Reaktiv unghund - Hjälp - behöver goda råd

Tiffany

Trådstartare
Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år.
Vi har nu fått jätteproblem med unghundens reaktivitet och jag börjar känna mig uppgiven.
Det gick bra med valpen i början lyhörd, läraktig följsam osv. Jobbig som valpar är förstås. Eftersom vi visste att det är lätt att fastna i hundmötesproblematik var vi jättenoga på promenaderna att göra allting rätt och inte låta valpen springa fram till andra hundar och människor hur som helst. Hundarna har från början lekt mycket här hemma så vi har inte sett något behov av andra lekkamrater. Det gick ändå hyfsat bra till i maj-juni ungefär. Vi kunde avleda vid hundmöten det blev inte kaos. Sista månaden har unghunden varit hemsk.
Så vi har ändå fastnat i reaktivitet och utbrott vid hundmöten. Vi har tränat med hundtränare (seriös inte hokus pokus) med godis ,med att ta ut avståndet mm
Största problemet som jag ser det är att hon lyckas dra igång vår äldre hund som hänger på. Går jag bara med äldre hunden så sköter hon sig. Stökar unghunden hänger den äldre ibland på. Så nu har vi två hundar som jag inte vill gå ut med samtidigt pga allt stök som kan uppstå.
Sista månaden har allt blivit värre. Idag fick hon ett utbrott och min man råkade få ett finger emellan och blev biten. (Inte allvarligt).Han kom hem uppgiven. Hon är tio månader nu. Är det någon här inne som kan ge något hopp eller som löst en liknande sistuation?

Att gå ut med dom var för sig är förstås inte hållbart i längden.
Och nej tror inte hundarn är understimulerade. Dom får både motion o hjärngympa. Har pratat med uppfödaren och den metod hen rekommenderar vill vi inte använda.
Nu är jag uppgiven och ledsen. Det här går inte. Ska vi behöva omplacera en hund som vi vill ha och som är bra på alla andra sätt?
 
Jag förstår nog inte riktigt problemet?

Absolut att det jobbigt med en reaktiv unghund och jag förutsätter att ni kollat upp att det inte är smärtrelaterat(?). Det är dock inget ovanligt med en reaktiv unghund och ibland är det mest is i magen och tid som behövs (utöver träning när man orkar).
Jag som har flera hundar och oftast haft en unghund i flocken också som vill ta sig ton fokuserar på att de äldre hundarna sköter sig. Är inte de lugna så är oddsen låga att få ordning på unghunden och det innebär att jag mest ignorerar unghunden och har fokus på de äldre.
När jag vet att de äldre sköter sig trots bråkstaken börjar jag skifta över fokus på unghunden och det här kan handla om ett längre tag där jag måste ignorera unghund och slöpa den förbi hundmöten för att mitt fokus är på att få de äldre att sköta sig. Iallafall när de äldre skiter i unghunden och uppför sig skiftar jag fokus till unghunden och börjar ta tag i att försöka få nån kontakt, träna på det jag vill att unghund ska göra ex gå vid sidan i hundmöten.
För att detta ska funka måste hunden naturligtvis vara otroligt peppad på att söka kontakt och gå vid sidan utan störning och även sen med störning. Jag har alltid godis med på promenader och belönar spontan kontakt och spontant fotgående till den grad att jag knappt ids släppa hundarna lösa för att det blir en tävling i att söka kontakt och gå fot för att det är askul istället för att passa på att roa sig. När unghunden är där att den tycker att hitta kontakt och gå fot är askul börjar jag försöka få in det i okritiskt läge, tex att nåt spännande händer men det inte så triggade att det blir för svårt. Sen börjar jag jobba på det med unghunden själv i kontrollerad miljö, tex där jag vet att jag kan ta ut avstånd eller på kurs eller liknande. När unghunden klarar av hundmöten själv med mig det först då jag börjar jobba på det med de andra hundarna och då ska de alltså också kunna vara så chilla att jag kan ha mitt fokus på unghunden för annars blir det pannkaka.
 
Jag förstår nog inte riktigt problemet?

Absolut att det jobbigt med en reaktiv unghund och jag förutsätter att ni kollat upp att det inte är smärtrelaterat(?). Det är dock inget ovanligt med en reaktiv unghund och ibland är det mest is i magen och tid som behövs (utöver träning när man orkar).
Jag som har flera hundar och oftast haft en unghund i flocken också som vill ta sig ton fokuserar på att de äldre hundarna sköter sig. Är inte de lugna så är oddsen låga att få ordning på unghunden och det innebär att jag mest ignorerar unghunden och har fokus på de äldre.
När jag vet att de äldre sköter sig trots bråkstaken börjar jag skifta över fokus på unghunden och det här kan handla om ett längre tag där jag måste ignorera unghund och slöpa den förbi hundmöten för att mitt fokus är på att få de äldre att sköta sig. Iallafall när de äldre skiter i unghunden och uppför sig skiftar jag fokus till unghunden och börjar ta tag i att försöka få nån kontakt, träna på det jag vill att unghund ska göra ex gå vid sidan i hundmöten.
För att detta ska funka måste hunden naturligtvis vara otroligt peppad på att söka kontakt och gå vid sidan utan störning och även sen med störning. Jag har alltid godis med på promenader och belönar spontan kontakt och spontant fotgående till den grad att jag knappt ids släppa hundarna lösa för att det blir en tävling i att söka kontakt och gå fot för att det är askul istället för att passa på att roa sig. När unghunden är där att den tycker att hitta kontakt och gå fot är askul börjar jag försöka få in det i okritiskt läge, tex att nåt spännande händer men det inte så triggade att det blir för svårt. Sen börjar jag jobba på det med unghunden själv i kontrollerad miljö, tex där jag vet att jag kan ta ut avstånd eller på kurs eller liknande. När unghunden klarar av hundmöten själv med mig det först då jag börjar jobba på det med de andra hundarna och då ska de alltså också kunna vara så chilla att jag kan ha mitt fokus på unghunden för annars blir det pannkaka.
Problemet är att det är svårt att gå ut med båda samtidigt för dom triggar varandra nu. Blir starka och jag vill inte bli omkulldragen/tappa någon hund. Ska vi gå ut separata rastningar med båda blir det mer än vad vi orkar med. Och jag vill inte gå och vara rädd för att bli omkulldragen i + 10 år framåt.
Sen är utfallen otrevliga och unghunden är klart stressad av hundmötena. Och bli biten även av misstag av sin hund är inte särskilt kul.
Men bra tanke att ha mer fokus på den äldre som jag vet KAN sköta sig och se till att hon gör det. Dom är bra på att ta kontakt, tar mycket kontakt när dom är lösa men fotgående tycker dom inte är kul. Dom vill nosa. Men dom går hyfsat bra i koppel tillsammans så länge vi inte möter andra hundar eller vilt.
Letar kurs nu. Får träna mer kontakt och fotgående.
 
Hur gammal? Jaktspaniel eller ”vanlig”?
Det är endast vid hundmöten? O där blev din man biten?
10 månaders welsh springer spaniel. Min man blev biten av misstag av hunden när han försökte avstyra ett utfall genom att ta tag i halsbandet när hon gjorde utfall.
Unghunden blir väldigt stressad vid hundmötena. Varken hon eller vi mår bra av det här.
 
Kan det vara aktuellt att använda någon typ av hjälpmedel på unghunden medan ni tränar så att du slipper vara orolig för att tappa hund eller bli omkulldragen? Först och främst ska det ju vara säkert för både er och hundarna.
 
Jag hade lagt tiden och energin nu på att få hundarna att fungera prickfritt en och en. Innan det funkar skulle jag inte ens överväga att gå med båda tillsammans.
Det blir jobbigt en period men jag är övertygad om att det lönar sig i längden.
 
Kan det vara aktuellt att använda någon typ av hjälpmedel på unghunden medan ni tränar så att du slipper vara orolig för att tappa hund eller bli omkulldragen? Först och främst ska det ju vara säkert för
Kan det vara aktuellt att använda någon typ av hjälpmedel på unghunden medan ni tränar så att du slipper vara orolig för att tappa hund eller bli omkulldragen? Först och främst ska det ju vara säkert för både er och hundarna.

Jag hade lagt tiden och energin nu på att få hundarna att fungera prickfritt en och en. Innan det funkar skulle jag inte ens överväga att gå med båda tillsammans.
Det blir jobbigt en period men jag är övertygad om att det lönar sig i längden.
Ja men verkar som vi kört fast med unghunden. Utfallen blir värre trots att vi tränar. Men får fortsätta träna henne.
Äldre hunden fungerar ok när vi är ute med henne ensam. Jag förstår att vi måste gå med dom en i taget nu men vill helst slippa det i framtiden. Orkar inte med så många promenader.
Får använda midjebälte om jag behöver gå med båda.
 
Jag hade lagt tiden och energin nu på att få hundarna att fungera prickfritt en och en. Innan det funkar skulle jag inte ens överväga att gå med båda tillsammans.
Det blir jobbigt en period men jag är övertygad om att det lönar sig i längden.
Håller med. Jag har gjort detta, fast mitt problem gällde lösgående istället. Jag gick ned unghunden själv och la tiden på att träna in rätt beteende och när det fungerade så började jag gå gemensamma promenader först med den lugnare äldre hunden och sedan med hela flocken. Kan ju nämna att för mig så var det 1-2 månader, vilket ju kan kännas som en evighet men ändå inte då vi förhoppningsvis kan gå lugna, trevliga promenader de kommande 10+ åren. Så väl investerad tid.
 
Håller med. Jag har gjort detta, fast mitt problem gällde lösgående istället. Jag gick ned unghunden själv och la tiden på att träna in rätt beteende och när det fungerade så började jag gå gemensamma promenader först med den lugnare äldre hunden och sedan med hela flocken. Kan ju nämna att för mig så var det 1-2 månader, vilket ju kan kännas som en evighet men ändå inte då vi förhoppningsvis kan gå lugna, trevliga promenader de kommande 10+ åren. Så väl investerad tid.
Jag förstår tanken och håller med. Vi har gått mycket med unghunden ensam. Men nu känns det som om hundmötena bara blir värre ändå.
 
Jag förstår tanken och håller med. Vi har gått mycket med unghunden ensam. Men nu känns det som om hundmötena bara blir värre ändå.
Ja, första steget är ju att gå separata promenader så de inte fortsätter att trigga varandra. Sedan behöver ju unghunden lära sig alternativa beteenden att ta till vid hundmöten. Jag gör liknande vad @Bulldoozer skrev ovan, dvs.lär hunden ta kontakt och söka sig in i fotposition och använder sedan det beteendet vid hundmöten. Eftersom unghunden har problem med hundmöten och redan har etablerat ”dåliga” beteenden så kommer du behöva träna på kontakt och fotgående i andra, störningsfria miljöer och sedan gradvis öka störningarna tills du når samma störning som andra hundar innebär. Samtidigt hade jag försökt undvika hundmöten så långt möjligt, ta ut avståndet och avleda hunden med godis/lek. Det handlar om att träna in ett alternativt beteende (fotgående) och förebygga så att hunden inte hamnar i en situation där den gör utfall eftersom hundar tenderar till att bli bra på det de gör ofta.

Jag hade även använt ett brytkommando om hunden gjort utfall och belönat mycket och aktivt bort från mötet, förutsatt att hunden har ett brytkommando som fungera. Annars är det bara att ta hunden och gå så fort som möjligt om ni ändå hamnar i en situation som leder till ett utfall. Och fortsätta träningen under ordnade förhållanden nästa gång.
 
Ja ska träna mer med unghunden. Brytkommando är svårt när hon väl startat ett utfall går det inte att nå henne.
Att gå ut och inte träffa på andra hundar går inte som vi bor vi ser hundar varje promenad.
Hon är bra på kontakt när det inte är störningar men som hon är nu känns det väldigt motigt.
 
Ja ska träna mer med unghunden. Brytkommando är svårt när hon väl startat ett utfall går det inte att nå henne.
Att gå ut och inte träffa på andra hundar går inte som vi bor vi ser hundar varje promenad.
Hon är bra på kontakt när det inte är störningar men som hon är nu känns det väldigt motigt.
När utfallet väl börjat tänker jag att det bara är att avlägsna sig så fort som möjligt. Kort koppel och bara gå, oavsett om det är emot mötet för att komma förbi eller vända om och gå i motsatt riktning. Som du säger är det liksom inte ett träningstillfälle när hunden redan gått upp i stinn.
 
Jag hade gått med hundarna en och en tills unghunden är vuxnare och kommit ur den jobbigare perioden då det kan vara svårt att nå dom. Jag hade även tränat med skvallermetoden då den fungerade super på min vovve som var tokig i cyklar och joggare. Efter väldig konsekvent träning med godis för allt han tittade på mer eller mindre så plötsligt en dag så vände han sig mot mig när det kom en cykel istället för att vilja springa efter.

Det tog sin tid men var så värt det. Nu varje gång han ser något så kommer han till mig direkt.
 
Ja men just nu förstår jag inte hur vi ska få unghunden att fungera överhuvutaget. Det har blivit värre sista månaden.

Jag ser inte hur ni ska kunna fa ordning pa det utan att trana med bada hundarna en och en tills bada kan hantera hundmoten ensamna.

Jag hade gått med hundarna en och en tills unghunden är vuxnare och kommit ur den jobbigare perioden då det kan vara svårt att nå dom. Jag hade även tränat med skvallermetoden då den fungerade super på min vovve som var tokig i cyklar och joggare. Efter väldig konsekvent träning med godis för allt han tittade på mer eller mindre så plötsligt en dag så vände han sig mot mig när det kom en cykel istället för att vilja springa efter.

Det tog sin tid men var så värt det. Nu varje gång han ser något så kommer han till mig direkt.

Exact sa. Min Malle fick for sig att "fence fight". Efter skvaller traning ger han numera ett skall och kommer sedan rusande till mig.
 
Jag hade gått med hundarna en och en tills unghunden är vuxnare och kommit ur den jobbigare perioden då det kan vara svårt att nå dom. Jag hade även tränat med skvallermetoden då den fungerade super på min vovve som var tokig i cyklar och joggare. Efter väldig konsekvent träning med godis för allt han tittade på mer eller mindre så plötsligt en dag så vände han sig mot mig när det kom en cykel istället för att vilja springa efter.

Det tog sin tid men var så värt det. Nu varje gång han ser något så kommer han till mig direkt.
Jag har fått skvallerträningen att fungera på vilt. Här finns mycket hare och rådjur. Där har jag lyckats att konsekvent träna hundarna att komma till mig. Men med hundmöten är det av någon anledning mycket svårare. Ofta dyker det upp någon hundägare helt oväntat bakom något hörn. Eller kommer ut ur någon port. Viltet är enklare för dom brukar hålla sig på ungefär samma plats varje kväll.
Ja vi behöver väl konsekvent med dom en och en. Tar mycket tid och ork som vi inte alltid har. Den äldre är inget större problem men den yngre har blivit så jobbig.
Men kanske ska uppgradera godiset och jobba vidare med skvallerträningen.
 
Är hunden 10 månader och skvallertränad med gott resultat är det kanske läge att lägga på krav på lydnad nu. Dvs fortfarande jättebra och fest när den gör rätt, men ett NEJ är ett NEJ och det är inte diskuterbart. Förstår hunden vem som bestämmer i alla andra situationer eller får den bestämma för mycket själv överlag?

Hundar som har lite dåliga nerver och som har svårt att hålla ihop behöver mindre valfrihet och mindre shaping än de som kan sortera intryck bra. Valmöjligheter kan bli stressande, tvärtemot vad vi med våra goda intentioner vill.

Hur man befäster gränserna och talar om att hunden har överskridit dem är väldigt olika från hund till hund, men om uppfödaren är kunnig och metoden inte är helt upp åt väggarna så kanske ni ändå ska ge hen en chans.
 
10 månaders welsh springer spaniel. Min man blev biten av misstag av hunden när han försökte avstyra ett utfall genom att ta tag i halsbandet när hon gjorde utfall.
Unghunden blir väldigt stressad vid hundmötena. Varken hon eller vi mår bra av det här.

Har hon vid utfall bitit den äldre hunden eller huggit mot henne med?

Hade kunnat ta med henne med mina hundar för de är helt coola med hundmöten om du bor i Östergötland.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp