Registrera shettis?

myfairlady91

Trådstartare
Jag behöver hjälp.. har en shettis som jag vill ha registrerad! Vem tar jag kontakt med? Har just nu inga papper på hästen, men jag håller på att jaga rätt på uppfödaren.. Om det visar sig att min shettis inte har godkänd stam så antar jag att jag kan registrera honom som korsningsponny. Och då tar jag kontakt med ASRP, har jag rätt?

OM det finns stamboksberättigad härstamning till din ponny OCH denna kan verifieras med blodtypning eller DNAtypning, så är det shetlandssällskapet som registrerar din ponny. www.shetlandsponny.com/sss
I alla andra fall, dvs om stam saknas eller inte är komplett, så reggas ponnyn hos ASRP.

Sv: Re: Registrera shettis?

Jag vet föräldrarna till min shettis, men han är inte registrerad. Vad kostar blodtypning eller DNA_typning? Vad ska jag mer göra för att kunna regga honom?

Tja, det beror på... Har du en "språngsedel" (heter det inte längre, utan registreringsunderlag eller nåt sånt - hittar inte mitt block :p)? Eller kan det ha funnits en språngsedel? Dvs är han resultatet av en riktigt planerad betäckning med godkänd hingst och stamboksberättigad mamma?
I så fall ska du kontakta shetlandssällskapets registrator. Länken ovan stämmer inte längre, ny webadress www.shetlandsponny.se
För att få regga hos SSS krävs att ponnyn är stamboksberättigad shetlandsponny enligt ovan. Har man "språngsedeln" men ponnyn är mer än ett år gammal så krävs, som sagt DNA-typning och ett konturdiagram gjort av ID-kontrollant. Hur mkt DNAtypningen kostar går att hitta på SHs hemsida www.svehast.se - jag minns inte riktigt en dryg femhundring/häst, kanske?

Känner du bara till föräldrarna, och pappan inte godkänd och/eller mamman inte har full stam, då kontaktar du ASRP för då ska han reggas i korsningsponnyregistret hos ASRP. Vad de ställer för krav kan jag inte i huvudet..

Vill reda ut vissa saker här.
Pappan inte godkänd= registrerad, men ej avelsgodkänd
Ej full stam= inte registrearad?

Jag känner bara till föräldrarna, fick de utpekade för mig och har namn på dem och fick också veta att de är reggade. Men det är också allt jag vet. Finns det någonstans jag kan kolla upp om färöldrarna är reggade?
Tack så mycket för hjälpen!

pappan inte godkänd = ponnyn ej stamboksberättigad och kan inte reggas hos shetlandssällskapet. kontakta alltså ASRP för registrering.
ej full stam = ponnyn har inte tre fulla leds godkänd härstamning

Okej, du känner till föräldrarna. Vill du registrera ponnyn MED sin härstamning så måste både din ponny och båda föräldrarna DNAtypas, så att man vet att stammen är korrekt. Du kan också välja att regga den utan namnen på föräldrarna, då räcker det att du chipmärker ponnyn i samband med ID-kontrollen.

Du kan kolla om föräldrarna är registrerade på www.shetlandsponny.se - följ länk till stambok (där finns ALLA ponnyer som är registrerade hos Svenska Shetlandssällskapet! :bow: )

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka