, men det passet har inte kommit ännu, så det är lång väntetid. Jag har inte upplevt att det varit så lång väntetid som det är nu hos ASVH på att få passen, men läste att det beror på att de väntar på DNA svaren.

Jag tror att du far efter mitt första hingstval, p.g.a. importörens vägran/ovilja att skicka med annat plan än SAS (som hade flygstrejk precis när ägget var som störst) så valde jag istället De Noir.
Jag fick dock igen min bokningsavgift och det tyckte jag var schysst.

Jag hoppas sannerligen att jag får det snart eftersom jag vill ta ut ID-kontrollant så fort som möjligt.
Vad händer egentligen om man helt enkelt inte får det? Kan ASVH gå in och ta tag i det?

på förekommen anledning...

Diskutera gärna runt eventuella problem att få hingsthållare att skicka pappren, men låt bli att nämna dem vid namn eller vilka hingstar det handlar om!

/moderatorn, som nyss slitit lite på radergummit...

Efter att ha haft strul ett antal år så har jag lärt mig den hårda/dyra :crazy:vägen hur man kan göra när man inte får papperna från hingsthållaren.
1. Man kan göra ID-beskrivningen ändå på ett löst konturdiagram som ID-beskrivarna har, samma med chipmärkningen. Det går utmärkt att bara bifoga detta med registeringsunderlaget sedan.
2. Om man inte får registeringsunderlaget i tid så för att slippa förhjöd avgift, vilket inte har varit helt ovanligt:mad:. Så kan man skicka in det lösa konturdiagramet och chipmärkningsunderlaget till ASVH. För då räknas anmälan som inkommen men ej komplett och kan då kompletteras med registreringsunderlaget när det kommer.
3. Kommer inte registeringsunderlaget, det kan ju faktiskt komma bort på t ex posten också, så räcker det att komplettera med ett intyg från hingsthållaren om att stoet varit hos hingsten och allt är betalt.

Hoppas det kan lindra oron lite;)

Ok, gör ett nytt försök och hoppas på att Ameo slipper ta fram suddgummit igen :angel:

Min spontana tanke är att hingsthållaren har mycket att göra för tillfället och satsar på att lägga sin energi på att få fram sperman till årets ston och sen tar papprena om ett par veckor när det lugnat sig en aning. Papprena behöver ju inte vara inne hos ASVH fören års skiftet så det finns gott om tid ännu.

Jag hade själv för några år sedan problem att få papprena på det fölet jag hade det året, betalade vid 90dygn och meddelade sedan hingstägaren att ett stoföl föddes blabla bla och fick ett surt svar om att det brydde dom väl sig inte om. :confused:
Sen sa dom att papprena skickas ut automatisk i augusti, inga papper kom, i september anklagades vi för att ha slarvat bort papprena men de skulle skicka nya i mitten på oktober när inga papper dykt upp ringde vi ASVH, de frågade direkt om det var den hingstarhållaren och det var ju bara att säga ja..
De kollade på hingstens språngrulle och där fanns inte ens mitt sto med! Fastän alla avgifter inkl SH-avgiften var betalda i tid..
Med hjälp av påtryckningar från ASVH fick vi till slut ett registrerings underlag på ett annat sto!!
Eller ja de hade tippexat över det stoets namn och regnummer och skrivit dit mitt stos.. Men stammen stämde ju inte alls.
Tack o lov så löste ASVH det hela utan mera tjafs och vi fick passet med rätt stam! utan försenings avgifter trots att det skickades in efter nyår.
Dock tror jag att ASVH var på just den hingsthållaren rätt mycket för om man läser vad som skrivits här så verkar ingen mer haft trassel efter mitt tjafs med dom :)
Dock har jag ingen lust alls att använda deras hingstar igen. :mad:
Det är för övrigt INTE samma hingsthållare som Sar och SeaGirlM använde sig av förra året, den har jag inte hört att det skulle varit nåt strul med förut.

Sar: Lite OT men vem var ditt första val? Hade för mig att det var De Noir som var nr ett hela tiden? *yra QuickStar*

Tusen tack för ditt inlägg Masse, det var värdefullt vetande!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 847
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 600
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka