Recept på avmaskningsmedel

Sv: Recept på avmaskningsmedel

Ytterst ovanligt att vuxna svenska hästar magrar ur kraftigt pga parasiter o skulle de göra det är det ju extra viktigt att man vet vad man behandlar mot.
PL

Många har upptäckt att man kan beställa maskmedel bla från England
billigare så många ringer inte ens vetrinären längre,så personligen tycker jag att forskningen angående resistenta parasiter,maskar blir viktigare eftersom dom kan mutera till att överföras på människan,bla den nya farliga rävparasiten som nu upptäckts..Så Fram med nya maskmedel ....
Då får du väl sätta igång direkt (eller för 10 år sen) om du vill ha framförhållning!
När kom det en riktigt ny substans sist?
PL

mycket möjligt men jag gjorde som veterinären sa eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av detta.

Jag är noga med träckprov varje år, de flesta andra i stallet bryr sig inte/fattar inte vitsen men efter tjat, tjat, tjat från mig så görs nu varje år träckprov på våren åtminstone.
Vår veterinär ställer tre frågor när jag ringer för att be om avmaskningsmedel:
Vilket medel vill du ha? Hur mycket vill du ha? Vilket apotek vill du hämta på?:(
Aldrig har han frågat ett ljud om träckprov och ännu mindre resultatet av detta.:mad: Ryser lite när jag tänker på kreti och pleti som struntar i träckprov men som ändå får recept utskrivet av denna veterinär (och gud vet hur många andra veterinärer som gör så här).
Skärpning, meningen med att receptbelägga avmaskningsmedlen var väl att begränsa användningen och bara använda när det verkligen behövs.

"Min" vill helst att det finns träckprov. Vilket preparat hästarna ska ha bestämmer vi ihop. Vet iallafall att han skriver ut avmskningsmedel till dräktiga ston utan träckprov (till avmaskning i samband med fölning)
Vissa veterinärer i regionen krver träckprov från SVA andra tycker det räcker med Kolla Masken eller Maskkontroll.

Men nu har de lärt sig så de flesta veterinärer tar ut ett receptarvode på minst 100 kronor

Liknande trådar

Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 380
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 629
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 797
Senast: Luleå
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka