E

Eliii

Hej allesammans! Jag undrar om det är nån som vet ett bra recept för insektsspray/flugspray? Och kanske något annat bra recept som man kan ha nytta av? :)

Sv: Recept?

Jag blandar i ½ liter vatten ca 20 droppar citronellaolja, ca 10 gerberaolja och 10 rosmarinolja. Iband lägger jag även i ett par krossade vitlöksklyftor. Får dra någon dag och silar bort vitlöken. Har jag inte vitlök använder jag det med en gång. Skaka flaskan försiktigt, oljan är lite flyktig. Oljan köper jag i hälsokostaffären.

Annars är Skillingaryds Hästsalva bra att stryka på på benen och magen om hästen är täckad. Det håller flugor och bromsar borta ganska bra.

I somras köpte jag beckolja som vi blandade med matolja enligt instruktioner på flaskan och som vi sedan sprayade på hästarna.
Underbart effektivt och inte så mycket kladdande som vi haft förut med salvor och liknande. :love:

Köper billig "vanlig" häst-insekts-spray och blandar i en liten skvätt hjorthornsoljelösning.

(hjorthornsolja blandad med sprit)

Stinker apa men är väldigt effektivt.

// M

Usch. Flugspray med vitlök luktar ju så förskräckligt. :angel:

Man får väl avgöra vad som är värst för hästen ;)..
Beckolja, avkok på skvattram (växer vid myrmark, sjöar, vedartad buske) o0ch vitlök om man så vill. Bra medel!

Liknande trådar

Samhälle Hej! Någon som vet hur veterinärer skriver ut recept? Jag trodde att de kunde skriva e-recept som läkare gör på VC? Fick en faktura...
Svar
11
· Visningar
901
Senast: kma
·
Mat Känns som jag är sista personen som söker recept på fisk. Men har en sambo som upptäck sen tid tillbaka det med fisk är ganska gott...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 469
Senast: Kakis
·
Mat Någon som kan rekommendera ett bra recept på pizzasallad som inte är alltför syrlig? Jag gillar oftast pizzasallad men ibland blir jag...
Svar
8
· Visningar
357
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
5 754
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka