Reflexer vid körning

Limelight

Trådstartare
Första vintern som jag verkligen kommer att köra mycket ( har bara ridit förut, men bytt inriktning lite grand ), och då kommer min fundering över reflexer.

Vad har ni för reflexer när ni är ute och kör i skogen där det finns risk att man möter bilar ??.
Körde igår kväll med reflexbrösta och benreflexer, och självklart hade jag reflexväst men tyckte bilarna inte såg mig och hästen tillräckligt ändå tillräckligt.

När jag rider i skymning proppar jag mig och hästen fullt med reflexer, men finns en del reflexer som inte direkt passar vid körning.

Sv: Reflexer vid körning

refexväst, reflex på brösta, ev på benen och en på sitsen på vagnen....klart bilisterna ser dej, dom är nog bara nonchalanta...

Reflexjacka, reflexbrösta, reflex bak på vagnen, reflexländtäcke, en på varje skalm och benen på hästen.

såhär:

plus benreflexer, reflexgrimma under huvudlaget, reflexjacka eller reflexväst på mej, plus reflexmössa.
bak på vagnen finns två (eller är det tre?) reflexer.

reflexerna på vagnen byter jag varje år!

Blinkande reflexväst kör jag med, superbra....

Utöver allt annat då! :laugh:

de reflexer du har när du rinder passar ju även vid körning, ett reflexländtäcke du har när du rider, går även att ha när man kör.

Ah ! :idea: en på varje skalm skulle vara riktigt bra, vad sätter du för sorts reflex där ?

Där brukar jag anända en hög av Biltemas reflexer med kardborreband, de brukar gå att linda et par varv.

Eller de här som är som en "rulle" som rullar ihop sig själv.

Det vanliga egentligen... reflexer på alla fyra ben, en ridreflexbrösta som sitter löst utanpå körbröstan, reflexgrimma (hur bra som helst!) och vid snöfall har vi reflexländtäcke som används vid ridning också. På vagnen finns det 2 reflexer "under" korgen baktill och så har den som sitter i alltid reflexväst.

Cykellysen är skitbra! Små och lätta och kan fästas på alla möjliga ställen.

I går när vi var ute och körde pullert med släphäst i mörkret så hade vi:

Draghästen: reflexbrösta, benreflexer, reflexländtäcke samt en blinkande hängande reflex fäst i lokorna.

Kusk och medföljande: varseljackor, hjälm med pannlampa framåt och röda cykellysen bakåt.

Släphästen: tömkörningsgjord med reflexländtäcke fäst i, benreflexer och reflexbrösta samt hängande reflex med blinkande ljus i svansremmen.

Vi syntes kan jag säga :D Stallägaren muttrade något om julgran när han såg oss köra in på gården :rofl:

Men det var inte en bilist som inte såg oss på långt håll i alla fall!

Sedan är det ju lag på vitt lyse framåt och rött bakåt och orangea reflexer åt sidorna när man kör vagn...

Så man bör ju minst följa lagen!

Sedan är det ju lag på vitt lyse framåt och rött bakåt och orangea reflexer åt sidorna när man kör vagn...

Så man bör ju minst följa lagen!

Oj det visste jag inte !. Tusen tack för tipset, vill ju följa lagen :)
Men är det lag på just Lyse fram o bak eller räcker det med vit reflex fram och röd bakåt ?

Cykellysen är skitbra! Små och lätta och kan fästas på alla möjliga ställen.

I går när vi var ute och körde pullert med släphäst i mörkret så hade vi:

Draghästen: reflexbrösta, benreflexer, reflexländtäcke samt en blinkande hängande reflex fäst i lokorna.

Kusk och medföljande: varseljackor, hjälm med pannlampa framåt och röda cykellysen bakåt.

Släphästen: tömkörningsgjord med reflexländtäcke fäst i, benreflexer och reflexbrösta samt hängande reflex med blinkande ljus i svansremmen.

Vi syntes kan jag säga :D Stallägaren muttrade något om julgran när han såg oss köra in på gården :rofl:

Men det var inte en bilist som inte såg oss på långt håll i alla fall!

Klart man ska synas så bäst att överdriva än att ha för lite. Jag är sådan när jag rider att jag överdriver, får ofta höra hur "töntig" jag är. Men så tusan heller, vill ju synas och inte riskera en onödig krock eller dylikt.

Har redan börjat införskaffat en massa till vagnen och mer ska det bli, här ska det också bli julgran :D

Och cykellysen var smart :idea:

Lyse ska du ha! Och jag tror du ska ha reflexer med!
Du räknas ju som fordon på ett helt annat sätt när du har vagn, så det är väl i princip samma regler som på bilar!

Jag har satt fast en sån där "långsamt gående fordon" triangel på min vagn med, så att bilar vet att det går sakta!

Många som inte vet det i den här tråden märker jag...
Framförallt tråkigt om det skulle hända nåt, kommer det fram att man inte haft lysen så lär man ju åka på det hela...

Är dina reflexer nya? Reflexer är färskvara och försämras med åren. Testa med billysen så ser du om det är där problemet är.

På vagnen har jag röda reflexer bakåt och vita framåt, samt röd LGF-skylt (reflekterande) bak. Vita cykellysen framåt och röda bakåt. På sidorna en orange reflex på en liten 'pinne'.

Och så reflexer på mig och hästen som vanligt då. Dvs ben och träns på hästen, samt ett nätreflextäcke (ridtäcke modell stort så täcker 'hela shettisen') och så har jag reflexväst (ibland reflexjacka)

Inga blinklampor då jag som bilist HATAR blinklampor på fotgängare/cyklister/etc.

Själv ÄLSKAR jag blinklampor då man verkligen ser att det ÄR nåt på vägen.

Och jag tycker det är SÅ skönt när bilarna bländar av på 200 m håll för då vet jag att de sett mig!

Nackdelen kan väl vara att mötande hästar kan bli rädda...

Det finns ingen LGF-skylt i världen som slår blinkväst! :love::love:

Plus att snökokorna aldrig spräcker västen som de gärna gör med LGF-skylarna på Speedcart. Om nu hästen köper att kokorna slår i skylten. :D

Sen att det bara är blinkersen som får blinka på ett fordon är ju en annan liten detalj :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 569
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 215
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka