reflexhalsband

em76

Trådstartare
Har era katter reflexhalsband på sig när de är ute i mörker? Hur bor ni?
Jag köpte ett till Blenda förra vintern men det är sällan hon har det på sig. Dels gillar hon inte att ha det på och dels är jag rädd att hon ska fastna med det.
Vi bor nästan längst bort på bygatan som visserligen är en genomfartsväg men det är i stort sett bara vi som bor i denna sidan av byn och mjölkbilen som kör här.
Och förresten håller sig Blenda mest på tomten och i hagen bakom huset.

Sv: reflexhalsband

Min katt har alltid halsband, på vintern ett reflexhalsband (hon är bara ute dagtid). Det sitter löst, så hon kan klä av sig det om hon vill men gör det inte frivilligt, hon har tappat 2 st halsband ute, men hellre att det går åt några extra än att de fastnar ordentligt.

Jag tycker själv när jag kör bil att det är mycket lättare att se katter med reflex, så jag tar hellre risken att ha halsband på katten. Sitter det löst och har ett spänne som lätt går upp och resår så tror jag inte det är så stor risk att de fastnar.

Jag tror att den bästa lösningen varierar beroende på hur man bor och hur katten är, de är ju ganska egna de små liven ;) .

Alla mina katter har reflex halsband, det syns jättebra i mörkret(jag bor mitt ute i oändligeten). Men angående förre svarare som har halsbandet löst, så har jag det lagom hårt :angel: , lite ord bajseri.

Två av mina katter har kommit hem med ena frambenet igenom halsbandet. Den ena höll det på att gå illa för, tror hon haft det så 3-4 dagar. Man såg märket efter halsbandet i veckor efter det.
Jag ser alltid till att det finns en liten resår skarv på de halsband jag köper ,så att de ska kunna krångla sig ur om de fastnar.

Oliver, som är innekatt, har halsband med reflex på sig hela tiden. Vi bor på bottenvåningen så då vill jag att han har halsband om han en dag skulle smita ut. När vi är ute på koppelprommenader så har han en sele i reflexband på sig så att han syns ordentligt.

Våran Molly har reflexhalsband även om hon bara är ute på dagen. Skulle hon inte kommit in innan det blir mörkt så är det skönt att veta att hon syns.

Det ska sitta lagom tajt sen är det ju resår och spännet går upp om man rycker i det.

Jag har en så underbar katt som vi fick på köpet när vi köpte huset...han ville inte flytta och lika bra var det...

När vi går promenader på kvällarna med våran hund...allt från 15 min till timmar så springer Nisse 10 meter bakom och om vi låser in honom hemma så goar han inte på oss¨på någon dag.
Så då vill jag göra det så säkert som det går för honom och han ska få ett reflex halsband i julklapp...

Vilken reflex färg passar bäst till grå-svart kisse?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 917
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 486
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 923
Senast: Red_Chili
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 503
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bichon havanais
  • Valp 2025