Reaktion vid björnmöte

Sv: Reaktion vid björnmöte

Jag och en kompis mötte också björn när vi var ute och red för sisådär 10 år sen. Vi visste ju om att man hade sett en björnhona med ungar i skogarna runt byn men kunde väl inte tro att hon skulle dyka upp precis där vi brukade rida. Det händer ju som bekant aldrig en själv utan bara andra....
Våra hästar frös också fast först och gick inte att rubba ur fläcken. Bara stod helt still och blåste och stirrade. Vi fattade först inte varför men sen fick vi se björnen och ungefär samtidigt fick björnen se oss.:eek: Den gick på ett hygge en bit bort och vi hade vinden emot oss så våra hästar upptäckte nog björnen innan den upptäckte oss. Björnen ställde sig på bakbenen, antagligen för att se bättre vilka vi var, och då äntligen blev det fart på våra hästar och det rejält! De tvärvände och skenade sådär en kilometer innan de var kontaktbara igen...
Något jag gärna slipper vara med om igen....

Ja, det läste jag idag i tidningen, det är i mina hemtrakter. Stackars karl :cry:, tur att han höll sej kvar. Jag vet precis hur han kände! Tur min inte reagerade så, för jag har nog ramlat av..

Otäckt, björnar är läskiga djur men vilken häftig upplevelse!
Jag gissar att din häst är så kallad passiv hanterare av stress. Vilket innebär att när hästen blir rädd så kan han lika gärna "låsa" sig och stå still(samt blir mera svår kontaktade) stället för att fly. Hästen behöver inte hantera alla situationer så men olika individer gör det olika mycket. Visar sog skapligt ofta vid i lastning, ägaren står och drar och säger att hästen är istadig och inte rädd och grundar det på att hästen inte härjar runt som man är van vid med rädda hästar.

Extra vanligt på islandshästar som inte har något naturligt att fly ifrån på island.

Jo, han är nog passiv hanterare. Han gör lika med hovslagaren, han står och stänger av, och kan när han vaknar upp..explodera. Han är livrädd för hovslagaren, då han haft en hovböld som gjorde väldigt ont och förknippar nog hovis med att det gjorde ont.
Har varit konstig vid lastning också, (stängt av), men det har vi löst med mycket träning och stor ljus transport och mycket åkande både hit o dit.

Ja, det förstår jag. Jag är fortfarande upprörd över björnmötet, fast hästen inte skenade. Jag blev nog mest rädd, för att inte kunna sätta mej i säkerhet, då hästen blev okontaktbar. Men det har nog varit värre, om han skenat okontrollerat. Då har man ju fått inte bara en skräckupplevelse, utan två..först björnen och sen skenturen..

En bekant som är jägare, var upp och tittade där vi såg björnen i förrgår, för att se om nalle lämnat några spår efter sej, men då markerna är så mjuka, och det var mest mossa o sånt på platsen, så syntes inget vad han kunde se. Han sa att nalle förmodligen just vaknat och var på jakt efter nåt att äta, då kan de behöva gå långa bitar, för att hitta nåt ätbart, det var nog därför han var så nära inpå byn. De brukar hålla sej längre bort från civilisationen annars. Och att jag ska vara högljudd i skogen, då håller de sej undan. Det var vad grannen sa..kanske för att lugna mej..:crazy:

Jag undrar om det inte är en naturlig reaktion som har att göra med vad björnens (eller andra rovdjurs) rörelser triggar igång hos hästen? I ditt exempel var björnen på väg bort från er och då kanske det är "bättre" för ett bytesdjur att stå stilla och inte trigga björnens jaktinstinkt? Jaktinstinkten triggas ju ofta av just flykt, av att se andra djur springa iväg.

Eller som det andra exemplet, där hästarna stod stilla tills björnen reste sig på bakbenen, det kanske var den rörelse som krävdes för att trigga hästarnas flyktinstinkt? Intressant hur som helst. Spännande att få se en björn, men jag hade nog skitit ner mig i sadeln jag också...

Eftersom du nu har björn i dina ridmarker är det nog klokt att ta reda på lite vad det kan innebära för dig. Björnen kan ju faktiskt fälla en häst (till skillnad fr lo eller ensam varg) Personligen hade jag nog velat veta hur jag och häst ska agera i lite olika situationer ifall fler björnmöten uppstår. Det kan ju finnas ungar i närheten och då brukar ju mamma björn inte vara så glad.

Ring Björnparken i Orsa som har björnexperter eller någon annan park där du tror riktigt björnkunnigt folk och fråga hur du ska tackla nallen i skogen.

En bjällerkrans runt halsen på hästen är kanske en idé :D

Lycka till med Nallen

Ja bjällra är ett alternativ jag kan tänka mej..vi har en bjällerkrans åt körhästen i stallet, kanske ska ha den runt halsen på honom..
Ja, man kan ju ringa dit, eller till Järvzoo och höra efter hur man ska agera, det vore smart.

Grannen säjer att man ska gnida in hästen i mänskokiss ??? :eek: lukten ska skrämma bort rovdjur..Men tror inte jag tänker prova just det...

Kom vildsvinet fram helt själv?

Just vildsvin känner jag viss respektblandad skräck inför faktiskt... de är stora och ser oftast inte helt tillmötesgående ut. Men i ärlighetens namn har jag inte heller ansträngt mig särskilt för att bekanta mig med dem heller.

Ja han bökade mask och annat bakom stallet och han ville tydligen bekanta sig med mig. Jag brukar aldrig uppfattas som farlig eller skräckinjagande av några djur och en vinter hade jag en älg som jag mötte på väg till stallet eller pannrummet varje dag. På hösten stod jag på stege och plockade äpplen och matade älgen med eftersom hon inte nådde dom. Här ska alla trivas.:p

Jag undrar om det inte är en naturlig reaktion som har att göra med vad björnens (eller andra rovdjurs) rörelser triggar igång hos hästen? I ditt exempel var björnen på väg bort från er och då kanske det är "bättre" för ett bytesdjur att stå stilla och inte trigga björnens jaktinstinkt? Jaktinstinkten triggas ju ofta av just flykt, av att se andra djur springa iväg.

Eller som det andra exemplet, där hästarna stod stilla tills björnen reste sig på bakbenen, det kanske var den rörelse som krävdes för att trigga hästarnas flyktinstinkt? Intressant hur som helst. Spännande att få se en björn, men jag hade nog skitit ner mig i sadeln jag också...

Ja ditt resonemang låter logiskt! Så är det nog, att hästen inte vill trigga igång jaktinstinkten hos björnen.
Och ja, jag kan säja, att det var nära att det blev så, att man skitit ner sej..
Har inte hästen börjat gå när den gjorde så....:o

Sen var det nån som skrev om vildsvin här också, ja det har börjat vandra in såna i vårt landskap oxå, de har inte kommit ändå hit än, men en flock, eller vad man nu kallar det för, har etablerat sej i den södra delen av landskapet. Så de har mer saker än björn att oroa sej för, när de rider.

Jag vet, att min häst är rädd för grisar, då vi har en grisfarmare i byn, han blir nervig då lukten ligger på åt vårt håll, men vi har inte träffat någon gris live än. Ponnyn vi har, har gjort det, då vi förr red genom en grisgård där nassarna gick ute, för att komma till ridvägar, om grisarna lät för mycket eller om vinden låg åt fel håll, kunde det bli skentur genom gården. Och vildsvin kan väl vara väldigt aggressiva också? Så såna hoppas jag vi slipper.

Det tror jag med! Precis som du sa, så tror jag det har men björnens rörelser att göra.

Hade det varit en tiger man möter, så ska man hålla för öronen. En tigers rytande har radiovågor i sig, vilket gör att alla djurs "skräckdel" av hjärnan aktiveras och gör att alla djur låser sig. Tigern, som varken är snabb eller smidig fångar alltså sina byten genom att få den att stelna så att de får tag i dem. Intressant! Och off topic, förlåt...

:laugh: Gör inget..jag är medlem i klubben för onödigt vetande ;) Så jag gillar sån information ! Ha Ha!:D

Hehehe...din pålle kanske visste att man egentligen ska spela död i närheten av björnar? Eller att om man springer så får man björnen efter sig.
Eller så blev han bara skitskraj, som du, och växte fast. En del reagerar ju så, precis som vissa människor reagerar med apati. Man ger upp lixom.

Skönt att det gick bra och att ni kunde lämna scenen tillsammans i ordnat tempo.
Jag blir livrädd bara av att möta älg så jag vet inte vad jag gjort om jag varit i ditt ställe.:eek:

Jag väntar med spänning på våren här.. så här var det i fjol.och jag hoppas inte på upprepning.
27634308.jpg

Hannen (ca300 kg) på bilden hadde en hona tidigare ..men hon gick och försökte ta kalvar i en lösdrift i byn så hon fick lov att avlivas..Hoppas dom håller sig på behörigt avstånd i år.

Uj...det är verkligen mäktiga djur det där.
Vi ska tydligen oxå ha nån sån knallandes runt här i skogarna...jag hoppas vi inte kommer att mötas nångång.

När jag och sambon red i skogen förra året, så fick jag lätt panik och började prata om att vad händer om det kommer en björn? - Nej, här kommer inga björnar, sa sambon.

Och så läser man om dessa 2 björnmöten inom en vecka!!

Kul att man bor på landet och måste rida längs skogen :eek:

"På hösten stod jag på stege och plockade äpplen och matade älgen med eftersom hon inte nådde dom."

:rofl: Nog för att jag också tycker om djur, men jag har aldrig matat en vild älg med äpplen - blir ganska imponerad här från storstan!

Ja han bökade mask och annat bakom stallet och han ville tydligen bekanta sig med mig. Jag brukar aldrig uppfattas som farlig eller skräckinjagande av några djur och en vinter hade jag en älg som jag mötte på väg till stallet eller pannrummet varje dag. På hösten stod jag på stege och plockade äpplen och matade älgen med eftersom hon inte nådde dom. Här ska alla trivas.:p

Hahahaha!!...:D Rätt inställning! :bow:

kl

Min stora fasa har alltid varit att möta på en björn när jag är ute och rider!! Inte blev det bättre av att läsa detta :crazy:

Har mött på älg och rådjur (och förrymda kor) men min dåvarande pålla var inte rädd för fan själv så det var lungt :)

Men fy vad otäckt :eek: här finns det inga björnar, däremot där jag rider ute på landet så finns det en hel del vildsvin. de brukar ju jaga där och allt, såg såg spår efter dem en gång också. vi red liksom på en väg (det var snö) och sedan vände vi o red tbx samma väg som vi kom på, då var spåren där... :crazy: iiih..

har aldrig aldrig stött på något än dock - som tur är!! skulle bli skiträdd om jag mötte ngt, hu... men är aldrig ensam iaf, utan jag o syrran rider varsin islänning som vi är medryttare på.

en gång i vintras när vi åkte ut dit så såg vi 6 st älgar i skogen, precis bredvid vägen. så älg finns det också där. har för mig att ägaren sade att om blesi såg en älg så blev det kalabalik, hm... hoppas vi inte möter någon då! sen så finns det rådjur, harar, rävar.. men de brukar väl bara springa iväg?

annars så brukar vi sjunga för full hals när det är mörkt och läskigt, haha ;) stackars hästar men vad gör man inte... :banana:

har aldrig aldrig stött på något än dock - som tur är!! skulle bli skiträdd om jag mötte ngt, hu... men är aldrig ensam iaf, utan jag o syrran rider varsin islänning som vi är medryttare på.

Här har vildsvinsstammen fullkomligt exploderat. Förra våren när jag vakade över fölstoet gick jag en morgon ut tidigt och möttes av 40 :eek: stycken vildsvin i trädgården. Förvisso var det en hel del kultingar men mamma gris var också med och det var två stora modersuggor. Sen var det ett helt gäng halvstora också. Hade ingen större lust alls att närma mig dom. Är inte så rädd att möta dom vid ridturer men avskyr att de förstör så mycket.

ojdå! :eek: jag skulle galoppera därifrån direkt om jag mötte ngn när jag red, haha :angel:
men är dom inte typ aggressiva när dom har kultingar oså...? :confused:

Inte för att göra dig orolig men bor du i västmanland så finns det björn där.. När det gäller björn sågs faktiskt en för några veckor sedan nere i halland tom ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar