Red bag delivery

Iglatjarn

Trådstartare
Nu är hon efter mycket drama här . Liten men tuff får man säga. Grynet krystar och inget händer, ingen fosterblåsa alls. Till slut ser vi en hov komma, men vänd åt fel håll, sen kommer en del av moderkakan och vi inser att det rör sig om en red bag delivery som jag turligt nog har erfarenhet av sedan tidigare dock var det 15 år sen sist och då inte mitt sto. Nu är goda råd dyra. Fölet måste ut fort pga hotande syrebrist samtidigt som det är felvänt !! Ingen kul situation. Stoets andra ägare och jag och tryckte allt vad vi orkade så hoven åkte in igen, tvingade upp Grynet på ben så fölet fick en chans att rotera i magen, och så la hon sig på andra sidan. Perfekt. Ut kom en ny hov, nu vänd åt sidan. Vi drog allt vad vi kunde och försökte samtidigt få fram moderkakan som låg i vägen, merparten av den kom tillsammans med huvudet och den saknade hoven. Vi fortsatta dra allt vad vi kunde och till slut kom hela huvudet ut och vi såg att fölet andades. Fortsatte dra, fick ut resten av moderkakan som satt som en propp och äntligen kunde fölet vridas ut genom kanalen och resten av kroppen kom rättvänd. Och fölet levde! Vi blev såå lättade! Lyfte under svansen och det var ytterligare ett sto! Svart med fyra vita strumpor och stjärn. Mycket bedårande. Hon var hemskt medtagen så hon låg på sida länge innan hon piggnade till. Under tiden turades vi om att massera henne. Sen lyfte hon på huvudet, öppnade ögonen och gnäggade. Åh vilken lättnad. Vi blev alldeles tårögda. Ena frambenet är lite felböjt men vi ger det ett par dagar att rätta till sig. Men vi glada vi är att vi klarade både Grynet och föl. lycka!!

Ju mer vi googlar på detta nu ju mer inser vi vilken otrolig tur vi hade som fick ut henne levande. Törs vi betäcka stoet igen? Det var hennes sjunde föl och hon har aldrig haft någon komplikation tidigare. Fölet verkar må bra förutom den lilla skevheten som gör det svårt för henne att gå, men hon försöker iallafall.
Jag tror att vi fortfarande är lite i chocktillstånd efter dramatiken.
 
Sv: Red bag delivery

Men ush vad hemskt, o en sån tur att ni klarade henne! ush vågar jag betäcka mitt sto ...:crazy:
 
Sv: Red bag delivery

Vad duktiga ni var!! Att hålla sig cool och klartänkt i en sådan situation kan inte ha varit lätt!!

bild på underverket!!

GRATTIS!
 
Sv: Red bag delivery

976982_531588296878043_1756951033_o.jpg


Man gick på rent adrenalin medans ena av våra makar stod med telefon och försökte få tag i Distriktarna, vad dom nu kunnat göra. Man tänkte inte man bara gjorde. Stoet är vår ögonsten vi ville till varje pris inte förlora henne. Men nu är vi tveksamma om vi vågar betäcka igen. Hon har högt avelsvärde och är en god mamma men känner mig för dåligt påläst om vad detta kan ha för konsekvenser. Är lite rådvill för tillfället.

Vi vågar inte pusta ut ännu. Ena frambenet är hemskt böjt och hon har inte riktigt samma pigghet som våra föl brukar ha. Nu har det snart gått 24 timmar och fosterförbindelsen börjar brytas, så snart märker vi vart det barkar hän. ( vågar inte namnge henne ännu...)
 
Sv: Red bag delivery

Jag har också varit med om att intstinkterna tog över vid en fölning som också slutade lyckligt trots svårigheter, man handlar på ren reflex.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för red bag delivery någon mera gång, det är en tillfällighet och har inte med något att göra.

Hoppas, hoppas att det går bra med den lilla nu !
 
Sv: Red bag delivery

Fantastiskt att det gick bra! Men efetrsom hon fortfarande verkar medtagen plus felställningen hade jag inte avvaktat med foalcheck och vet.besök.
 
Sv: Red bag delivery

Vad skönt att ni var så rådiga och klarade av fölningen.

Hoppas nu att allt går bra med de båda i framöver.

A
 
Sv: Red bag delivery

Enligt min vet löper en häst som fått red bag delivery inte större risk att få det igen bara för att det hänt en gång.. Otur/tillfällighet.. Hur mår lillan nu?
 
Sv: Red bag delivery

men ååhhhh jag blev kär i mamman! vill oxå ha en bork!
är hon kallblodstravare? isf, stam? :d

Jag har ingen koll på avel, men kanske vänta ett år innan nästa betäckning och forska ordentligt.

Säger dock som Fiorano ang. fölisen, bättre å kolla "i onödan" än försent!
 
Sv: Red bag delivery

Jag är hyfsat stensäker på att stoet är en Welsh Cob!

TS.

Fantastiskt att ni lyckades klara både sto och föl! Men jag skulle nog kolla upp fölungen så fort som möjligt.
 
Sv: Red bag delivery

Du har koll märker jag ;)

Vi har haft telefonkontakt med ett par veterinärer, varav den ena en nära vän till oss som vi har ömsesidig tillit mot. De har bägge rått oss att avvakta läget så länge vi tycker det går åt rätt håll. Och det gör det. Hon var i tröttaste laget de första dagarna men det får man väl lov att vara efter en tuff fölning kanske.
Frambenet fick först ett litet stödbandage för att förhindra skav men hon gillade inte det och betedde sig som en bandagerad hund istället, dvs hoppade på tre ben. Så det fick åka av och nu går hon utan, det blir bättre och bättre hela tiden. Hela hoven står i backen nu.

Vad vi har haft mest koll som jag inte skrivit innan var risken för lunginflammation. Hon var lite flåsig den första dagen men det försvann igår, och hon blev samtidigt mycket piggare. Hon har också haft en otäck diarre som gjort att det hon inte ökat i vikt, men även den är borta nu.
Det är jobbigt att ha is i magen när veterinärerna säger att man ska ha det, när hon står där alldeles skev i kroppen av snedfördelningen, ett rinnande öga (just ja, fick en blödning i det ena ögat också...) diarre och flåsar.
Det låter ju lika illa som det låter men trot tusan fröken är pigg av sig och ger sig inte utan strid. Nu är hon tre dygn gammal och lika pigg som vilken fölunge som helst. Bara lite tunn fortfarande.
Ett par dagar till sen vågar vi andas ut helt och hållet.

Har försökt att läsa på och den mesta informationen är på engelska, och en teori är tydligen att om stoet åker på livmoderinflammation någon gång under dräktigheten kan moderkakan bli förtjockad, och då löper stoet större risk att släppa den i förtid. Det är tydligen någonting som går att se med ultraljud, om den är förtjockad. Beror förtjocknaden på infektion löper stoet större risk att drabbas igen. Som sagt, en teori. Även svingel-gräs kan tydligen vara dåligt för högdräktiga (det har hon inte fått)
http://www.horsechannel.com/horse-health/red-bag-delivery.aspx
Oavsett åker Grynet på en noggrann statuskoll när det börjar närma sig 30-dagars. Så tar vi det därefter sen.

Man är ju helt knäpp igen som ger sig på att betäcka överhuvudtaget igen men storasyster (<-----) åker till station imorgon för seminering. O_o

Lite bilder...
941158_532384466798426_589246687_n.jpg


941158_532384476798425_2072892244_n.jpg


941158_532384486798424_2104009954_n.jpg


941158_532384490131757_378665085_n.jpg


941158_532384493465090_167488781_n.jpg


Nu ska jag inte ta upp tråden med fölet mer, hon verkar överleva och mår bra, men jag tar gärna emot fler erfarenheter, både inlärda och upplevda så att det blir nåt konstruktivt ut av denna händelse och att man får lära sig nåt nytt på kuppen!
 
Sv: Red bag delivery

Detta skrev jag i min blogg förra året och har lagt ut det på Facebook ett par gånger. Flera erfarna uppfödare har fått aha-upplevelser efter att ha läst det. Ju fler som känner till fenomenet desto fler föl överlever. Jag tror inte att min märr hade haft någon livmoderinflammation under dräktigheten och hon har haft flera föl innan utan att drabbas. Med människor kollar man moderkakans placering innan förlossning och ligger den galet så blir det snitt. Den möjligheten saknas på hästar.

Red bag delivery

Till mina uppfödarvänner!

Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om fenomenet Red bag delivery när det gäller fölningar. Det innebär att moderkakan ligger för födslokanalen så att den stoppar fölet från att komma ut. I människovärlden tror jag att de gör kejsarsnitt när detta inträffar, men på hästar har man ju ingen möjlighet att ta reda på hur det förhåller sig, än mindre snitta ett sto i stallmiljö.

När Droppen fölade i år så larmade gjorden och jag kikade på monitorn och stack ut i stallet eftersom jag såg att hon just lade sig tillrätta för att börja krysta. Väl ute så ser jag inte den vanliga vita fosterblåsan utan den är röd och ser mer ut som rött kött. Shit, tänkte jag, hon får ngn form av framfall, men så kom jag på att jag läst om detta med red bag delivery där (moderkakan kommer före fölet) ngn gång för länge sedan och att det var MYCKET bråttom att få hål på moderkakan och i princip slita ut fölet snabbast möjligt för att undvika syrebrist. Man skulle inte ens vänta på att stoet krystade utan dra ändå. De kan tydligen vara väldigt svårt att få hål på en moderkaka så det kan krävas sax eller kniv, men jag körde in fingrarna och slet sönder den och där bakom kom benen och huvudet som det ska. Jag tog hål på fosterhinnan och hjälpte henne, men i takt med värkarna som vanligt och han kom ut väldigt snabbt. Själv blev jag översköljd av blod så stor jag var och moderkakan/efterbörden kom ut ihop med fölet.
Det droppade rent blod om stoet efteråt, men moderkakan innehåller ju så mkt blod att jag inte orodae mig för det. Hade jag tänkt på det så hade jag kunnat spruta henne med lite Partoxin som jag ändå har hemma för att få livmodern att dra ihop sig och tömma sig, men det slutade ganska snart och hon har mått fint efteråt.

Nu gick Raindrops fölning bra och fölet har inga men utan är en pigg och glad fölunge som blev en månad igår.
Jag vet att det finns info om detta på nätet och även youtubeklipp om ni vill titta så ni är förberedda om det inträffar.
Detta var första gången på över 70 fölningar som jag var med om det och jag är ganska lugn av mig och handlade rationellt. Det är viktigt att veta vad man ska göra eftersom det är bråttom och är man inte med så går det åt pipan och man mister i vilket fall fölet.

Tillägg: De flesta fölningar går naturligtvis bra och det här mkt ovanligt. Lägg in det i "hårddisken" så kanske ni kommer ihåg det om det mot all förmodan behövs.
 
Sv: Red bag delivery

Jo, jag antar också att du har koll eftersom du är en erfaren uppfödare. Men jag kan i ärlighetens namn säga att "is i magen" och föl brukar vara en dålig kombination. Jag hade varit ett vrak efter alla skräckhistorier jag läst:p.
 
Sv: Red bag delivery

Intressant läsning.

Varför måste man ta hål på moderkakan? Räcker det inte med att försöka dra ut den, eller det kan man inte om man inte först tar sönder den?
 
Sv: Red bag delivery

om jag fattat saken rätt - har inte varit med om det själv - så måste man ta hål på moderkakan för att "komma förbi" den och få tag i fölet för att dra.
 
Sv: Red bag delivery

Jag vet, det finns inget som heter "vänta" med föl, men hon var aldrig så pass dålig att vi kände att vi måste ha ut nån. De två vi pratade med tyckte inte någon av dom att det fanns anledning att komma när hon ändå var så pass "med".
Hade hennes allmäntillstånd varit dålig då hade vi självklart tvingat ut vetten :)
 
Sv: Red bag delivery

framförallt måste man ta hål på moderkakan för att släppa in luft! I samma stund moderkakan lossnar från väggen stryps syretillförseln och i många fall kvävs fölen till döds. Det kan också vara så att moderkakan täpper till öppningen så pass att fölets säck aldrig brister och det blir vattenavgång, då riskerar fölen att drunkna. Man måste ha fram en nos så fort det bara går.
Vi hade tur, jag tror att moderkakan satt snett om öppningen, och att fölets hovar hjälpt till att trasa sönder den för den kom ut i olika stycken runtom fölet. Först kom en hov, sen lite moderkaka sen en hov till tillsammans med mulen som stack ut genom den trasig röda påsen. Första gången jag såg mulen bland all röd trasig hinna hängde tungan utanför alldeles röd så jag var övertygad om att hon var död. När vi nån minut senare fick fram hela huvudet började näsborrarna vibrera och vi insåg att hon levde, då drog vi för kung och fosterland så att resten kom ut och efter mycket om och men kom ju en normal andning igång. Men det var på håret och en minut till hade hon nog inte överlevt.
 
Sv: Red bag delivery

Vid en Redbag delivery så är det egentligen inte moderkakan man ser eller tar sönder. Utan den yttre röda fostersäcken. Vid en normal fölning så startar utdrivningsskedet med att fölet "bryter sig ut" ur denna och vattnet går. Fölet föds sedan i den vita säcken och den röda kommer tillsammans med moderkakan ut efteråt.
Vid en Redbag kan fölet av någon anledning inte ta sig ut alternativt placentan släpper ifrån livmodern och istället för att vattnet går så krystar stoet fram den röda säcken och den blir synlig. Tar man hål på denna går vattnet och fölet kan sedan dras ut. Det är som alla redan sagt oerhört bråttom då syretillförseln är helt eller delvis bruten.
 

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 252
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 963
Senast: Karminnie
·
S
Ekonomi & Juridik Jag och min sambo flyttade till en gård i början på december och skulle ta hand om min systers häst medan dom var utomlands. I mitten på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 855
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp