Reaktion vid björnmöte

M

murran

Jag undrar lite över beteende hos min häst.
Idag stötte vi på en björn i skogen, när vi red..Inte såå kul..Jag blev skiträdd och höll på skita i brallan..Hästen blev förstenad, visserligen började han blåsa och varna och ställde sej och lössket..men han stack inte.
Det är det jag tycker är lite underligt. Trodde också att björnarna låg och sov ännu:crazy:

Jag ville bort från platsen så fort som möjligt. Björnen var på väg bort från grusvägen på väg upp i en slänt, och på väg bort från oss. Men den naturliga reaktionen från mej, blev att fly...hästen däremot gick inte att rubba ur fläcken. Inte förrän björnen var helt utom synhåll, gick han med på att förflytta sej framåt..studsigt och på helspänn, men inte så att han inte lyssnade och drog, utan lyssnade snällt och lydigt på sin helt nervklena darrande skiträdda matte, om att vi skulle ta oss från platsen i kontrollerad trav..då vi befann oss i nedförsbacke, och jag helst inte ville ha en häst som snubblar och går omkull mitt i allt kaos.

Är det vanligt, att hästar reagerar så här? Alltså, att de ställer sej och står still och bara varnar? Jag hade föreställt mej, att hästen skulle sticka i full sken, men ack så man bedrog sej.

Sv: Reaktion vid björnmöte

FY så obehagligt:eek::eek: Har verkligen ingen aaaning om hur hästar funkar vid björnmöte. Gissar att du inte är så glad i att rida ut de närmsta dagarna.

Själv har vi problem med Lo och varg. Eller problem är väl fel och säga, de gör ju verkligen ingenting. Nu. Men man är ju lite orolig när fölen kommer om vad som kan hända.

Hoppas du slipper möta nallar i fortsättningen:crazy:

Ja, det känns lite kymigt (jag är skräckslagen:(), att behöva rida iväg efter skogsvägen igen..tänker ta pojkvän med i bil, som får åka före och spana..Ja jag trodde min sista stund var kommen..eftersom hästen inte verkade vilja gå därifrån.

Lo har vi aldrig stött på när vi ridit, men det finns såna här också, men de verkar vara väldigt skygga.
Älg, rådjur, räv och tranor händer det att man träffar på, men de springer till skogs eller står bara och stirrar lite, tranorna kan göra utfall om man kommer för nära..flaxa och skråla, och hästen reagerar inte så särskilt mycket på dem, han brukar bli spänd, men inte mer..En gång har vi faktiskt blivit förföljda av en älg i några hundra meter, men den var nog mest nyfiken..men blev rädd den gången också, ifall älgen trodde vi var en artfrände. Red inte på det stället på hela sommaren sen..vi ville inte ha någon kärlekskrank älg efter oss..

Se till att föra mycket väsen kring dig om du är osäker. Tror det är det enda sättet att hålla djuren ifrån sig. Det är inte 100%-igt men i stora drag hålls dom på avstånd när dom hör oss.

Ofy! Det skall finnas björn här i krokarna, men peppar så har vi aldrig mött nån. Varg finns också och när det varit/är i närheten blir pålle stel och osäker. Första gången vargen just variti närheten drog dock pålle som en avlöning... Jag fattade ingenting, men sen fick jag höra att vargen varit framme nån eller ett par timmar tidigare.

Låter som ett intressant möte=P Men gärna ett man undviker till häst.

Men till din fråga om ifall det är normalt att hästar reagerar så.
Ja, en stabil häst gör det. De stannar upp, kollar efter eventuell fara och bedömmer situationen. Så länge de inte känner sig jagade så springer de inte.
Tyvärr så har vi människor avlat fram allt för många svaga individer som drar i panik för att sedan efter några km eller mil komma på att "oj det var bara ett litet löv".

Otäckt, björnar är läskiga djur men vilken häftig upplevelse!
Jag gissar att din häst är så kallad passiv hanterare av stress. Vilket innebär att när hästen blir rädd så kan han lika gärna "låsa" sig och stå still(samt blir mera svår kontaktade) stället för att fly. Hästen behöver inte hantera alla situationer så men olika individer gör det olika mycket. Visar sog skapligt ofta vid i lastning, ägaren står och drar och säger att hästen är istadig och inte rädd och grundar det på att hästen inte härjar runt som man är van vid med rädda hästar.

Extra vanligt på islandshästar som inte har något naturligt att fly ifrån på island.

Eftersom du nu har björn i dina ridmarker är det nog klokt att ta reda på lite vad det kan innebära för dig. Björnen kan ju faktiskt fälla en häst (till skillnad fr lo eller ensam varg) Personligen hade jag nog velat veta hur jag och häst ska agera i lite olika situationer ifall fler björnmöten uppstår. Det kan ju finnas ungar i närheten och då brukar ju mamma björn inte vara så glad.

Ring Björnparken i Orsa som har björnexperter eller någon annan park där du tror riktigt björnkunnigt folk och fråga hur du ska tackla nallen i skogen.

En bjällerkrans runt halsen på hästen är kanske en idé :D

Lycka till med Nallen

Min gamla valack reagerade också så vid möte med älgko med kalv. Han ville till och med följa efter älgkon, vilket jag absolut inte hade lust med. Han var en tuffing, jagade en gång ut en highland cattle tjur ur hagen, kunde vara rent elak mot andra valacker i hagen.
Samtidigt så om han verkligen fick panik/blev skrämd syntes ingen förvarning alls. Utan han bara exploderade. Han var svår att lasta i början och jag bad stallägaren om hjälp och råd. Hon tog fram linor och vi linade in honom för han "såg" så lugn ut. Efter ett par minuter i transporten fullkomligt exploderade han, sparkade sönder både släp och sig själv.

Jag brukar rida och sjunga högt i skogen för att se till att hålla, framför allt, vildsvinen borta. Björn har vi ju inte här nere.

Jag stötte på björn förra sommaren med häst..inte alls långt i från gården.Och min reagarar precis som din.Han blev en staty och skulle inte gå någonstanns alls.Och jag mitt nöt klev av och drog med mig hästen förbi björnen som var en bit in i skogen. :o det gick iof bra den här gången..Nu träffade jag på björnen lite fram mot sensommaren och då är de relativt lugna och är mest intresserade av bär mm.
(eller grannes bikupor för den jag stötte på gjorde kaffeved av dem på kvällen efter jag träffade på den).
Nu på vårkanten dock är dom lite mer lättretliga..dels är dom hungriga och mat finns det inte gott om och det drar ihop sig till parningstider.
Hur man bör göra vid möte med vilt är ju lite beroende på i vilket läge man stöter på dem. Hamnar man mellan hona med ungar tex ska man nog bara försöka ta sig där ifrån lugnt och försiktigt för att inte upplevas som hot. Ensam björn..varg eller annat vilt kan man försöka skrämma på flykten.
Man kan gärna föra lite väsen när man rider i skog och mark..jag brukar sjunga :D Ingen mer än de vilda djuren och min stackars häst som hör min falsksång ändå där ute.

Jag väntar med spänning på våren här.. så här var det i fjol.och jag hoppas inte på upprepning.
27634308.jpg

Hannen (ca300 kg) på bilden hadde en hona tidigare ..men hon gick och försökte ta kalvar i en lösdrift i byn så hon fick lov att avlivas..Hoppas dom håller sig på behörigt avstånd i år.

Senast ändrad:

vi ville inte ha någon kärlekskrank älg efter oss..
Ofta är det borstötta ungkalvar som gör så här.. Har hänt mig ett par ggr oxå...Min häst är dock rätt van för de uppehåller sig en hel del älg precis vid hagen lite då och då..och hästen verkar inte bry sig alls eller blir lite nyfiken och försöker gå fram och hälsa.Stirrar sällan upp sig ..kan lätt ta in honom fast det står en ko med två kalvar ca 30 m bort och äter sly..Vi har en hel del rovdjur här och jag tror älgarna tar lite hjälp av hästarna att hålla koll runt omkring. är väl bara en gång jag dragit mig för att ta in hästen och det var när det stod en fjoling i anslutning till grindhålet..Då kändes det lite som ett knivig läge :D
vid ridning vid älgmöte tittar hästen lite förundrat på dem sen bryr han sig inte.. är bara att rida förbi.

Jag var med om en liknande situation en gång med min häst, hon blev också helt förstenad, gick inte att rubba ur fläcken! Hon stod bara och blåste och hjärtat dunkade (på oss båda :D) hästen vrålstirrade in i skogen, det var en massa sly (ungbjörkar med löv) och jag såg absolut ingenting! Jag satt av och drog och slet hästen i tyglarna, men hon flyttade inte på sig, fortsatte bara stirra in i skogen, jag förde även ett :devil: liv.... :o

Till slut satte jag mig upp på henne igen och gav upp... Bara satt där och väntade... efter en halvtimme börjar några av "björkarna" ett par meter bort att röra på sig.... in mot skogen efter kom två små rödbruna bylten.... Det var en älgko med två nyfödda kalvar som var där... :crazy: Gissa om jag skämdes... Jag dumma människa fattade ingenting, utan förde bara ett herrans liv, medan min häst och älgkon hade haft ögonkontakt hela tiden...

Tja, sedan älgen gått iväg med sina kalvar blev det en väldans fart på min häst igen i alla fall! :angel:

Nar jag bodde i Florida var jag ute barbacka pa en liten tur i skogen. Jag var valdigt oupmarksam och upptackte plotsligt att jag var tvungen att "nudge" min hast hela tiden for att fa honom att ga framat och att han svettades och blaste orimligt mycket. Plotsligt horde vi ett vral vid sidan av stigen. Min hast ocksa fros och stod still. Tack och lov for Florida's under vegetation som ar sa tat att man inte kan se och definitivt inte tranga igenom. Vi vande och red hem till stallet sa fort vi kunde. Nagra kompisar kom med och vi red tillbaka (medan vi pratade HOGT och med sadel pa:p) och sag bjornsparen dar jag varit tidigare.

Jag VISSTE att det fanns bjorn och panters i omradet men fick veta att vilda djur skulle halla sig undan oss, vilket de formodligen gjorde, men den dagen var vi valdigt tysta pa den tjocka sand stigen. Efter det red jag inte barbacka ute langre och hade en bjallra pa sadlejorden nar jag red dar sa djuren kunde hora mig pa langt avstand.

Men va spännande! ...säger jag som bor mitt i storstan, det värsta vi stöter på här är rådjur och harar ;).

Sjung lite när du är ute och rider, de flesta djur är inte särskilt intresserade av att möta människor och håller sig undan om de hör att någon är på väg. Duktig och stabil häst du har!

För många år sedan mötte en av mina tidigare hästar en elefant (det var en cirkus i stan) då min medryttare red. Hon sa att hans hjärta hade slagit så hårt att hon hörde ljudet och att han bara hade stirrat som att han inte kunde tro sina ögon.:eek:

Tänk vad olika det är med både oss och hästarna egentligen, min häst älskade älg och speciellt en som betade i hagen bredvid henne från samma grästuvor. Han kunde komma från ingenstans och hängde på på ridturerna, var snäll och timid och halvtam, så tam att han lät sig handmatas och klappas och klias.:p

Vildsvin var hon inte heller rädd för och jag hade en höst en jättestor galt här, som varken var aggressiv eller otrevlig. Han kom så nära så satte jag mig på huk kom han och "snackade" lite och jag är ju van vid grisar sen jag jobbade på svinfarm så jag springer inte för en gris och speciellt inte för en social och trevlig individ.:)

Kom vildsvinet fram helt själv?

Just vildsvin känner jag viss respektblandad skräck inför faktiskt... de är stora och ser oftast inte helt tillmötesgående ut. Men i ärlighetens namn har jag inte heller ansträngt mig särskilt för att bekanta mig med dem heller.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar