Reaktioner Tack!

millus

Trådstartare
Sonen 14 år retade en tjej på skolan. Inte mobbade utan retades på tonåringars vis. Tjejen brukar skratta med och retas tillbaka. Denna gången gjorde hon inte det, hon gav sonen en käftsmäll så han blödde ur munnen.

Läraren pratade med tjejen, sedan säger läraren till min son att han förtjänade att få en smäll.

Vad tycker ni om detta?

Sv: Reaktioner Tack!

Förmodligen har den här tjejen aldrig tyckt att det är roligt att bli retad utan skrattat med för att slippa bli ännu mer mobbad, vilket många brukar rekomendera att mobbade ska göra eftersom retstickor retas mer om offret gråter.

Nu rann bägaren över och istället för att brista i gråt så slog hon till, förmodligen för att slippa bli retad fler gånger.

Jag tycker våld är fel men jag förstår henne helt och fullt.
Din son kanske skulle fundera på om han hade tyckt att det var roligt om rollerna varit omvända?

Jag har förklarat för mina barn att det spelar ingen roll om "alla" kallar en person för tjockis och personen skrattar med, för man vet inte hur mycket det sårar bakom fasaden personen sätter upp.

Det är aldrig tillåtet att bruka våld, det bör väl för fan en lärare fatta??:mad:

Ta det med rektorn?

Förmodligen har den här tjejen aldrig tyckt att det är roligt att bli retad utan skrattat med för att slippa bli ännu mer mobbad, vilket många brukar rekomendera att mobbade ska göra eftersom retstickor retas mer om offret gråter.

Nu rann bägaren över och istället för att brista i gråt så slog hon till, förmodligen för att slippa bli retad fler gånger.

Jag tycker våld är fel men jag förstår henne helt och fullt.
Din son kanske skulle fundera på om han hade tyckt att det var roligt om rollerna varit omvända?

Jag har förklarat för mina barn att det spelar ingen roll om "alla" kallar en person för tjockis och personen skrattar med, för man vet inte hur mycket det sårar bakom fasaden personen sätter upp.

Alltså, jag förstår tjejen helt och fullt! Jag har också varit 14 och tröttnat på kíllar som inte fattar något!

Det är läraren jag är tveksam till, som tycker att sonen förtjänar att få smäll. Hur hade det varit med det omvända, tjejer är inte heller dåliga på att retas. Hade en tjej "förtjänat" att få en smäll så det blödde av min son?

Håller helt och fullt med dig. Det är ganska vanligt.

Ingen förtjänar att få en smäll men jag håller med TinyWiny, bägaren rann nog över och din son bör fundera på vad han gjorde (och har gjort/sagt innan) Jag tycker att du ska prata med läraren eller kanske rektorn för hur elak din son än var så ska han ju inte få en smäll.

Ingen förtjänar att få en smäll men jag håller med TinyWiny, bägaren rann nog över och din son bör fundera på vad han gjorde (och har gjort/sagt innan) Jag tycker att du ska prata med läraren eller kanske rektorn för hur elak din son än var så ska han ju inte få en smäll.

Som sagt, tjejens reaktion är inte så konstig...Sonen kanske tom förtjänade att få smäll. Men ska en lärare säga till eleverna att de förtjänar smäll?

Såklart är det fel att slåss, men även jag förstår tjejen, bägaren rann över. Men fel av läraren att säga att sonen förtjänade det, en lärare ska inte säga sånna saker.

Det va väldigt oproffsigt sagt av läraren, men hen kanske var så upprörd över det din son sagt att det bara flög ur munnen.
Jag vet inte, men jag hade lätt kunna göra en sån sak...

Varför retade din son tjejen?

Sonen 14 år retade en tjej på skolan. Inte mobbade utan retades på tonåringars vis.

Fast tjejen känner sig förmodligen mobbad och därför rann bägaren över, även om hon tidigare inte gjort sken av att "bry" sig :cool:

/Tänker tillbaka på mobbingåren, hur jag kände och hur jag agerade = 2 helt olika saker..

Precis, gränsen mellan att retas och mobbas är ibland hårfin och jag förstår fullt ut tjejen reaktion.

Läraren pratade med tjejen, sedan säger läraren till min son att han förtjänade att få en smäll.

Vad tycker ni om detta?

Jag tänker att innehållet i lärarens budskap antagligen var att din son betedde sig på ett sätt som ofta leder till att man råkar illa ut, alltså att han tiggde om en smäll. Men jag tror inte att han sa rakt ut och enbart: "Du förtjänade en smäll!"

Jag tror att din son kom ihåg just den antydningen, och valde att enbart förmedla den till dig. Både din son och läraren sa nog väldigt många fler meningar i sitt samtal.

Jag tycker att du ska prata med läraren eller kanske rektorn för hur elak din son än var så ska han ju inte få en smäll.

Visst finns det anledning att prata med klassföreståndaren, för uppenbarligen finns det problem i klassen. Men att enbart fokusera på hur orättvist det var för TS´s son att läraren eventuellt formulerade sig klantigt - det känns ju lite egotrippat.

TS skriver att det inte alls handlar om mobbing. Det kan man väl inte veta förrän alla inblandade har fått säga hur de känner? När elever slåss i skolan tycker jag absolut att man ska ta tag i det. Om inte läraren själv tar kontakt med TS (vilket jag nästan förutsätter att han/hon kommer att göra) vore det bra ifall hon eller någon annan förälder gör det. Man måste hjälpa eleverna att rätta till det som inte fungerar i deras relationer. Det handlar inte om vem som gjorde rätt/fel. Det handlar om att lära sig säga ifrån på ett tydligt sätt, och att lära sig förstå när någon säger ifrån.

Såklart är det fel att slåss, men även jag förstår tjejen, bägaren rann över. Men fel av läraren att säga att sonen förtjänade det, en lärare ska inte säga sånna saker.
Sonen hade förmodligen jobbat ihop till en smäll, men läraren kunde ha tittat åt ett annat håll i stället för att kommentera.
Man ska inte lära barn/ungdomar att slåss men jag har flera exempel på framförallt killar som kan behöva en fysisk "påminnelse" om sitt uppförande, då kan man som lärare/vuxen titta bort en aning.

Sonen 14 år retade en tjej på skolan. Inte mobbade utan retades på tonåringars vis.
Jag fastnade för dessa meningar. Man vill alltid tro det bästa om sina egna barn, men hur vet du det? Har du pratat med tjejen också?

Du har säkerligen rätt, men jag blir alltid lika fascinerad över föräldrars förmåga att blunda för det de inte vill se om deras barn. När jag var tonåring utnyttjade jag det för fullt för att klara mig undan saker och ting.

*kl*

jäkligt klumpigt uttryckt av läraren. Kunde väl ha skötts bättre.

Visst,å ena sida förstår jag väl tjejen, men å andra sidan kanske TS son verkligen trodde att tjejen va med på deras munhuggande eftersom hon skrattade och "spelade med". KAn ju inte va lätt för en tonåring att faktiskt veta/känna av den direkta skillnaden.

Där skulle väl föräldrar lr lärare ha haft ett samtal om att olika saker kan uppfattas olika av alla.
Så som jag uppfattade det så berättade TS som om den här tjejen redan innan och där borde man väl som förälder ha antytt att tjejen faktiskt kanske skrattar med som försvar för att hon egentligen blir ledsen.
Tjejen i sin tur kunde ha sagt åt en lärare lr förälder innan det gick så långt som till våld.
Vet att det inte alltid är lätt att vända sig till de vuxna, men jag förespråkar varken mobbing lr våld utan att de vuxna istället ska vända sig till,och va mer uppmärksamma på barnen innan det går så långt

Det var kanske lite osmart av läraren att säga så men helt klart rätt åt din son.
Jag personligen har alltid gillat när lärare är mer mänskliga och inte så politiskt korrekta. Det var ju faktiskt han som retades så då ska man ju inte göra honom till offret bara för att tjejen tappat tålamodet.

Lite allmänt sådär.

Tänk att det är så extremt förbjudet att sopa till någon.
Överallt så låter det - det är aldrig rätt att slåss -

OM jag skall vara ärlig så tycker jag nog att om min unge hade retat en annan unge så att den tillslut hade klippt till så inte hade ungen kunnat komma till mig och ynka sig iallafall. Man får ta ansvar för ALLA sina handlingar, inklusive de verbala. Jag hade varit väldigt noga med att få reda på exakt vad som hade föregått käftsmällen. Och ffa hur kände sig den som vart retad.

Jag tycker att hela situationen är en bra grund för vidare arbete mot mobbing.

Visst är våld fel, men ibland försätter man sig i sådana situationer att man helt enkelt får ta konsekvenserna. På tonårs vis betyder det ofta att testa gränserna rejält inom alla områden.

Förmodligen är det din SON som vunnit mest av det hela - han har väl lärt sig att det inte är ok att retas hursomhelst, närsomhelst. Att läraren sa att det var rätt åt sonen att han fick stryk tycker jag är en petitess man kan bortse från i hela den här historien - din son förtjänade nog säkert det han fick, och det var inga stora blessyrer. Frågan är varför sonen ansåg det befogat att provocera fram ett sådant beteende hos sin medmänniska i första taget?

Ord kan göra så fruktansvärt ont och stanna med en resten av livet. Om tjejen inte har för vana att slåss så måste hon ha blivit väldigt ledsen.

Man får hoppas att läraren sa till tjejen att man inte får slåss, att hon gjorde fel och att hon ska säga till en lärare nästa gång hon blir ledsen. Varför inte fråga läraren om det?

I så fall har hon skällt på båda parter vilket väl är rättvist? Om hon bara hade skällt på tjejen och bara tröstat din son så hade din son inte lärt sig någonting alls på kuppen. Det är ju en jättebra lärdom att spara på, att inte driva människor för långt.

Allt förutsätter förståss att tjejen inte är skolans slagskämpe till vardags.

(Det är faktiskt lustigt att vi i vår kultur tycker att retas till någons totala limits är ok, men att sopa till någon inte är det överhuvudtaget. Detta när ord stannar resten av livet och blåmärken läker. Det ger barn med verbala talanger oändligt stort försprång när det gäller att skada sina kamrater jämfört med de med mer fysisk talangs möjligheter att skydda sig. (ot ush minns en kille i klassen med talang att retas, han förstod nog inte vad han gjorde men mina väninnor de grät förtvivlat när han gick))

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 499
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama