Reaktion på/av vaccination

TinyWiny

Trådstartare
Hur vanligt är det?
Jag har aldrig råkat ut för det tidigare men igår efter att min nya häst fått sista grundvaccinationen så fick hon feber på över 39 grader:crazy: stel och helt slut:(

Nu idag är hon bättre och har strax över 38, enligt veterinären kan de få sådan reaktion, dels om de har en infektion i kroppen så kan den bryta ut vid vaccination och dels av vaccinationen.

Vad har du för erfarenheter?

Sv: Reaktion på/av vaccination

Vi fick en liknande reaktion på vår ponny för tre år sedan. Det f
gick över på ett par dagar men han var ordentligt hängig. Pratade med veterinären om det och han sa att det händer så ibland. Skulle det däremot bli så efter varje vaccination, år efter år så kan man tydligen få ett intyg utfärdat att hästen ej tål att vaccineras. Väldigt ovanligt men det har hänt.

MIn shettis fick en sån reaktion när jag vaccinerade han i november, hög feber och andades högt och häftigt morgonen efter, han åt inte, men sen på em åt han och va lite piggare, dan där på hade febern gått ner lite, 3-4 dar senare så mådde han bra och va pigg som vanligt!

vi har haft en ponny som reagerade på hostvacc. hon fick över 40 i feber, låg och varken åt eller drack. hon höll på att dö (även vet. blev orolig) detta på 2-a sprutan.

tack och lov klarade hon sig efter veterinärens beh. mot reaktionen men det tog en vecka innan hon blev bra.

tydligen ganska ovanligt men det förekommer. den ponnyn fick papper av vet. på att hon inte skulle vacc. något mer.

smärre feber 1-2 dagar har väl hänt det med men det är ofarligt så länge hästen inte blir direkt påverkad efter vad jag fått för information.

Har själv för första gången råkat ut för att en av hästarna har reagera på vaccinet. Dagen efter vaccineringen blev min två åring lite matt av sig och var inte lika busig som hon brukar. Dagen efter var hon sig själva igen, så det var skönt.

Har dock en kompis vars häst alltid reagerade på vaccinet blev lite dålig.

Vet att finns det en infektion i kroppen så kan hästen reagera starkare på vaccinet. Fast vissa reagerar inte alls fast de kanske har en infektion i kroppen.

hade veterinären ute innan jul för vaccination. hon fick värdens reaktion å var sjuk i en vecka med 39 i feber å svulen i halsen. var helt borta...åt lite kraftfoder men inget hö...stog i ett hörn i hagen med mulen i backen...tog ca en vecka sedan gick febern ner å hon började äta.

Tack alla för era svar:bow:

Ja man blir ju orolig och vill ju egentligen inte prova igen:crazy:

Igår kväll hade febern gått ner lite, men hon var fortfarande hängig:(

Hon äter iallafall även om hon tar lång tid på sig och inte äter samma mängd som hon brukar.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: cassina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 323
Senast: mily
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund