Hur klär ni er vid körning UTOMHUS vintertid??

Sv: Hur klär ni er vid körning UTOMHUS vintertid??

Nä, haha, det är väl så det oftast är ;)

Låter ju jätte praktiskt i alla fall, helt klart värt ett försök i jakten på botemedel mot de ständigt frysande händerna/fötterna :)

jag har skoteroverall när jag kör och det är som kallast. Jag brukar även ha en filt som jag har runt mig och även runt och under fötterna så det inte blir så kallt "under ifrån". Men händerna är ofta kalla. jag brukar ha vanliga fodrade tumvantar och det fungerar sådär.. Man borde köpa en sån där sak man kramar så blir den varm!

Jag har faktiskt hittat ett par handskar som är jättebra, lite dyra (mitt första par köpte jag på x-pris) men väl värda varenda krona. Märket heter Pro-R*der, det är skinnhandskar med thinsulatefoder. Tumvantar eller handskar med tjockt foder har jag svårt att köra med, jag förlorar liksom all känsla i tömmen då.

Resten av mig är väl inpackat i bylsiga vinterkläder och filtar/hästtäcken... ser inte klok ut! :o

Alltså, nu var det längesen jag körde med vagn, det blir mest tömkörning och det är ju en annan femma.

Men till händerna är det enkla oftast bäst och det brukar bli vinterfodrade arbetshandskar... har dom när jag mockar med så behöver jag inte byta. Fast det räcker kanske inte om det blir riktigt kallt?

Den fungerar även om du inte har något över, den ökar blodcirkulationen så händerna blir varma och då fryser den inte, att ta på extra lager uppepå förbättrar ju bara effekten.

Ok. Då ska inte jag prova det. Är superallergisk mot liniment så jag vågar inte ens försöka..

Om vi börjar nerifrån så brukar jag ha ett par vinterkängor som är två nummer för stora (sonens urväxta:angel:) och ett par raggsockor i dom. Vanliga jeans eftersom jag avskyr långkalsonger, men jag tar en tjock filt runt benen när jag väl är uppe i vagnen. En tunn fleecejacka under en skidjacka (som också är för stor så att jag får plats med fleecejackan).
På händerna har jag ett par pälsfodrade moccahandskar som jag snott av sambon. Dom ger bra grepp och det blir varmare när dom är lite för stora (och dom råkar vara bruna). På huvudet har jag min älskade mössa med öronlappar, som jag alltid måste gömma för ungarna. Hittar dom den slänger dom den för att den är så gräsligt ful. Har räddat den ur soptunnan ett antal gånger.
Jag fryser sällan när jag är ute och kör, men inser nu att jag använder mycket för stora kläder vintertid.

Stålhätta ÄR kallt..

En kompis till mig löste det problemet på ett enkelt sätt. Han satte helt enkelt in stålhätteskorna i ugnen en stund innan han skulle ut. Höll värmen riktigt länge påstår han.
Vad hans fru tyckte om det hela är en annan historia, men varm var han.:p

Ok. Då ska inte jag prova det. Är superallergisk mot liniment så jag vågar inte ens försöka..

Det är inte ett linement, det bara fungerar på ungefär samma sätt :) Du kan ju kolla om det du är allergiskt mot i linement finns med i den produkten också.

En kompis till mig löste det problemet på ett enkelt sätt. Han satte helt enkelt in stålhätteskorna i ugnen en stund innan han skulle ut. Höll värmen riktigt länge påstår han.

:rofl::rofl:

Härligt! Måste ju vara jätte skönt! :) Fast det kanske inte är lika skoj när man ska baka bullar strax efter i ugnen....:D

Jag har faktiskt hittat ett par handskar som är jättebra, lite dyra (mitt första par köpte jag på x-pris) men väl värda varenda krona. Märket heter Pro-R*der, det är skinnhandskar med thinsulatefoder.

Exakt sådana har jag :D Skit sköna :) ! Duger på hösten och våren men vinter blir det alldelles för kallt :cool:..

Mvh
Emma

:rofl:
Men hur tusan klarade sig skorna då?
Fast det kanske beror på hur varmt man har?

Annars borde ju skotorken få lite samma effekt. :)

Sist jag var ute och körde hade jag mina vanliga vantar på mig...älskar dom men behöver köpa nya.
Sen hade jag en tjock tröja och en fleecetröja..tror ej att jag hade jacka över.
Satt på en vojlock och hade ett täcke över mig.Sen hade jag vinterskor och ridbyxor på mig.Hjälmen självklart på huvudet.
Det var ljust ute så behövdes inga reflexer.

När jag kör blodingarna (travhästarna :angel:):
Tjocksockar
Stålhätteskor
Hjälm + "öronlappar" :D
Brillsen
Vinterjackan och byxor från Brizy
Och ett par hm, tumhandskar som vi köpte i Vemdalen i vintras - asvarma att köra skoter och häst i :bump:

När jag kör russet:
Tjocksockar
Sommarskor
Min varma goa mössa
Vinterkläderna från Brizy
Och tumhandskarna :)

Just ja, när jag kör russet (oftast då det är mörkt) så har jag en lampa på rockarden, har inge reflexer då vi kör på avsedda körvägar - inga bilar. Ska snart börja använda körtäcke på henne med då hennes massör har beordrat att hålla hennes rygg varm!

Jag fryser Endast om kläderna är blöta eller jag kall av nån anledning.

Man måste ju tänka på att vara en god representant för körsporten, det kan ju hända att man möter någon där ute i skogen :eek:

Ja usch och fy, vad månne dom tänka då :eek:
Förmodligen att det är dags att fly, för det kan vara fara å färde i skogen.

Vet du vad det är i liniment som du inte tål? Det är väldigt lite tillsatser i de produkter som Forever säljer. Var på en demo förra torsdagen, då syrran ska börja sälja.
Beroende på HUR starkt du reagerar kanske du kan prova på en liiiiten, liiiten fläck :)

Lotta

Men duuu!
Nu plingade det till här, ska ta mina skidhandskar förstås, när jag ska köra i vinter!!! Dom är inköpta sent 80-tal, och färger efter det, men jag har ändå använt dom det lilla jag åkt skidor eftersom dom är så varma.
Tumhandskar är det, men det behövs när det är som kallast. Får väl investera i ett par nya om det nu blir nån skidåkning.

Annars har jag haft fodrade arbetshandskar, nåt nummer för stora med en tunn fingervante av ull inuti vid behov.

På kroppen skoteroverall, och under den jeans eller mjukisbyxor och långkalsonger. Upptill t-shirt, långärmad tröja och fleecetröja. På huvet en fleecekeps med nedfällbart öron-och nackskydd. Även den avskydd av ungarna, men jag tar den till ridskolan också om det är kallt. Varför sitta och frysa i ridhuset när det finns kläder!?!?:D
Blåser det när jag kör så knyter jag fast kepsen med en halsduk.
Kör på landet och mest på otrafikerad väg, så det är inte så många som ser mig, fast jag skulle nog inte bry mig så värst ändå...

Lotta

Vet du vad det är i liniment som du inte tål? Det är väldigt lite tillsatser i de produkter som Forever säljer. Var på en demo förra torsdagen, då syrran ska börja sälja.
Beroende på HUR starkt du reagerar kanske du kan prova på en liiiiten, liiiten fläck :)

Lotta

Ingen aning... När jag red aktivt och hade på liniment på hästarna så var jag tvungen att ha tjocka gummihandskar på när jag skulle ha på liniment. För råkade jag få minsta droppe på mig så fick jag enorma blemmor över hela armarna.
Vet iaf. att om det finns pepparmint/ mynta eller liknande i så fungerar det inte för mig är superallergisk (då kan ni tänka er problemet med tandkräm :crazy: och mitt favvo godis -after eight :cry: )

Liknande trådar

M
Körning Hej! Har precis börjat köra min häst, och undrar vad ni använder för reflexer?:laugh: både till er, hästen och vagnen;) Jag...
Svar
12
· Visningar
2 513
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama