Reagerar hästar på pollen???

SandraM

Trådstartare
Som rubriken lyder undrar jag om hästar reagerar på pollen??
Min häst började snora och det började rinna i ögonen när pollen började som värst.

Han är pigg och som vanligt i övrigt. Äter bra, ingen feber eller hängig. Skulle bara vara roligt att höra lite vad folket tror!! :)

Hade gott
Sandra

Sv: Reagerar hästar på pollen???

Klart de kan vara pollenallergiska. De kan även få vårförkylningar, reagera på flugorna som redan kommit med rinnande ögon etc.

Min häst är pollenallergisk med rinnig näsa och ögon, frustar och kliar näsan stup i kvarten. Regniga dagar symtomfri.
Börjar varje år när björkpollen kommer i början på maj håller i sig till midsommar ungefär. Jag brukar låta bli att tävla under den perioden och tar det lite lugnare.

Inget jag har fått konstaterat, men jag misstänker att min shettis har problem med pollen.

Ja, tyvärr så upplever jag att fler och fler hästar reagerar med pollenallergi. Vissa hästar svarar bra på Cetirizin allergitab. andra inte.

min häst har problem med pollen. reagerar med hosta och trötthet.

han har dock inte haft några besvär öht efter att jag började behandla allergin homeopatisk. :bow:

Men då vet jag ju det. Jag misstäkte ju det. Han har aldrig vart förkyld eller liknade, men det bara kom från den ena dagen till den andra. Så misstänkte pollen!!!

Jag har oxå tragit det lugnt just nu, då jag själv är skadad. Så vi bara är ute på skritturer. :)

Hoppas det ger med sig snart!! Man får inte åka dit i finare kläder då det kommer en snorfontän lite då och då..!! Haha!!

Min ena är lite känslig, blåsiga dagar nu på våren. Hon kliar sig i ögonen och frustar, det rinner lite från ögonen med. Hon har inga större problem men lite.

min gamla ponny är allergisk mot pollen, han får rinnande ögon, hosta och blir snorig.
har flug huva på sommaren så att han inte ska bli uppäten iom ögon kladdet.

fungerar allergi tableter för människor på hästar??? i så fall så kanske man ska proppa i gubben några av mina så att båda kan njuta av försommaren.
björk träd är en hemsk sak.

Senast ändrad:

Min ena islandshäst började nysa igår. Genomskinligt/vitt snor, ingen feber. Vad kan jag göra för att underlätta för honom? Han är lika glad, pigg och framåt som vanligt, det är bara nysningarna som "stör". Har pratat med veterinär som säger "avvakta och se om han blir sämre".

Ska tävla på lördag men det verkar ju vara kört... :(

Det är inte helt ovanligt med allergiska hästar. Det celloulosapulver som finns till människa finns ju även till häst.

Värsta fallet jag träffat på var en häst som fick inopererat rör i halsen, den fick andnöd och höll på att kvävas när det var som värst. Eftersom det var en hyfsat dyrbar tävlingshäst kostade försäkringsbolaget på operationen.

Nostri Vet är ju speciellt framtagen för häst, det kan inte vara någon karens på den?

Skrivs så här i marknadsföringen
---
NostrilVet är ett kliniskt dokumenterat medicinsk-tekniskt hjälpmedel som förstärker nässlemhinnans filtrerande förmåga. På så sätt förhindras allergener – t ex mögelsporer och pollen – att tränga in i vävnaden och åstadkomma en allergisk reaktion, t ex hostning, när sådant tillstånd är veterinärkonstaterat. Effektivt och direktverkande när hästen inte kan undvika dammiga miljöer eller redan utvecklat alllergi. NostrilVet består av finkorning cellulosa, som bildar en gel som förstärker slemhinnans barriär. Produkten är inert, d v s reagerar inte med kroppen i övrigt utan försvinner ut via matsmältningen. Karens som medicintekniskt hjälpmedel
---

Frågan är vilken karens det är på medicintekniskt hjälpmedel?

P.S har själv provat då jag är rejält pollenallegerisk, fungerar klockrent

Intressant. Min häst blir alltid hostig såhär års, men är i övrigt obekymrad. Tidigare har jag trott att det beror på damm, men det kommer även när han är ute på bete. Var köper man Nostril vet?

Kanonbra! Hittar inget om karens, men så har jag heller inte läst så jättenoga ännu. Jag ska köpa detta och testa. :D TACK!!

Idag ska jag testa sprayen! Om den kommit och hästen fortfarande hostar/nyser. :)

Min häst fick svullna, röda och variga, rinniga ögon i april. Försökte med en salva först och att spola/tvätta ur ögonen med koksalt. Dock hjälpte det inte. Sen fick jag en annan salva med cortison i så att klådan skulle försvinna, min veterinär trodde att min pålla eventuellt var känslig mot pollen.
Och det hjälpte! Sen dess har hon varit bra! :) Nu går hon med flughuva på betet.

Varifrån köpte du den? Jag får bara upp fakta om produkten när jag googlar, inget inköpsställe.

Varifrån köpte du den? Jag får bara upp fakta om produkten när jag googlar, inget inköpsställe.

Använder Nostril Vet till en av mina små töser, fungerar hur bra som helst.
Och hon har extrem allergi, har försökt komplettera med flughuva, med nosnät men den åker av på ungefär två sekunder ...
Beställde via hippovitae.

Testade igår och efter 30 minuter så hostade han igen. :'( Tusan också. Jag hade så höga förhoppningar på Nostril Vet. :'( Ska testa idag igen och hålla koll på honom under minst 1h och se om medlet behövde verka lite längre.

Pratade med veterinären idag igen som sa att så länge näsflödet är normalt (inte komma i mängder och inte vara färgat), allmäntillståndet är bra (han är pigg och vaken precis som vanligt) och att han är feberfri - så är det ingen idé för dem att komma ut. Han har hostat sen i söndags och jag ska avvakta till efter helgen för att se om han blir bättre. Hade det varit något allvarligt så borde han fått feber nu eller haft feber. Influensan var det första jag tänkte på men han har varit helt normal och pigg och är det fortfaarande trots hosta.

Jag skulle tävlingsdebutera på lördag, men det blir inget av det. :(

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 365
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)