Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gör du den? Recept tack.Gör egen päroncider
Päron halvor bakade i ugn med en after eight på? Med lite grädde till.
Helst med någon sockerlag till.
Har tyvärr inget.Hur gör du den? Recept tack.
Jag tycker att Toscapäron slår toscaäpplen. Dvs färska päronhalvor i ugnen med toscaglasyr och flagad mandel ovanpå. Gärna grädde till. Recept på tosca brukar finnas i vanliga kokböcker.
Precis! Men gottOhhh, lite 80-talsflashback på den.
Lät supergott!!!Den här fyllda pastan står på min att göra-lista https://www.koket.se/caramelli-fylld-med-gorgonzola-och-paron
Dessutom gör jag vit pizza med päron, gorgonzola och valnötter. Men det kräver ju färska päron.
Jag har gett mig fan på att jag ska lyckas ta tillvara åtminstone en liten del av alla ziljoner gråpäron i år och inte bara tippa dem på gödselstacken i halvruttnad form.
Sagt och gjort, drygt en liter päronmarmelad med citron och ingefära producerad. Av cirka 1,5 kg päronråvara. Som dock tog FOREVER att skala, var uppe till sent i natt för att bli klar. Men den blev riktigt fin! Blir smaskens till ostbrickor hela vintern.
Ikväll - förhoppningsvis inte i natt - blir det några inläggningar i konjak och/eller rom.
Och sedan kanske en lite mindre mängd päronchutney?
Förutom alla äpplen som vill bli omhändertagna och fixade till mos att frysa in... Men gråpäronen har ett lite smalare fönster att hinna ta hand om tycker jag, först är de hårda och nästa dag övermogna eller halvruttna. Nöjd att i alla fall ha bärgat några!