Registrering av föl

Kirre

Trådstartare
Vad händer om man inte gör det? Eller gör det väldigt sent? Händer något mer än att det blir dyrare och man även måste DNA -kolla mot stoet? Vid en eventuell avlivning om den inte är registrerad och har pass?

Blev lite nyfiken då jag känner till en åring som inte är vare sig chipmärkt eller har pass än, ett halvblod med full härstamning.

Vad som händer beror dels på rasen och dels vem som "upptäcker" det.
I vissa raser så innebär det att hästen, även om den är renrasig inte får registreras inom rasen. Andra raser går det bra att komma lite när som om man bara vill betala för det.
De största problemen är ju att alla hästar ska ha pass, så utan det bryter man lagen. Blir det kontroll av Länsstyrelsen så får ägaren ett föreläggande om att se till så att hästen får ett pass. Antar att om man inte ser till att ordna det så kan det i förlängningen leda till djurförbud. Men antar att de flesta ser till att få ordnat med pass.
Om den måste avlivas så kan man nog göra det. För har man inte hållit reglerna innan och fixat pass m m så gör man kanske inte det häller i fortsättningen. Går ju att få avlivat av t ex e jägare och bryr man sig inte reglerna så kan man ju gräva ner den själv utan tillstånd. Men det går också att få avlivat om det är av djurskyddsskäl.
Men eftersom den inte haft sitt pass från början så kommer den aldrig att kunna slaktas, utan blir kasserad för livsmedelsproduktion.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII