Sv: rävskabb

varje morgon när han vaknar så skakar han alltid på huvudet, inte annars.. å så slickar han på frambenen och gnager på baktassarna.. iaf 1 gång om dagen gör han så.
borde jag vara orolig och ta honom till en veterinär?
 
Sv: rävskabb

Grana, helt klart. :)

Jag har lite svårt att tro att en vet har gett dig det beskrivna på fullt allvar. Om du funderar lite kritiskt, inser du nog det tveksamma i delar av det du skriver.

LIA

Jag tycker det är med lustigt det har jag har sagt i ett annat inlägg om du läser.Att det oftast smittar från räv till räv och räv till hund men sällan mellan hund till hund är lustigt, men så har jag lärt mig från ngr vet. Men det är ju inte denna tråden handlar om, heller hur!? Om vem som ha fel och vem som har rätt. Men jag kan säga att vi hade ÅTTA hundar när en av dem fick skabb. Hon är precis färdigbehandlad och ingen dem SJU som är kvar har INTE fått skabb. Så man kan ju inte heller säga att smittandet mellan hund till hund är jätte allvarligt. Men nu tycker jag vi SKITER i detta småtjafs:p Jag orka inte förklarar mer:confused: Börja får ont i fingrarna:rofl: Jag har bara svarat på wtf ´s fråga om skabb och sagt vad jag har lärt mig. Så snälla jag orka inte skriva detta om och om igen. ;)
 
Sv: rävskabb

varje morgon när han vaknar så skakar han alltid på huvudet, inte annars.. å så slickar han på frambenen och gnager på baktassarna.. iaf 1 gång om dagen gör han så.
borde jag vara orolig och ta honom till en veterinär?

Om du är orolig, ta hnm till en veternär. Men jag tror INTE det är skabb, det du beskriver för mig låter inte som det ialla fall, våra har alltid börjat klia sig som en diot på armbågen på frambenet. Men ta hnm till en veterinär om du är orolig;) Det är det bästa;)
 
Sv: rävskabb

*kl*

http://www.sva.se/static/31.html <-- Här kan du läsa mer om rävskabb.

Citerat från sva:
Smittorisken
Hundar kan smittas både genom direkt kontakt med redan smittade djur (vanligtvis räv) och indirekt genom att skabbkvalstret överlevt en kortare tid på platser där infekterade djur, räv eller hund, vistats.

Hundar uppsöker ofta platser där smittade rävar varit, exempelvis gryt och hundkojor, men också andra platser där den kliande räven (eller hunden) kliat av sig hudflagor och hårtussar i vilka skabbkvalster kan finnas. Dock är skabbkvalstrena utanför huden känsliga för väder och vind. De är framförallt känsliga för uttorkning och för både låga (minusgrader) och höga temperaturer. I kylskåpsmiljö kan dessa kvalster överleva i drygt två veckor, men när de vistas utanför den skyddade miljön i huden där temperatur och fuktighet är optimala, avtar deras benägenhet att effektivt kunna infektera ett nytt värddjur. I den torra luften inomhus dör kvalstret inom ett par dygn. Utomhus om temperaturen är svalare och fuktigheten högre är chansen däremot större för kvalstret att överleva. Vid temperaturer under 18°C förblir det orörligt. Således krävs det temperaturer över 18°C, d.v.s. sommarväder, för att kvalstret aktivt ska kunna röra sig mot ett eventuellt offer.

------------------------------------------------------------------

Slutsats: Under rätt förhållanden kan det smitta från hund till hund.
 
Sv: rävskabb

Knapplån
Kollade med vår veterinär för ett tag sedan då skabbrävar dök upp. Visst kan det smitta till hund från hund. Skulle en hund få det bör också alla behandlas för att inte mans ka hamna i en ond cirkel. Det var vad vi fick för svar.

Till TS
att hundens päls blir rödfärgad beror ofta på att hunden slickar sig. Det finns ett ämne i saliven som vid luftkontakt gör pälsen röd - sama ämne som finns i tårvätskan i ögonen och som gör att hunden kan vara röd i pälsen kring ögongen t ex.
 
Sv: rävskabb

fast han kan ju inte nå dit där fläcken sitter? :p kanske är dregel ;)
 
Sv: rävskabb

Det är ju alltid bra att få en diagnos och vid rävskabb så kan man välja att antingen provbehandla eller ta prover.
Prover tas antingen genom hudskrap där veterinären om h*n har tur kan hitta skabbdjur och då är diagnosen klar. Hittas inga skabbdjur så utesluter det inte att hunden har skabb.
Man kan även ta blodprov som visar om hunden har antikroppar mot skabb. Antikroppar bildas ca 2 veckor efter smittillfället och innan dess så visar provet negativt. Antikroppar finns även kvar i kroppen efter en behandling och kan visa falsk positiva svar.
 
Sv: rävskabb

ok, jag har bestämt mig för att gå den säkra vägen och kontakta veterinär :)

tack så mycket för alla svar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 326
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 886
Hundhälsa Varför får en hund valkar mellan trampdynorna? Missbildning? Veterinärerna på Djursjukhuset vet inte. Hunden haltade och tassen...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp