Registrator?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ska visserligen bara börja på gymnasiet till hösten, men jag har redan börjat fundera lite på vad jag vill bli...
Ett yrke som hela tiden återkommer är registrator (alltså registrator inom ett rasförbund som ASRP, ASVH osv).
Men vad krävs egentligen för utbildning för det?
Vilken linje på gymnasiet är en bra början? Och vad behöver man ev. Läsa till på högskola/universitet?
 
Sv: Registrator?

Du får nog fundera vidare det är inget det finns några jobb inom, majoriteten av de som sköter det i de flesta mindre rasföreningarna (det reggas inga mängder precis av varje ras per år) gör det som "fritidssysselsättning" utöver sitt vanliga jobb.
De enda som har lite mer är väl asvh, asrp och sh. Vad gäller tex asvh är det inte ens där ett heltidsjobb utan det är en ansvarig registrator som har det som en arbetsuppgift i sin övriga anställning. Eftersom det blir en ansamling precis när fölen skall registreras så är de ett par stycken till som arbetar extra med det precis under de 2-3 månaderna som det blir en större belastning och då är det inga som så att säga anställs utifrån.
För övrigt så har ansvarig registrator i asvh varit samma person i mååånga år så inte precis någon omsättning heller på personal om man säger så och med starkt dalande avelssiffror och därmed färre och färre nyregistreringar och sämre och sämre ekonomi för avelsföreningarna så lär det ju inte vara aktuellt att utöka personalstyrkan heller.
Så du gör nog klokast i att fundera vidare på någon annan inriktning på din utbildning.
 
Sv: Registrator?

Det är inget yrke, i de flesta rasföreningarna görs det ideellt eller mot en liten ersättning. Om man får lön för det ingår det oftast i en tjänst ihop med många andra administrativa sysslor.

Omsättningen på tjänsterna är extremt låg så vill du kunna försörja dig i framtiden ska du se dig om efter något annat jobb.
 
Sv: Registrator?

Ska visserligen bara börja på gymnasiet till hösten, men jag har redan börjat fundera lite på vad jag vill bli...
Ett yrke som hela tiden återkommer är registrator (alltså registrator inom ett rasförbund som ASRP, ASVH osv).
Men vad krävs egentligen för utbildning för det?
Vilken linje på gymnasiet är en bra början? Och vad behöver man ev. Läsa till på högskola/universitet?

Registrator är ett yrke som finns inom offentlig verksamhet pga offentlighetsprincipen, vilket betyder att alla handlingar inkomna eller upprättade, vid kommunal, statlig eller landstingsverksamhet ska registreras.

Det är ett administrativt yrke så du behöver gå en gymnasieutbildning med kontor/ekonomiinriktning. Därefter är det bra att komplettera med den juridikkurs på högskola som handlar om just offentlighetsprincipen.

Det finns också kurser att gå som ens arbetsgivare betalar - dock behöver man då först ha fått jobb som registrator. Nedanstående text är ur innehållet för grundkurs för registrator:

Registrering är en av grundpelarna för att offentlighetsprincipen ska fungera på ett tillfredsställande sätt och du som registrator har därmed en nyckelroll i den offentliga förvaltningen. Det är därför av stor vikt att du är väl insatt i regelverket. Under kursen får du en noggrann genomgång av begreppen allmän handling, uppgift i allmän handling, offentlighets- och sekretesslagens uppbyggnad samt hur reglerna ska tolkas och tillämpas.

Efter kursen har du en god kunskap om hur du som registrator tillämpar offentlighetsprincipen och sekretessreglerna. Du har fått god förståelse för vikten av att allmänheten har insyn i myndigheternas verksamhet. Du kommer även ha lättare för att svara på allmänhetens frågor, och veta vad du kan lämna ut själv och vid vilka tillfällen du måste lämna över frågan till någon annan.

Ur kursinnehållet:
• Offentlighetsprincipen
• Allmän handling
• Registrering och utlämnande av allmän handling
• Offentlighets- och sekretesslagens uppbyggnad
• Sekretessregler
• Sekretessen och EU
• Sekretessbrytande regler


Lycka till!

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
12 972
Senast: Bulldoozer
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 247
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 473
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp