Reflexer vid körning

Sv: Reflexer vid körning

Sen att det bara är blinkersen som får blinka på ett fordon är ju en annan liten detalj :angel:

Som jag skiter högaktningsfullt i, jag skulle INTE vilja att du körde på mig när du kom över krönet där jag bor för att du inte såg mig.

Eftersom vi bor några km ifrån varann skulle det i teorin kunna vara du.

Jo jag tror ju knappast en polis skulle bötfälla dig ;)
Men det är bra att veta vad lagen säger ändå.

Jaså bor vi så nära? Nu blir jag nyfiken ju! Vart bor du?

Jag vet att jag höll på att rida över ett par cyklister en gång, de hade inga lysen, jag galopperade, tack o lov såg hästen dem iaf, jag såg dem när jag hade den ena tjejens styre under min fot :eek:

Lysen är aldrig fel faktiskt!

Jag vet vad lagen säger, men jag sätter säkerheten framför det. :D

Jag bor vid Lagerlunda ungefär. :idea:

..och det är nu det är så gôtt att där jag kör är biltrafik förbjuden :)

Jag kör alltid i mörkret på vardagar den här tiden på året. Jag har reflexer på skalmarna, en bak på sitsen, på bröstan, benreflexer, i svansen och reflexväst på mig och hjälmen plus lampa. Lampan brukar jag bara använda när det kommer en bil eller möter nån/nåt. Tycker man blir helt blind av den, ser bara där lampan lyser. Utan lampa ser man iaf lite mer omkring sig även om det är mörkt.

Kl
En följdfråga till allt som har med mörker körningen att göra.

Sett en bild för länge sedan på ett ekipage där de hade satt på lampor på vagnen som lös jätteskarpt och långt framåt så de såg ordentligt.
Vet någon vad jag pratar om, eller har någon något liknande ?

När ni kör i mörker hur ser ni framåt då, vet bara vägen, enbart pannlampa eller har ni något annat lyse ? :)

Blir att investera i ett par lampor fram och bak, blir nog cykellysen nästa gång jag är utåt sådan affär ;)

LGF skylt tänkte jag inte ens på heller, klart man måste ha det, man tänker inte på sådana här saker när man enbart rider, men nu som sagt ska vagnen användas flitigt och då måste hjärnan börja tänka om :rofl:

Inga blinklampor då jag som bilist HATAR blinklampor på fotgängare/cyklister/etc.

OJ ! Jag tycker som bilist att det är jättebra med blinkande reflexer eller lampor, personen syns långa vägar. Men de får inte lysa för skarpt.

Kör lastbil till yrket och blinkande sken syns många meter innan fasta sken från reflexer lampor syns. Så det är jättebra för lastbilschaufförerna med, nu kanske det inte kommer så många lastbilar just på småvägar, men ändå :D

Hos oss kommer det både långtradare och bussar och allt möjligt bråte så det är skönt att synas även när man är bredvid vägen! :idea:

Och om man möter en annan häst eller fotgängare som inte har "eget lyse" är det också klockrent.

OJ ! Jag tycker som bilist att det är jättebra med blinkande reflexer eller lampor, personen syns långa vägar. Men de får inte lysa för skarpt.

Kör lastbil till yrket och blinkande sken syns många meter innan fasta sken från reflexer lampor syns. Så det är jättebra för lastbilschaufförerna med, nu kanske det inte kommer så många lastbilar just på småvägar, men ändå :D

Tror det är väldigt individuellt? Mina ögon tycker helt enkelt blinkljuset är störande, men jag är sån som drar ner styrkan på alla innerbelysning i bilen rejält med.

Så jag ser blinkekipage på längre håll, men blinket stör/distraherar mig, så det är bättre och säkrare utan blink - och jag ser på mer än tillräckligt långt håll iaf om de bara har 'färska' reflexer.

(Min ögon tycker INTE om det där kalla, blåa ljuset på bilar heller för den delen, men som sagt, mina ögon är nog kinkiga).

Men just då jag själv störs av det så 'kan' jag helt enkelt inte blinkblinga mig själv/hästen/hunden, det känns fel, även om jag vet att det finns gott om andra som INTE störs. Men jag vet ju att det finns de som störs med.

Sen vet jag inte om jag skulle tycka lika i t ex en lastbil, man sitter ju högre etc där, om det nu spelar in?

Hos oss kommer det både långtradare och bussar och allt möjligt bråte så det är skönt att synas även när man är bredvid vägen! :idea:

Och om man möter en annan häst eller fotgängare som inte har "eget lyse" är det också klockrent.

Då förstår jag verkligen att du måste ha blink blink ;)

Jag brukar ha på hjälmen (Ett reflexband man har på hjälmen, reflex-väst, reflex på brösta.
reflex på alla 4 benen. SEn har jag även där bak på rockarden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 569
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 215
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka