Reaktioner Tack!

Sv: Reaktioner Tack!

Sonen hade förmodligen jobbat ihop till en smäll, men läraren kunde ha tittat åt ett annat håll i stället för att kommentera.
Man ska inte lära barn/ungdomar att slåss men jag har flera exempel på framförallt killar som kan behöva en fysisk "påminnelse" om sitt uppförande, då kan man som lärare/vuxen titta bort en aning.

Var var läraren och föräldern innan det hände? Jag anser inte att man skall titta bort öht, utan ta tag i retandet innan det eskalerar till den situation som Millus beskriver.

Om detta retande trots allt gått obemärkt förbi så är jag inne på Havreflingas perspektiv. Fokusera mer på att lära sonen/eleven att han gått för långt och att det kan ge konsekvenser snarare än att hänga läraren för dennes kommentar.

Detsamma gäller flickan, se till att hon får möjlighet att beskriva sina känslor och varför sinnet rann över. Hennes reaktion säger mig att det inte alls varit roligt att bli retad och hon behöver lära sig att säga ifrån och inte skratta med.

Hoppas att skolan sköter det här snyggt för alla parter. :)

Om könsperspektiv förresten.

Någonting liknande har hänt en väninna till mig (i studentålder iofs) som fick en smäll efter att har retat en kille till limits. Alla runtom tyckte att hon "had it coming", hennes pojkvän tröstade men tyckte inte illa vara.

För mig är det ett big nono att en lärare säger till en elev något sånt.
För oavsett vad millus son gjort har man aldrig rätt slå någon på käften.

Jag tycker det beror på vad din son gjort och sagt till tjejen, faktiskt. Sen var det hårt sagt, det håller jag med om men det behöver inte betyda att det var för hårt sagt.

Du har säkerligen rätt, men jag blir alltid lika fascinerad över föräldrars förmåga att blunda för det de inte vill se om deras barn. När jag var tonåring utnyttjade jag det för fullt för att klara mig undan saker och ting.

Instämmer! Barn och tonåringar är lite mer svart-vita i sitt tänkande och sina värderingar. Det borde väl alla vuxna känna till...?

De återger t ex ofta bara delar av en händelse eller ett samtal. (Förresten gör många vuxna det oxå.) De delar där de framstår som offer. Om man frågar får man oftast ärligare och rakare svar av barn än av vuxna, men många vuxna verkar glömma bort att ställa de där 10-15 frågorna som gör att bilden av hela händelseförloppet klarnar.

De kan ibland haka sig fast vid en kränkning, trots att den som kränkte har bett om ursäkt. (Även detta är vanligt bland vuxna.) I det här fallet kan det t ex ha varit så att läraren först sa det där om förtjäna en smäll, men direkt omformulerade sig. Känner ni inte igen den här typen av diskussion:

Tonåring: Du sa faktiskt xxxxxx!!
Vuxen: Jo, fast jag förklarade ju att jag inte menade så. Jag menade xxxxxx.
Tonåring: Men du sa faktiskt xxxxxxxx! Du kan fråga Pelle, han hörde det oxå!

Jag tycker tonåringar ska få vara lite svart-vita och dramatiska. Men vi ska inte elda på deras konflikter. Vi måste vara de tråkiga, förnuftiga grå-skalorna, som de stångar sig mot när hornen kliar. :love:

Senast ändrad:

sedan säger läraren till min son att han förtjänade att få en smäll.

Funderar..

Hur vet du att det var så läraren uttryckte sig? Att han "Förtjänade en smäll" alltså..

Kan ju mkt väl vara sagt på ett helt annat vis, men att din son tog det som du skriver ovan.

Som sagt, tjejens reaktion är inte så konstig...Sonen kanske tom förtjänade att få smäll. Men ska en lärare säga till eleverna att de förtjänar smäll?

Nej läraren skulle ha agerat annorlunda men jag tycker inte att du ska se genom fingrarna på situationen. Din son retade (mobbade? Gränsen är hårfin som någon annan sa) så till den grad att 'offret' slog honom, då kan man ju fundera på om han kanske 'förtjänade' det.

Visst finns det anledning att prata med klassföreståndaren, för uppenbarligen finns det problem i klassen. Men att enbart fokusera på hur orättvist det var för TS´s son att läraren eventuellt formulerade sig klantigt - det känns ju lite egotrippat.

Jag håller med dig även om det kanske inte verkade så i mitt första inlägg. Jag tycker att TS ska ta ett riktigt snack med sonen och reda ut vad han verkligen sa och sen skulle jag nog vilja höra lärarens version av det hela innan jag bestämmer mig om vad jag tycker.

/ Guldaskig som gärna hade slagit till de som retade/mobbade henne i skolan.

Även jag förstår tjejen helt och hållet men läraren gjorde bort sig. Inte tusan kan man som lärare uttrycka sig som att någon har förtjänat en käftsmäll. Det ska råda en nolltolerans mot våld och mot att retas (när passerar man gränsen från att reta till att mobba?).

Båda parter ska fås att förstå att de har agerat fel (där har föräldrar och lärare alla en roll att spela) och så ska de få hjälp med hur de ska fortsätta. Ingå ett avtal med varandra kanske? De behöver inte bli kompisar, bara komma överens om att låta varandra vara ifred.

kl

Självklart är det inte ok att retas/mobbas.
Självklart är det inte ok att slåss.
Självklart är det inte ok att som lärar säga till en elev att den "förtjänar en smäll".

Jag tycker att du TS ska kalla till ett informellt möte med din son, tjejen och hennes föräldrar och även närvarande lärare, särskillt om du känner att något i hantering har gått fel/orättvist till.

Sedan är min erfarenhet av ungdomar (är lärare på gymn) att det som elven förmedlar till föräldern att man har sagt i många fall inte helt överensstämmer med vad som verkligen sagts. Sedan vet de sällan om "hela sanningen" om den bakomliggande problematiken eftersom de bara har hört sitt barns verition (stavas?? hjärnsläpp) på det inträffade.

Svarar alla:

Vi har pratat med sonen om detta varje dag sen det hände!

Vi låter inte det passera utan efterverkningar för vår son, han ska veta att det inte är okej att retas och vi har nog tjatat hål i huvudet på honom om att man ska vara sjysst.

Jag har ringt till skolan och de började babbla om att tjejen ska be min son om ursäkt. Då sa jag att jag har själv varit 14 år och vet hur lätt det är att låta känslorna dra iväg med en...Och att min son kanske retade fram en smäll, vem vet, jag var ju inte där?

Sen fortsatte jag; Om läraren sa så som min son berättat, så borde hon tänka sig för innan hon talar! Och att hade situationen varit tvärtom, hade läraren tyckt att tjejen förtjänade en smäll så hon blödde en lång stund ur munnen?

Detta samtal ringde jag innan jag startade denna tråden!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 499
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama