Recept på potatissallad

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag efterlyser recept på en klassisk svensk potatissallad dvs med någon typ av gräddfils- eller creme fraiche baserad dressing.
När jag googlar hittar jag främst "tillspetsade" recept typ med bacon, fetaost etc.

Jag gillar den färdiga man kan köpa (typ Rydbergs Original) men vill gärna göra själv.

ÅÅhh detta kan jag :laugh:
Kokt potatis som du antingen tärnar/skivar med eller utan skal ( men kokas bäst med skal på)
Creme fraiche
Lite majonäs
hackad persilja
salt & peppar
och om man vill, lite sötningsmedel upplöst i vatten typ suketter

Du blandar creme fraiche och majonäs efter smak och mängd beror lite på hur mkt potatis du gör. I med salt och peppar efter tycke, en näve hackad persilja och sen i med ev sötningsmedel.

Plättlätt och man kan justera precis hur man vill.
Jag brukar ta 4:1 creme fraiche mot majonäs

ÅÅhh detta kan jag :laugh:
Kokt potatis som du antingen tärnar/skivar med eller utan skal ( men kokas bäst med skal på)
Creme fraiche
Lite majonäs
hackad persilja
salt & peppar
och om man vill, lite sötningsmedel upplöst i vatten typ suketter

Du blandar creme fraiche och majonäs efter smak och mängd beror lite på hur mkt potatis du gör. I med salt och peppar efter tycke, en näve hackad persilja och sen i med ev sötningsmedel.

Plättlätt och man kan justera precis hur man vill.
Jag brukar ta 4:1 creme fraiche mot majonäs
Åh tack!
Du har ingen lök eller så i?
Honung borde ju fungera som sötning :)

Någon annan som har något recept på lager?

Gärna färskpotatis helst sparrispotatis
Majonäs
Gräddfil
Salt peppar
Purjolök
(Mer majonäs än gräddfil)
Detta som grund.

Kapris
Salladslök
Sockerärtor
Rädisor innan servering (färgar)
Rivet äpple

Inte snåla med saltet,
görs alltid dagen innan så det smakar nåt ;)
dessutom brukar saltet försvinna över natten och behöva tillsättas mer än man tror :p

Vi brukar, förutom potatis, ha i lite finhackad inlagd gurka och hackad salladslök. Dressingen gör vi av nån sorts godtycklig creme fraiche/yoghurt-blandning som "kryddas" med senap och salt & peppar. Om man vill hackade färska örter också.

Vi brukar, förutom potatis, ha i lite finhackad inlagd gurka och hackad salladslök. Dressingen gör vi av nån sorts godtycklig creme fraiche/yoghurt-blandning som "kryddas" med senap och salt & peppar. Om man vill hackade färska örter också.

Bowmoresenap är överlägsen i potatissalladskryddning (tycker en av sex i den här familjen :angel:).

Nää, matbananer är ju :love: och grönt äpple i wok.

Matbanan som i riktig matbanan funkar att värma. Men inte "vanliga" bananer. Grönt äpple i wok funkar om man inte värmer den utan tillsätter den efteråt. Jag tror att det handlar om fruktsötman som blir vämjelig i mat.

(Varm frukt i mat är typ nästan min enda aversion mot maträtter - förutom då att äta tvål (dvs koriander))

Matbanan som i riktig matbanan funkar att värma. Men inte "vanliga" bananer. Grönt äpple i wok funkar om man inte värmer den utan tillsätter den efteråt. Jag tror att det handlar om fruktsötman som blir vämjelig i mat.

(Varm frukt i mat är typ nästan min enda aversion mot maträtter - förutom då att äta tvål (dvs koriander))

Har aldrig testat att tillaga "vanliga" bananer utan bara de som är jättestora och kallas matbanan. Stekta :love:

Och jag älskar varm frukt i alla former,på pizza,på grillen,i maten, däremot håller med om att tvålen är :yuck: det o pizzakrydda :turd:

Beror helt pp vad jag har hemma men cremefresh kokt skalad potatis, svartpeppar,lite aromat (så skjut mig) salt finhackad salladslök och lite fransk senap. Brukar även ha i äpple och rädisa om jag har och persilja

Liknande trådar

Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
6 394
Senast: Fruentimber
·
Mat Jag ska i morgon i ett sällskap där var deltagare ska bjuda på en drink, trevligt. Problemet är att jag kan en drink, gin och tonic och...
Svar
19
· Visningar
1 404
Senast: sjoberga
·
Mat Sammanfattning av den långa texten nedan: Jag söker snabblagade, enkla recept till en person som snart flyttar iväg till college...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 103
Senast: Mumfie
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 579
Senast: Explorer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar