registrera korsning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissNegativ
  • Startdatum Startdatum
M

MissNegativ

om man har en korsning (häst, dvs. över 148 cm) i vilket förbund registrerar jag den då?
har själv en connemara-halvblod-irlänskt å lite sånt i honom men han är skäck, så han är registerad i skäckföreningen. men om han var skimmel då? det är det jag är ute efter vart skulle jag registrera honom om han tex. var skimmel??

Skäckföreningen är ju inget "riktigt" register. Du kan ju inte få något hästpass genom dem.
Så du borde registrera din häst i tex ASVH så att du kan få ett hästpass. :)
(Min skäck är reggad där med "grå papper").

Vilken raskod fick Zilver med sina grå papper? Och i vilket register hamnade han? Lite nyfiken bara och om du inte vill skriva det här får du gärna pm:a! :)

Jag antar att du måste regga din häst där??
Du måste ju snart ha hästpass och det kan du inte få genom Svenska Skäckföreningen (om det är den du menar)?
Du kan ju kontakta ASVH och fråga dem... :)

Oj! Det har jag inte ens tänkt på. :)
Hmmm... Vart ser man det i passet? Det är gråa papper i det iallafall! ;)
Ska kolla upp det!

Det finns flera sorters grå papper! Med olika raskoder och olika "värde" så att säga.

Register avd II har raskod 54 och löpnummer fr.o.m. 9001. Register avd III har raskod 59 och löpnummer fr.o.m. 9501. Båda har grå papper. Finns även ett par ytterligare varianter av grå papper!

Japp. Regnr börjar med raskoden. I så fall finns han i register avd III, dvs "häst av varmblodstyp". Det är den "lägsta" nivån av registrering, dvs korsningsregistret. Misstänker att även min lilla guldklimp hamnar där!

Kollade lite på ASVH's hemsida.

"Register avd. II

Häst fallen efter avelsvärderad hingst som uppfyller rasvisa krav, men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern."

Då uppfyller inte Zeb de rasvisa kraven eller? Han är ju avelsvärderad iallafall. Är det pga härstamningen då?

Bara lite funderingar... :) Struntar i vilken färg han har på papperen, min vackre, lille gosse!! :D

Nej, färgen på papperna säger inget om kvaliteten på hästen! Och jag tror det beror på Zebs härstamning och att han inte är godkänd. Med halvblodsston får ju avkommorna lite "bättre" papper. Även om de fortfarande är grå. :)

min häst är som någon sa registrerad i svenska skäckhästföreningen eller vad det nu heter. där har han typ röda papper...alltså inte gråa! jag tänkte mest på att skaffa tävlingslicens och självklart pass. måste jag då registrera om? har skivit till asvh och frågat.

Att regga i skäckföreningen är väl mest som intresseförening? Skriv gärna och berätta vad du fick för svar från ASVH!

jag fick de svaret att ja skulle ringa något ställe. kommer inte ihåg vad det var för något. får väl se om ja ringer när det är dax att fixa sånt...

Om din häst bara är registrerad i Svenska Skäckföreningen, så kan du inte få något pass eller licens därifrån.
Som Francess skrev så är det ju mer som en "intresseförening"...
Har för mig att det står på ASVH's hemsida hur du går tillväga för att regga/skaffa hästpass hos dem. Det är inte svårt iallafall. :)
Du låter en ID-kontrollant göra ett konturdiagram på hästen plus att du ska ha någon form av ägarbevis (köpekontrakt eller liknande). Om hästen inte har några papper sedan tidigare, så ska väl hästens ålder styrkas av veterinär?
Kolla på ASVH's hemsida så blir du nog klokare! :D

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 121
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästvård Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30