Referenser inför hästköp?

lady_vip

Trådstartare
Om man ska sälja en häst osedd till en person man inte känner öht, kan man kräva någon form av referenser? Vilka?

En såld häst är ju en såld häst, förvisso, men om man vill försöka försäkra sig att allt verkar bra är det ju lite svårt att kolla när det är 100 mil mellan.

Sv: Referenser inför hästköp?

Problemet med referenser är om man inte kan kontrollera deras relevans.

Nuförtiden bluffas det ju friskt, d v s kompisar anges som referenser och man hittar på ett lämpligt sammanhang för kompisen (t ex stallägare, tränare etc). Och då är ju inte lovorden så mycket mer värda än halvskitigt vatten.

Jag tycker solklart att man ska kunna ta referenser, men då av t ex tränare (som är välkänd och som man vet delar ens egna hästvärderingar), veterinär eller liknande. Att Lasse som jag tycker gränsar till djurplågare tycker att Stina har bra hästhållning säger ju liksom inte så mycket - det är förmodligen i det fallet en nackdel att just Lasse tycker Stina är en hyvens person.

Verkar som att detta löste sig utan referenser, spekulanten hade inga pengar på telefonen och kunde inte ringa mig... Då känner jag inte att man har råd att ha häst heller:crazy:

Och överraskande nog fanns inte heller pengar för ett smidigt köp...

Vilken chock... ;)

Verkligen!

Igår ringde en kille på Dolt nummer och undrade hur mycket kött det var på hästen... "Jag tänkte ha en grillfest och då tänkte jag..." KLICK! Ångrade sedan att jag inte hade spelat med och sagt att det blir ett jäkligt högt kilopris, han hade kanske blivit paff:D
Annonser tar upp mycket tid uppenbarligen.

Man kan ju ta kreditupplysning och/eller kolla vad personen har för årsinkomst och så kan man nog kolla med Länsstyrelsen om den har anmärkningar på djurhållningen.

Det kan vara svårt att kunna ge referenser också, även fast man sköter sina hästar till punkt och pricka enligt regelboken. Finns många som har hästar enbart som hobby, inte rider för någon tränare, kanske inte har någon "speciell" veterinär som alltid kallas ut till stallet, och således inte har någon "egen" veterinär som kan ge referenser etc. Jag vet personer som aldrig i livet skulle kunna ge referenser vid hästköp, men som sköter sina hästar toppenbra! Så om personen i fråga inte kan ge några, så ska man kanske inte stryka dem totalt bara för det.

Nej självklart. Men det är svårt att bedömma en person man inte har träffat. Det är tillochmed svårt att bedömma dem men faktiskt har träffat;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar