Reaktion efter vaccinering.

B

Bella_Bus

Min häst vaccinerades i fredags både mot ringorm samt hästinfluensa. Min häst har inte ringorm och det finns ingen annan häst i stallet som har det, men det går så mkt ringorm i hela kommunen att vi har valt att vaccinera stallets hästar mot det.

Men nu är det så att min häst har blivit svullen på höger sida av halsen, hon har svårt att äta hö direkt från marken och stannar upp med huvudet istället ca 2dm från marken. Ser på henne att hon tycker att det är lite besvärligt, att det är ngt som irriterar henne....
Hon äter och dricker som hon ska, men jag ser såklart att det hon tycker att något känns konstigt. När jag sitter på hästryggen så brukar hon alltid få en sockerbit från varje sida, och idag när vi skule ut på en liten kort skritt-tur så ville hon inte böja halsen helt till vänster. Honär inte lika smidig som vanligt....

Så är det någon som vet nått om hästar som fått vaccin reaktioner?
Har provat ringa veterinären men inget svar än, ska försöka lite senare igen....

Sv: Reaktion efter vaccinering.

Det låter som att din häst antingen har en fått reaktion av vaccinet eller att något följt med nålen in vid sticket och orsakat en infektion i muskeln.

Håll koll på att hästen inte får feber!
Lägg fodret så hästen kan nå det, i krubban eller dylikt.

Det är ganska vanligt att hästar får biverkningar av vaccin i form av en ömmande knöl på injektionsstället. Det är en inflammatorisk respons på en komponent i vaccinet och brukar försvinna spontant efter några dagar. Låt hästen vila och låt bli att klämma på svullnaden eller böja henne så att det gör ont. Ge foder i krubbhöjd, precis som du redan fått tips om.

I mer sällsynta fall fås en infektion efter sticket (kontamination). I sådana fall kan en böld uppstå och hästen måste behandlas. Vid en böld fås oftast feber.

Tack för svar!
Har sett flera som bara har haft små svullnader, men min häst har en som är ca 10*8cm med ca 0,5-1cm upphöjnad. Så det är inte nån liten svullnad.... :(

Be en vet kolla på den. Även om det inte är en böld så kan din häst behöva behandling i form av antiinflammatoriskt.

Be en vet kolla på den. Även om det inte är en böld så kan din häst behöva behandling i form av antiinflammatoriskt.

Har pratat med veterinären som vaccinerade henne i fredags.
Har beskrivit precis hur den ser ut för henne och jag har precis varit på Apoteket och hämtat ut en kur med Hippotrim och Quadrisol, dvs. både anti-inflammatorisk och Antibiotika för att vara på den säkra sidan.
Hon har ingen feber, men man ser på henne att hon fortfarande ömmar där.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 665
Senast: Piaff
·
Hästvård Häst har mest troligt gått omkull rejält i hagen Nick halt i trav,böjt och rakt spår. Vilar 2 veckor innan vi får tid hos vet. Vet...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar