Registrering/hästpass

Rancher

Trådstartare
:confused:HJÄLP! Jag blir rådlös på detta! Har en 1½ år gammal hingst som jag skulle vilja registrera och givetvis skaffa pass på. Nu ligger det till så här att pappan till min hingst är en oreistrerad quarterkorsning, som i smyg betäckte mitt sto sommaren 2005.
Ägaren till hingsten som betäckte mitt sto påstod i det skedet jag insåg att mitt sto var dräktigt (fann nämligen hans hingst i min sommarhage), att hans hingst inte var kapabel eftersom han var klapphingst. Jag valde att låta mitt sto (som är en varmblodig travare) föla, eftersom hon trots allt började bli åt åren och min chans att få ett föl efter henne minskade. Hingstägaren plockade bort sin hingst från grannbetet, och flyttade sedan från byn.
Har försökt nu i 1½ år att få tag i honom, så jag kan få lite uppgifter på hungsten, men han tycks ha försvunnit från jordens yta. Sist jag hörde något om honom så hade han tydligen avlivat sin hingst efter att han blivit anmäld av djurskyddsföreningen. Men om det är sant vet jag inte. Dilemmat för mig är nu: Hur registrerar jag min hingst? Jag vet ju vad pappan heter men får inte fram några uppgifter om hans härstamning. Eftersom det är en sk. tjuvbetäckning finns ju inte heller några uppgifter på betäckningen...???:(
Skulle ju vilja använda min hingst i lite egen privat avel på ett av mina paintston, men kan jag göra det om han inte går att registrera?
Snälla någon, hjälp mig...

Sv: Registrering/hästpass

Eftersom din uppfödning är en korsning mellan travare och quarter så kan du nog inte regga den varken hos ATG eller hos Quaterföreningen.
Nu för tiden måste man DNA-typa föräldrarna för att få med stammen i passet när det är raser som inte är godkända i varandras stamböcker. (som dessa raser inte är..)

Enklast och billigast är nog att regga i SH. www.svehast.se läst mer under "hästpass"

Eftersom din häst är idags läget oregistrerad kostar själva registreringen 900kr (för 1åring, 2åring o äldre = 1200kr)
Sen eftersom hingsten ej är godkänd/avelsvärderad och hans betäckningar ej redovisats så kostar det 400 + 400 kr.
Sen står det "okänd fader" 600kr vilket ju din avkommas pappa borde räknas till eftersom du inte vet stam osv.
De tar även betalt för en stoavgift på 400kr.

Vill du istället bara ha ett pass o skippa registreringen kostar det 400kr.

Han måste dock Signalementsbeskrivas, DNA-typas (skicka in tagel), och chip-märkas i båda fallen.

Du kan avla på din hingst ändå oavsett registrering eller ej, avkommorna kommer dock reggas som okänd härstammning.
Det brukar bli rätt dyrt...

Har du letat efter pappan i Blå Basen? Om du vet pappans officiella namn (prova olika stavningar om du inte får träff direkt) och om det är en quarter som är svenskregistrerad bör han finnas inlagd där.

Eftersom din uppfödning är en korsning mellan travare och quarter så kan du nog inte regga den varken hos ATG eller hos Quaterföreningen.
Nu för tiden måste man DNA-typa föräldrarna för att få med stammen i passet när det är raser som inte är godkända i varandras stamböcker. (som dessa raser inte är..)

Enklast och billigast är nog att regga i SH. www.svehast.se läst mer under "hästpass"

Eftersom din häst är idags läget oregistrerad kostar själva registreringen 900kr (för 1åring, 2åring o äldre = 1200kr)
Sen eftersom hingsten ej är godkänd/avelsvärderad och hans betäckningar ej redovisats så kostar det 400 + 400 kr.
Sen står det "okänd fader" 600kr vilket ju din avkommas pappa borde räknas till eftersom du inte vet stam osv.
De tar även betalt för en stoavgift på 400kr.

Vill du istället bara ha ett pass o skippa registreringen kostar det 400kr.

Han måste dock Signalementsbeskrivas, DNA-typas (skicka in tagel), och chip-märkas i båda fallen.

Du kan avla på din hingst ändå oavsett registrering eller ej, avkommorna kommer dock reggas som okänd härstammning.
Det brukar bli rätt dyrt...

Tack så mycket för din hjälp!
Då skaffar jag nog bara pass, för det blir ju bara en avkomma efter honom så det kan jag betala för!:bow:Du har räddat min dag!:)

Får du inte tag i fadern för DNA-analys så måste du registrera honom med okänd stam/ far. Men kolla först upp så fadern inte redan är DNA-typad... I vissa rasförbund DNA-typas fölen och föräldrarna vid registrering. Ring SLU.
Finns inte faderns DNA skulle jag registrera honom med okänd härstamning. För att kunna använda honom i aveln måste han i alla fall DNA-typas själv för att kunna lösa ut ett betäckningsrapportblock hos SH. Sedan är det bara att använda honom i avel (även om han registreras med okänd härstamning) - kan då även användas till andras ston!

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 786
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka