Reflexer vid körning

Sv: Reflexer vid körning

Jag har orange reflexer på sidorna av vagnen, röda bak och små runda vita fram.
Cykelbaklysen bak, fyrkantiga som är kanske 7x10 cm batteridrivna, och fram cykelframlysen. Alla lysen från B..ltema. Fram kostade ca 50 kr/st, bak 30 kr/st om jag inte minns fel.
Har fäst framlysena på underredet till sätet, fyrkantsjärn som i dimension motsvarade ram/styre på en cykel, så det funkade utan att svetsa på något. Skulle annars svetsat på en rörbit där jag kunnat fästa lyset.
Sedan har jag reflexväst, och benreflexer på hästen. Reflexerna på min skoteroverall syns inte så bra över ryggstödet på vagnen, och om benen har jag ofta en filt. På nedre lokremmen hänger också en benreflex, förresten.

På rockarden inga lysen ännu, men tar med ett av de andra framlysena som ficklampa när det behövs, och så en reflexväst hängande baktill på rockarden.
Även kusken har reflexväst, och lilla russet benreflexer.

Bhöver inte köra så långt på väg, om jag inte vill, men tyvärr är den lilla biten ganska krokig, vilket gör att lysen gör mycket bättre nytta än reflexer, som ju bara syns om dom är i rät linje framför bilen!

Var ute i torsdags em i gråvädret, då hade jag inga benreflexer, men väst och lysena på ändå.

Lotta

Vill oxå se men ser bara små röda kryss:cry:

Vill oxå se men ser bara små röda kryss:cry:

Ajdå, nu kom jag på vad jag har gjort! Raderade dessa bilder från pixboxen igår, det är väl därför de inte syns....

Här lyckades jag rota fram en av bilderna i alla fall

"Hej jag är en julgran" var det första jag tänkte :D
Nej men reflexer kan det ALDRIG bli för mycket av och ni synd garanterat!
Reflexer är den billigaste livfösäkringen! :bow:

:rofl: Den kommentaren får vi ganska ofta! :D Men så är det precis som du säger, den billigaste livförsäkringen! Hellre för mycket än för lite! Skulle aldrig slarva med risk för att något skulle hända mina älskade hästar. Har varit med om allt för många situationer som har varit på väg att sluta illa, så att förebygga är det bästa! :)

Inte för att det hör till just körningen, men så här ser vi ut när vi är uppklädda inför ridningen. Lägg märke till hästen utan reflexer till höger i bild.

Fotat på ca 20m håll med en orienteringslampa

jag puttar upp denna tråd och ställer frågan vilka reflexer det är ag på? för det är ett fordon när man har vagn, det vet ni va?

jag vet att lysen både fram o bak är det lag på, och orangea reflexer på sidorna, och sen även reflexer fram o bak självklart...

men är det lag på varnings triangel? man är ju ändå ett långsamt gående fordon...

är det nån mer "reflexlag" jag har missat?

Kan inte sägas för många ggr. Det är lag på lyse vid körning av häst.

Citat från vägverkets sida:
"Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänstra sidan av ekipaget." (fetmarkering gjord av mig)

Tråkigt att kör"kunniga" babblar om reflexer och knappt det, men ett herrejösses liv är det om skitselar, draglinor med svänglar, etc.
Likväl som det ena behövs så behövs det andra definitivt.

Ett roligt citat oxå under bestämmelser för Hästar i trafiken är:
"Hastigheten får aldrig vara högre än att "föraren" behåller kontrollen över "fordonet" och kan stanna om det behövs."

Aha:) Nu bev jag glad!! Ja, de där ekipagen lär ju synas:p

Kör ofta bil på små mörka grusvägar och det är inte ovanligt att träffa på hästar på vägen.
Snökäppar har också reflexer så det är lätt att tro att det är dem man ser om hästekipaget är snålt utrustat med reflexer.
Tänk på att bilens stråkastare sveper längs marken, så det är mycket svårt att se det som är 1½ meter upp i luften.

Så här vill jag som hästälskande bilist och lastbilschaufför ha det: Välj åtminstone några alternativ så kommer åtminstone inte jag köra på er.
Många reflexer, lågt placerade.
LVG-skyltar bak på vagnar(STORA trekantiga saker)
Gärna blinkande lampor.
Nyp fast en reflexväst bak på vagnen. Snorbilligt.
Nyp fast en reflexväst i nedre bringremmen eller bröstan eller förbygeln.
Ha mobilen med dig.
Sy dig en liten reflexflagga att vifta med när bilar närmar sig. Rörelser är mycket lättare att upptäcka.
Har du möjlighet, välj andra rid/köralternativ i mörker.

Visst är det. ;)

Det får direkt en massa frågor att poppa upp. Vad händer om "fordonet" tar kontrollen över "föraren"? Hur ställer sig lagar och regler till det?

:rofl: Nu har vi något att forska i ;)

Aha:) Nu bev jag glad!! Ja, de där ekipagen lär ju synas:p

Ja, hitills har de flesta bilister sett oss i god tid. Många stannar även och tackar för att vi har så mycket reflexer. :) Även pannlampan är till stor nytta, har en från Silva med hel- och halvljus, så man kan blinka med den för att göra folk uppmärksamma. Rider och kör alltid i reflexkläder (sånna som vägarbetare använder) när det är mörkt. De är ju försedda med reflexband både vid ben och armar, så viftar man med armarna så hajar de flsta billister till :)

Vad mkt reflexer.Jag har själv varit på jakt efter lite mer reflexer men tycker det har varit svårt att hitta.
Jag brukar ha på mig en väst.
O`boy brukar ha på sig benreflexer.Så har vi en liten benreflex på vagnen med.
Vart har du fått tag på reflexerna du har på draglinorna?

De reflexerna som sitter på draglinorna är vanliga tygelreflexer :) Sånna är för övrigt super lätta att sy själv om man vill! :idea: Jag syr väldigt mycket själv, det är enkelt och ganska billigt, och så får man det ju i rätt storlek och precis som man vill ha det. Körtäcken t.ex. går snabbt att göra och dessa syns jätte bra när man är ute i mörkret!

De reflexerna som sitter på draglinorna är vanliga tygelreflexer :) Sånna är för övrigt super lätta att sy själv om man vill! :idea: Jag syr väldigt mycket själv, det är enkelt och ganska billigt, och så får man det ju i rätt storlek och precis som man vill ha det. Körtäcken t.ex. går snabbt att göra och dessa syns jätte bra när man är ute i mörkret!

vi har inte ens ngn symaskin :eek:

Ajdå, då blir det värre....:crazy:

Men tygel reflexerna kan man ju köpa färdiga också, brukar vara ganska billiga och finns ju nästan överallt :idea:

Tyvärr kan jag inte se bilderna.

Vi har reflexer oavsätt ridning eller körning, även dagtid på vintern. Skulle hästen få för sig att ge sig av utan mig och inte komma hem innan det mörknar (vilket det gör ganska fort vintertid) så har han åtminståne reflexer.

Själv har jag tänkt skaffa en varningstriangel att sätta bakpå vagnen. Då undviker man att bilisterna tar en för ett ridande ekipage och h*n vet att ekipaget framför tar upp en fil i bredd och kanske inte går att åka förbi på en gång.

Sen har jag alltid benreflexer runt handlederna så att jag kan göra tydliga tecken åt bilister som kommer farande. Jag tycker att man ganska ofta måste be dem sakta in lite när de passerar på större vägar. Det är jätteviktigt att man kan signalera till varandra.

Jodå bil batt funkar jättebra, jag har fast i rockarden en 55 w H3 arbetslampa. som lyser inte så långt men du ser, väg kanten o bilarna sätter till halvljus.
o häst vänjer sig fort vid den, ett 60 amp batt räcker ca 8 h så man kan köra flera gånger före man behöver ladda den.

Kan inte se bilderna :/ Jag tycker inte man kan ha för mycket reflexer bara sätt på så många man kan! Jag har på vagnen, väst, brösta, benen, på tömmarna. Tar ofta på lädtäcket också.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825
Trav Första vintern som jag verkligen kommer att köra mycket ( har bara ridit förut, men bytt inriktning lite grand ), och då kommer min...
2
Svar
32
· Visningar
3 624
Senast: maha_97
·
Körning Att klä HÄSTEN för körning ute i kylan är INGA problem.. Körtäcke.. med reflexer , benskydd och reflexer, reflexer i huvudlaget, svans...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 695
Senast: hopp_o_galopp
·
Utrustning Hej! Var ute och gick en sväng med pollen i mörkret idag och funderade lite: När man sitter på hästen finns det ju en massa reflexer...
2
Svar
21
· Visningar
3 118
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård