Recept päron?

Mia_R

Trådstartare
I år får jag en fantastisk skörd av gråpäron, men hur tar jag bäst tillvara på dem? Har ni några goda receptförslag att dela med er av?

Jag funderar på marmelad, inkokta, paj men vad mer och gärna förslag på varianter av ovanstående. :d

Jag har ätit sockerkaka med päron i. Vet inte receptet, eller vad det kan kallas men det var jättegott!

Har också massor av päron som bara ligger och blir dåliga så jag följer tråden!

Det enda jag gjort hittils iår är några smulpajer. Annars tycker jag att de blir himla goda om man steker dem i smör och honung och har dem till ostbrickan :d Brukar steka halloumi samtidigt också :up:

Jag har gett mig fan på att jag ska lyckas ta tillvara åtminstone en liten del av alla ziljoner gråpäron i år och inte bara tippa dem på gödselstacken i halvruttnad form.

Sagt och gjort, drygt en liter päronmarmelad med citron och ingefära producerad. Av cirka 1,5 kg päronråvara. Som dock tog FOREVER att skala, var uppe till sent i natt för att bli klar. Men den blev riktigt fin! Blir smaskens till ostbrickor hela vintern.

Ikväll - förhoppningsvis inte i natt - blir det några inläggningar i konjak och/eller rom.

Och sedan kanske en lite mindre mängd päronchutney?

Förutom alla äpplen som vill bli omhändertagna och fixade till mos att frysa in... Men gråpäronen har ett lite smalare fönster att hinna ta hand om tycker jag, först är de hårda och nästa dag övermogna eller halvruttna. Nöjd att i alla fall ha bärgat några!

Jag har gett mig fan på att jag ska lyckas ta tillvara åtminstone en liten del av alla ziljoner gråpäron i år och inte bara tippa dem på gödselstacken i halvruttnad form.

Sagt och gjort, drygt en liter päronmarmelad med citron och ingefära producerad. Av cirka 1,5 kg päronråvara. Som dock tog FOREVER att skala, var uppe till sent i natt för att bli klar. Men den blev riktigt fin! Blir smaskens till ostbrickor hela vintern.

Ikväll - förhoppningsvis inte i natt - blir det några inläggningar i konjak och/eller rom.

Och sedan kanske en lite mindre mängd päronchutney?

Förutom alla äpplen som vill bli omhändertagna och fixade till mos att frysa in... Men gråpäronen har ett lite smalare fönster att hinna ta hand om tycker jag, först är de hårda och nästa dag övermogna eller halvruttna. Nöjd att i alla fall ha bärgat några!

Och, både päronmarmelad och chutney lät ju jättegott!!

Du bor inte runt Uppsala? Jag kan befria dig från lite för att göra marmelad.

Visst borde väl en sådan där äppelskalare fungera? En sådan där med vev. Så slipper man skala för hand iallafall.

@Efwa jag bor 60 mil från Uppsala ungefär: kör du nu meddetsamma så hinner du - kanske - fram innan allt är övermoget! :D

Nu har jag asat in en kasse till, OCH handlat på mig tre paket saffran - hade nästan glömt att det är min favoritkombination med inlagda päron. :d Och en trevlig sak att ge bort i vackra burkar dessutom. Själva skalandet ska nog funka nu, det var nog mest gegget med att få bort kärnhuset ur ganska små och lite mjuka päron som kändes dryyyyyyygt och oglamoröst. Men till inläggningarna behövs det ju inte. Let's rock n'roll!

Glögginlagda päron, borde förresten också vara värt ett försök?

(Det kan komma att bli en mycket dessertstinn vinter i det Lillgrådiska hemmet.) :angel:

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar