Reggio Emilia

trazel

Trådstartare
Vad är era erfarenheter från Reggio Emiliainspirerade förskolor?

Sonen har nu fått förskoleplats. Inte alls där vi ville, utan på andra sidan stan. Förskolan är dessutom inspirerad av Reggio Emilia, vilket jag egentligen vet väldigt lite om.

Så, era erfarenheter? Jag är rätt uppgiven, så jag hoppas ni kan komma med nåt positivt i alla fall... ;)

Sv: Reggio Emilia

Barnens förskola är också inspirerad av den läran. Jag märken ingen skillnad mot hur det är på andra förskolor vänner pratar om. Barnen får arbeta med olika teman och då och på så sätt lära sig tex färger, längdskillnader. I övrigt är det ju som vilken förskola som helst med vanlig läroplan och hjälp från specialpedagoger om något barn skulle behöva lite extra stöttning med något.

Många förskolor är idag inspirerade av Reggio Emilia. Det innebär inte så hiskeligt farliga saker utan att man ser barnet som kompetent och som utforskande. Man väljer att se till barnens intresse ofta vid val av tema och man väljer att variera olika sätt för att uttrycka sig.

Grundaren sa så här "Ett barn har hundra språk, men berövas 99".

Jag är väldigt förtjust i Reggio Emilia, en sak jag gillar är att man i pedagogiken försöker undvika färdiga lekar. Man leker inte med dockor, bilar och annat där konceptet är färdigt och (ofta) enkelspårigt, utan man försöker "skapa leken". En annan sak är att man inte ger barnen givna svar, utan att man frågar "vad tror du", reflekterar över barnens tankar, kanske provar sig fram. Man uppmuntrar barnen att bli tänkande och skapande individer.

På sonens förskola har de i allra högsta grad "färdiga" leksaker såsom bilar och (föräldragjorda) dockor. Så det varierar nog från förskola till förskola hur hardcore de är.

Sonens förskola arbetar så som Emro beskriver. I vår kommun är samtliga förskolor inspirerade av Reggio Emilia.

På sonens förskola har de i allra högsta grad "färdiga" leksaker såsom bilar och (föräldragjorda) dockor. Så det varierar nog från förskola till förskola hur hardcore de är.

Sonens förskola arbetar så som Emro beskriver. I vår kommun är samtliga förskolor inspirerade av Reggio Emilia.

De har gott om färdiga saker på barnens förskola också. De är nog inte så värst hardcore, men lite inspirerade sådär. Det är en för övrigt vanlig kommunal förskola.

Tack för era svar! Någon hardcore borde det inte vara eftersom det är en kommunal förskola. :)

Jag har dessutom hört mycket positivt om personalen på förskolan nu. Men faktum kvarstår att pappan ska ta sonen till förskolan, ca 5 km bort utan bil i 20 grader minus i vinter... Men det är en annan historia. ;)

En annan sak är att man inte ger barnen givna svar, utan att man frågar "vad tror du", reflekterar över barnens tankar, kanske provar sig fram. Man uppmuntrar barnen att bli tänkande och skapande individer.

Det där gillar jag verkligen inte. Hur ska barnen lära sig något utan att få svar? De kan ju inte uppfinna hjulet själv varje dag. Eller komma på saker som det tagit forskare evigheter att förstå. En undersökning har visat att dessa "vad tror du" och att barnens fantasi ska vara svaret oftast förekommer i naturvetenskapliga frågor där personalen inte heller vet. Det skulle vara mer givande att tex googla och faktiskt få ett riktigt svar. Barnens kompetens sträcker sig inte hur långt som helst.

Fast jag skrev inte hur en reggio emilia inspirerad förskola arbetar, det är ju individuellt beroende på hur mycket av pedagogiken de tar till sig. Jag skrev vad pedagogiken går ut på.

Det där gillar jag verkligen inte. Hur ska barnen lära sig något utan att få svar? De kan ju inte uppfinna hjulet själv varje dag. Eller komma på saker som det tagit forskare evigheter att förstå. En undersökning har visat att dessa "vad tror du" och att barnens fantasi ska vara svaret oftast förekommer i naturvetenskapliga frågor där personalen inte heller vet. Det skulle vara mer givande att tex googla och faktiskt få ett riktigt svar. Barnens kompetens sträcker sig inte hur långt som helst.

De får ju svaret till slut, men får arbeta sig fram till det tillsammans med pedagogerna. Vissa svar med hjälp av "diskussioner" och vissa svar med små experiment.

Ett exempel kan vara att man är ute i parken, och barnen hittar kaninbajs, något av barnen frågar då vad som händer om man planterar kaninbajs. Man frågar vad barnet tror och barnet svarar kanske att det växer upp kaniner. Då tar man hem lite bajs och planterar det, vissa bajsar händer det ingenting med och vissa kommer det växter ifrån. Då pratar man om det, att det växer upp det kaninen ätit, och att det kan vara olika, och så kan man snöa vidare på fåglar som äter fröer osv.

Självklart måste barn få vissa svar, men ofta ger vi nog svaren för lätt och för självklart.

Min mamma arbetar på en Reggio förskola.
En solig sommardag var det ett barn som plockade fram en stjärtlapp och ville åka i pulkabacken på gården. Istället för att säga "det går inte" så fick barnet prova, fler barn blev intresserade och efter en del utforskande kom de fram till att det inte gick så bra att åka på gräset, men i sanden vid rutchkanan gick det bra och i rutchkanan gick det jättefort, de hade jätteroligt.

Egentligen handlar det hela om att ta tillvara på barnens intressen, upptäckarglädje och skaparlust.

Ja, fast man måste ju skilja på rena fakta frågor och skapande lek. Att uppmuntra till barnets egna tankar och funderingar för att sedan diskutera utifrån det kan väll aldrig vara fel?

Och hur ofta ägnar man sig åt saker som tagit vetenskapen massor av år att komma fram till i förskolan?

Mer än du tror faktiskt. Vi gör många naturvetenskapliga experiment. Nu står vi dock inte och rabblar långa formler, men visar små glimtar som har mycket med vetenskaplig forskning att göra.

Mer än du tror faktiskt. Vi gör många naturvetenskapliga experiment. Nu står vi dock inte och rabblar långa formler, men visar små glimtar som har mycket med vetenskaplig forskning att göra.

Och det är ju ett utmärkt tillfälle att börja leka lite med hypoteser! :) (Vilket nog de flesta gör)

Men visst är det roligt att kunna presentera riktiga svar. Det är gulligt och roligt att höra att det är gula gubben som gör att solen lyser. Men roligare att spinna vidare på fakta än faktisk få de att tro att det ÄR gula gubben. Jultomten räcker.

Men visst är det roligt att kunna presentera riktiga svar. Det är gulligt och roligt att höra att det är gula gubben som gör att solen lyser. Men roligare att spinna vidare på fakta än faktisk få de att tro att det ÄR gula gubben. Jultomten räcker.

Det är riktigt roligt och intressant! Det diskuteras allt från sandens konsistens till varför det regnar. Satt igår med ett treårigt barn som sa "Fröken jag behöver fukt, för det går inte gör sandkakor för den är alldeles för torr nu".

Jag träffade på ett roligt barn en gång. Han var nog fyra år. När han insåg att en potatis flöt i egentillverkat saltvatten kom han på att då skulle potatisen flyta i havet också :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 109
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 107
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 935
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar