AKB

Trådstartare
Va hos veteriären igår och tog blodprov för rävskabb. Det skulle ta ett tag innan jag fick tillbaks resultatet.
Om det visar sig vara det måste jag ju självklart behandla båda mina hundar. Då antar jag att även kompisens hund också ska behandlas?!
Räcker det med isåfall att hon får ett antiskabb bad då, de har inte umgåtts så jättemycket, men kontakt har de haft.
Isåfall känner jag att jag måste betala hennes hunds medel.
Vad kan det kosta? Vill ju inte samtidigt ruinera mig heller.

Sv: Rävskabb

Va hos veteriären igår och tog blodprov för rävskabb. Det skulle ta ett tag innan jag fick tillbaks resultatet.
Om det visar sig vara det måste jag ju självklart behandla båda mina hundar. Då antar jag att även kompisens hund också ska behandlas?!
Räcker det med isåfall att hon får ett antiskabb bad då, de har inte umgåtts så jättemycket, men kontakt har de haft.
Isåfall känner jag att jag måste betala hennes hunds medel.
Vad kan det kosta? Vill ju inte samtidigt ruinera mig heller.

Det är inte säkert att du måste behandla båda hundarna, min hund fick rävskabb , men ingen av dom hundarna som han umgåtts med har fått det.

Snällt av dig att erbjuda att betala för din kompis hund, men behöver du det?
Du kan ju inte hjälpa att din hund fått skabb, det kan ju hända vem som helst , när som helst.

Kostnaden för min hund, utan provtagning gick på ca 1.000 kr.
Då har han fått spruta tre gånger + cortisonspruta.

Sv: Rävskabb

Det råder delade meningar om huruvida man ska behandla hundar utan symtom eller inte. Två av mina hundar va i slagsmål med en skabbräv, under ett uthus. Jag badade dem direkt med grön såpa.
Många jakthundsägare använder det. En av dem fick skabb ändå, vilket jag fick behandla. Till saken hör att vi hade vid tillfället 6 hundar i huset, men bara en behövde behandlas. Är en hund i bra kondition, så verkar de stå emot bättre. Min tik hade precis blivit av med nästan alla sina valpar, så hon va inte i bästa kondition.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 240
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 682
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka