Reda ut begreppen...

F

Fegele

Har just börjat intressera mig för Akademisk Ridkonst och funderar på att både skola om mig själv och hästen.

Har en kanske väldigt amatörmässig fråga, men jag tycker att den är på sin plats.

AR, Barock och Klassisk dressyr - var i ligger skillnaderna?

Den typ av ridkonst/dressyr som utförs i Spanien av majoriteten, vad klassas den som?

tacksam för svar

Sv: Reda ut begreppen...

Here we go again...

Jag skulle vilja definiera begreppen så här:

Akademisk ridkonst (i Sverige, begreppet academic equitation har även använts av andra) = Bent Branderups varumärke

Barockridning = Ridning som vill efterlikna 1600- och 1700-talens skolridning både visuellt (dräkter, utrustning) och ridmässigt (användande av ridläror från perioden et c).

Klassisk dressyr skulle jag vilja kalla den kärna i ridkonsten som har utvecklats i en relativt obruten kedja sedan antiken, och där modenycker och extremer har slipats bort. Neutral, funktionell och logisk ridning som står sig genom århundradena, helt enkelt.

Jag ser begreppen som rätt flexibla och överlappande, t ex så har ju AR en klart historisk ambition som är inriktad både på renässans och barock. Det ska inte heller behöva finnas någon motsättning mellan att vara tävlingsryttare och att rida klassisk dressyr.

Jo ungefär så långt är jag med=)
Jag syftar väl lite mer till ridsätten, framförallt skillnaderna.
Hur som helst, tack.

Vad gäller akademisk ridkonst så är det bästa att gå till huvudkällan själv, nämligen Bent Branderup. Honom hittar du på www.branderup.com eller på biblioteket där man kan låna hans böcker.

I övrigt rekommenderar jag att du läser den nålade tråden här på forumet, den som heter FAQ.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hjälp mig komma ikapp, kära Bukefolk! Som titeln antyder har jag haft en paus från allt vad hästeri heter i ca. 20 år. Det känns som om...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
13 045
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka