Reducerat pris vid hjärfel?

D

Dizzi

Hejsan

Frågan lyder som rubriken. Hjärtfel har upptäckts hos katten, undran är då om man fortfarande ska betala fulltpris dvs. 8000 kr för katten eller om uppfödaren ska sälja katten billigare. För upptäckten har uppkommit tre månader efter köpet.

//Lina

Sv: Reducerat pris vid hjärfel?

Jo, vi trodde de men uppfödaren slingrar sig lite..

(jag är inte kattägaren utan en vän..)

Borde inte detta gå på uppfödarens dolda fel försäkring?

Antagligen inte. Om hjärtfelet räknas som medfött täcks det inte av dolda fel-försäkringen.

Till TS: Givetvis ska priset reduceras för en katt med hjärtfel, förutsatt att hjärtfelet inte är förvärvat. Jag fick en kattunge med blåsljud i förra kullen och han såldes för halva priset. Blåsljudet försvann visserligen och det är inget fel på hans hjärta, men i värsta fall kan det ju vara någonting allvarligt så jag reducerar hellre priset på förhand än att betala tillbaks i efterhand.

Men vad ska man säga om inte uppfödaren tar upp det? Har försökt att lägga det lite fint men uppfödaren slingrar sig bara..

Kommer inte ihåg vad de var för hjärtsjukdom.. nått med HS eller nått sånt..

HCM? Är det den hjärtsjukdomen du menar? Det måste det nästan vara...

Om uppfödaren inte vill ersätta på något sätt kontaktar ni Allmänna reklamationsnämnden och ber om hjälp. Trevligast är såklart om man kan lösa det sins emellan, men ibland måste man ta hjälp av ARN.

Ja så hette den! HCM!

Tack så mycket för era svar, de hjälpte min grubblande hjärna =)

Det är ju jättesvårt med HCM... :( Som uppfödare kan man aldrig garantera att en kattunge man säljer aldrig kommer utveckla HCM, inte ens om man scannar föräldradjuren och kattungen har normalt hjärta vid besiktningen. Jag vet inte hur jag hade agerat i det här fallet, hoppas jag slipper hamna i den situationen.

Dolda felförsäkringen täcker endast i väldigt specifika fall och kräver i princip att ännu ett syskon med annan pappa diagnosticeras med HCM. Jättetrist! Jag skulle inte automatiskt säga att en uppfödare SKA betala tillbaks en viss summa av försäljningspriset för att katten utvecklar HCM efter leverans. Men som sagt, det är svårt.

Sol - hur hade du gjort om du sålt en kattunge med friskt hjärta vid besiktning och friscannade föräldrar istället..?

/Erica

HCM är ju inte så enkelt, det är väl inte dominant nedärvning på det? Dessutom kan det utvecklas väldigt sent, ibland så sent som vid 8 år.
Så jag skulle absolut betala tillbaka en del av priset, HCM är ju i princip omöjligt av friskriva sig ifrån, men så länge det finns måste man som uppfödare (tycker jag) ta ansvar. HCM finns ändå där vid födseln (eller anlaget iaf) och inget köparen ska behöva lastas för.

Sol - hur hade du gjort om du sålt en kattunge med friskt hjärta vid besiktning och friscannade föräldrar istället..?

/Erica

När det gäller HCM skulle jag betala tillbaks halva köpesumman om katten är yngre än 8 år. Är den äldre än så har dels den lagliga rätten till ersättning gått ut plus att det lika gärna kan handla om "ålders-HCM" då som ärftlig HCM.

Så gott som alla katter som utvecklar HCM går ju igenom veterinärbesiktningen ua som kattunge, de har ju i regel inte sjukdomen från födseln s a s utan det tar några år innan den hunnit utvecklas.

Det är som att vi hunduppfödare skulle betala tillbaka halva köpesumman om en valp skulle diagnostiseras med HD när den är vuxen.. Vilket vi inte gör.

Använder man sig av friskförklarade och hälsoundersökta djur som är ua i avel ser jag inte att man ska vara återbetalningsskyldig på något vis för sådant som kan uppkomma efter köpet och som inte täckas av dolda felförsäkringen eller djurets egna försäkring..

Det är som att vi hunduppfödare skulle betala tillbaka halva köpesumman om en valp skulle diagnostiseras med HD när den är vuxen.. Vilket vi inte gör.

Använder man sig av friskförklarade och hälsoundersökta djur som är ua i avel ser jag inte att man ska vara återbetalningsskyldig på något vis för sådant som kan uppkomma efter köpet och som inte täckas av dolda felförsäkringen eller djurets egna försäkring..

Ja, jag håller nog med dig här Gnist, även om jag kan förstå MissFideli och Sol också. Det är ju inte köparens fel - nej, men det är inte heller uppfödarens fel. Dessutom vet köparen om att man inte kan ge några garantier på att katten inte utvecklar HCM. Sen kanske jag ändå skulle ersätta köparen på något sätt, men jag vet som sagt inte exakt hur.

/Erica

Jag skulle ändå betala ut, av moraliska skäl. Mot en kastrering eller nått, ifall katten är fertil. HCM är ju ändå rätt ofta dödligt.

Men det är jag det :)

Problemet är att ARN har dömt till köpares fördel många gånger när det gäller sådant här. Om felet uppstår inom 3 år efter katten/hunden har sålts så ligger man som uppfödare rätt illa till ersättningsmässigt.

Det går inte heller att friskförklara en katt för HCM. En katt kan scannas normal vid 1 års ålder och scannas med mild HCM året efter. Man måste alltså testa avelsdjuren genom hela deras avelskarriär (och gärna även efter att den är slut).

Om det går som dolt fel ja..Eller om ägaren lämnar tillbaka det sjuka djuret. Men då regleras återbetalningssumman för oss hunduppfödare av skk.
Vill köparen behålla hunden, får de ju inga pengar heller om man ska gå strikt efter de regler som vi har. Dock brukar de flesta uppfödare betala tillbaka ca 10% av köpesumman om en hanvalp visar sig bli krypt, men det är inget vi absolut måste göra..

Om det går som dolt fel ja..Eller om ägaren lämnar tillbaka det sjuka djuret. Men då regleras återbetalningssumman för oss hunduppfödare av skk.
Vill köparen behålla hunden, får de ju inga pengar heller om man ska gå strikt efter de regler som vi har. Dock brukar de flesta uppfödare betala tillbaka ca 10% av köpesumman om en hanvalp visar sig bli krypt, men det är inget vi absolut måste göra..

Det regleras absolut inte helt av SKK. ARN kan säga helt annorlunda än SKK om köparen vänder sig till dem. ARNs definition av dolda fel är ofta även en annan än den tex. försäkringsbolagen tillämpar.

Vi har en hel del riktigt idiotiska fall där uppfödare, av ARN, har tilldömts att betala tillbaks hela köpesumman, veterinärvård och skadestånd till köpare vars katt dött av sjukdom. Detta "utdömdes" 2 år efter att katten hade sålts. Det gällde visserligen en virussjukdom (orsakat av ett virus som kan ha kommit från andra ställen än uppfödaren). ARNs rekommendationer måste visserligen inte följas men de flesta följer dem för att slippa hamna på svarta listan.

Hur gör man om på Vet. Besiktningen upptäcker blåsljud, och får remiss till djursjukhus för yttligare undersökning, och köparen ändå väljer att genomföra köpet? Är ju inga dolda fel- eller sjukdom som uppmärksammats efter köp. Hur stort skall prisavdraget vara?

Hur gör man om på Vet. Besiktningen upptäcker blåsljud, och får remiss till djursjukhus för yttligare undersökning, och köparen ändå väljer att genomföra köpet? Är ju inga dolda fel- eller sjukdom som uppmärksammats efter köp. Hur stort skall prisavdraget vara?

Jag hade inte sålt innan ultraljud gjorts. Oavsett köparens vilja. Den får köpa katten när undersökningen är gjord till ett pris som satts efter felet art.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 849
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 575
Senast: Kingsland89
·
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama