Reaktion på "lugnande"..

Mixess

Trådstartare
Förlåt om jag lagt tråden fel..

Det är såhär, min ena pålle fick tänderna kollade idag. Vet. gav henne något lugnande (vet inte vad de heter eller vad som brukar användas) och nästan direkt reagerade hon genom att börja flåsa snabbt, andas väldigt ansträngt typ så näsborrarna utvidgades rejält vid varje "flåsning". Vet. sa att detta inte var normalt att de reagerar så, och frågade om hon varit sjuk nyligen. Men det har hon inte.

Hon började svettas riktigt mycket efter en stund med och även när de var färdiga när hon stod i boxen bara rann svetten om henne, alltså verkligen rann.

Hon fick täcke och senare hö när hon piggnat till och har borstat henne riktigt torr. Sen var hon precis som vanligt.

Någon som sett detta innan och/eller kan veta möjlig orsak?
Kan vissa hästar vara överkänsliga och reagera så tex?

Sv: Reaktion på "lugnande"..

Låter som en allergisk reaktion tycker jag, om hästen börjar flåsa (svårt att andas?) och svettas.

Har inte dom flesta lugnande medel förändringar i andningsfrekvensen och svettningar som eventuella biverkningar? Kolla upp vad hon fick och hur mycket. Så vet du till nästa gång.

Ja det såg ut som om hon var riktigt överansträngd om jag kan förklara det så.

Ingen aning om biverkningar. Men veterinären blev juh själv förvånad också och frågade om hon varit sjuk nyligen. Jag ska höra vad det var sen, har en till träff med vet. om en månad ca. Är hästen allergisk eller överkänslig kanske det finns nått annat medel att pröva eller reagerar hon likadant på allt lugnande då?

En ofarlig men inte särskilt vanlig biverkning.
PL

Bifogar denna länk http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=1166780

enbart för att jag noterade denna mening i texten, Ansvarsnämnden anser att veterinären har varit förumlig då han kombinerat läkemedlen, samt att han gett stoet en för stor dos av Domosedan - 0,8 milliliter istället för maxdosen 0,5.
Dessa fel har enligt nämnden orsakat hästens död, och veterinären tilldelas därför en disciplinpåföljd i form av en erinran.

Så kan svaret vara så enkelt att medlet va domosedan och dosen mer än 0,5 ml.

Nja.. min häst får Domosedan vid hovslagarbesök. Han får då 2,5 - 2,75 ml. 0.5 ml är för lite t.o.m för en shettis. En domosedan spruta innehåller 3 ml och det är inte farligt att ge allt. Men det står angivet i vikt hur mycket hästen ska ha.

Då till saken han blir först väldigt stissig och frustar en del när medlet börjar ge verka men det är helt normalt. Han brukar även bli svettig efteråt men det är visst oxå vanligt och inget farligt. Hästen kan även kissa på sig.

När jag haft tandläkar besök på hästen och han fått lugnande har han alltid svettats enormt mycket(verkligen rinner från pannan osv).. helt normalt enligt min tandis ..andas även tyngre men inte allt för tungt.

piggnar till efter ca 1 timme och efter 2 timmar är han som vanligt igen.

Nja.. min häst får Domosedan vid hovslagarbesök. Han får då 2,5 - 2,75 ml. 0.5 ml är för lite t.o.m för en shettis. En domosedan spruta innehåller 3 ml och det är inte farligt att ge allt. Men det står angivet i vikt hur mycket hästen ska ha.

Då till saken han blir först väldigt stissig och frustar en del när medlet börjar ge verka men det är helt normalt. Han brukar även bli svettig efteråt men det är visst oxå vanligt och inget farligt. Hästen kan även kissa på sig.

Jag tror att det har blivit ett fel i artikeln i Ridsport. Jag tror de menar 0,8ml/100kg vs. 0,5ml/100kg istället för maxdos på 0,5ml i allt. Där finns ingen maxdos på 0,5ml av Domosedan... Maxdos som rekommenderas på Domosedan enligt FASS är 80 mikrogram/kg dvs. 0,8ml/100kg.

Till TS: svettningar (framför allt i huvudet) är vanligt att se vid sedering av häst. Och ja, så mycket att det droppar om hästen i vissa tillfällen. Däremot förökad respiration är ovanligt.

Bifogar denna länk http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=1166780

enbart för att jag noterade denna mening i texten, Ansvarsnämnden anser att veterinären har varit förumlig då han kombinerat läkemedlen, samt att han gett stoet en för stor dos av Domosedan - 0,8 milliliter istället för maxdosen 0,5.
Dessa fel har enligt nämnden orsakat hästens död, och veterinären tilldelas därför en disciplinpåföljd i form av en erinran.

Så kan svaret vara så enkelt att medlet va domosedan och dosen mer än 0,5 ml.

Hmm. min häst fick 1 ml i förra veckan vid tandläkarbesök o var verkligt trött.

Hästen är normalt sett inga problem att samarbeta med.
antar att det är beroende av vikt, men jag vet att den svarar bra på mindre dos.

.

Hästen i artikeln fick ju läkemedlen intravenöst. Antar att det du ger vid hovslagarbesök är domosedan pasta i munnen. Rätta mig om jag har fel!
Koncentrationen av det verksamma ämnet är troligtvis högre i det som ges intravenöst än det som ges i munnen.

Av de tandläkarbesök som jag har varit med vid har samtliga hästar fått Domosedan. Då inte oralt utan, intravenöst. Jag har hört att svettningar är rätt vanligt, dock har jag bara sett det på en häst.

Om jag minns rätt fick min häst sist först 0,8 ml sedan 0,2 då han började bli lite väl "pigg". Han väger 660 kg.

Såg nu att du hade skrivit hovslagarbesök, quizzi..... Där har du nog helt rätt! Det krävs ju faktiskt en veterinär för att ge intravenöst.

Senast ändrad:

Hästen i artikeln fick ju läkemedlen intravenöst. Antar att det du ger vid hovslagarbesök är domosedan pasta i munnen. Rätta mig om jag har fel!
Koncentrationen av det verksamma ämnet är troligtvis högre i det som ges intravenöst än det som ges i munnen.

Ja men bara ngt högre, den stora skillnaden är att upptaget vid intravenös giva är 3-4 ggr högre än upptaget via munslemhinnan.
PL

Domosedan och Hippotrim får aldrig kombineras där har du anledningen till att veterinären åkte på det, domosedan kan bli dödligt redan vid små doser om hästen har hippotrim i kroppen där är kontraindikation på dessa två preparat som förhoppningsvis varenda hästägare känner till så att man inte missar att informera om en häst har ätet hippotrim de sista veckorna om den skall få domosedan. 10-14 dagar har jag fått höra från vet från att hästen fått hippotrim tills att man vågar spruta med domosedan.

För övrigt så brukar 0,5 vara dosen som de som är riktigt känsliga och svarar mkt på domosedan brukar få (ponnydos som vet brukar kalla det), de som inte är lika känsliga brukar få betydligt mer.

Nja riktigt så illa är det oftast inte, vet fall där hästar varit medicinerade med TM-sulfa senaste dygnet o det varit OK. Dock inget att testa om det inte är livsavgörande.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 269
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka