V

vickis-pajala

smittar rävskabb till häst :confused: eller är det bara till hunddjur:confused:

svärmor har en tidig morgon sett en skabbräv smyga omkring i vår beteshage

Sv: rävskabb

Googlade och tyder denna texten som att smittan faktiskt kan föras över till häst? :confused:

Googlade och tyder denna texten som att smittan faktiskt kan föras över till häst? :confused:

citerta ur länken:
Rävskabb smittar vid direktkontakt mellan djur, men även genom att djuret vistas i en miljö där en smittad individ varit. Rävskabben kan leva utanför sitt värddjur i upp till tre veckor.

jag var inte mycket klokare på detta

Nu vet jag inte hur det är med smitta till häst... Men för rävens skull borde du kontakta en jägare som kan ta bort den. Obehandlad skabb är i allmänhet en plågsam död.

Då läser du som f läser bibeln! Skabb är art/familjspecifika. De kan ge övergående besvär om de hamnar på huden hos en helt annan art än sin värdart. Men den kan inte föröka sig så tillståndet är självbegränsande. HH

Nu vet jag inte hur det är med smitta till häst... Men för rävens skull borde du kontakta en jägare som kan ta bort den. Obehandlad skabb är i allmänhet en plågsam död.

jodå jägaren är underrättad

Då läser du som f läser bibeln! Skabb är art/familjspecifika. De kan ge övergående besvär om de hamnar på huden hos en helt annan art än sin värdart. Men den kan inte föröka sig så tillståndet är självbegränsande. HH

Vad trevlig man kan vara?

Enligt min vet kan häst få rävskabb. men det är väldigt sällsynt?

Se HHs inlägg. Det beror på vad mad menar med att få. Rävskapp kan bara tillfälligt etablera sig på häst, det finns inga fall där en häst på allvar blivit smittad med rävskabb. Däremot han hästar drabbas av en annan variant av sarcoptesskabb som för närvarande inte finns i sverige.
PL

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
857
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård