Rävskabb och Sebacil

lady_vip

Trådstartare
Min terrier har fått rävskabb igen, tror jag iaf (tack Tora;)), ingen veterinär hade tid för henne idag och min vanliga hade stängt... I morron har de öppet och känner jag dem rätt får jag komma upp direkt.

Men jag har en omgång Sebacil från sist och funderar nu på att använda denm trots att den inte hjälpte sist. Hur är det med Sebacil och öppna sår?

//E
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Tycker inte du ska behandla hunden innan du med säkerhet vet att den har skabb. Speciellt inte om den har ett öppet sår :crazy:
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Jag är till 99% säker, det ser exakt likadant ut som sist och hunden beter sig exakt likadant. Det som dock förbryllar mig är att jag har blivit biten av krypen, likaså min syster. Skabb brukar väl inte gå på folk?

//E
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

min bror har haft skabb. dock inte rävskabb, men jag vet inte vad det är för skillnad mellan olika om det är någon alls.

men människor kan få skabb iaf!
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Nix..Skabb går inte på människor, så det är nog annan ohyra hunden har..
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Rävskabb kan väl hoppa på och bita människor men inte leva en längre stund om jag minns rätt.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Den variant av Sarcoptes scabiei som infekterar rävar smittar visserligen människor men ger i allmänhet endast kortvariga besvär hos människan, s.k. skenskabb. Kvalstret kan inte fortleva och föröka sig på de värddjur som är främmande för dem. Dock har skabbkvalstret från räv framgångsrikt smittat flera andra vilda djur i Sverige. Varg, lo och mård är mottagliga för rävskabbsmittan. Sedan mitten på 1970-talet har ett relativt stort antal av dessa djur drabbats av skabb.

Kopierat från SVA sida http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=31
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Prova att bada hunden med såpa, den är klådstillande och bakteridödande. Här vet jag att jägare brukar bada sina hundar med såpa för att undvika uppkomst av rävskabb.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

konstigt att min bror haft skabb om det inte går på människor! :idea:
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Låt mig omformulera mig lite.

Rävskabb överlever inte på människor och smittar alltså inte oss..
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Min mammas schäfer fick rävskabb. Men innan vet kom på vad han led av hade de behandlat med massa olika medeciner schampo mm.
Han blev bra efter en lång tid 6 mån trorjag.

Så fölyttade dom till ö vik. Så fick hunden ny rävskabb.
Vet där uppe visste direkt. Han fick 3 sprutor
1 varje mån. Frisk blev han direkt.

Jag tror de kan bita människan men inte leva hoss oss.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Nix pix. Hade ingen aning om att det fanns vaccin och fick inte reda på det sist de hade det heller...

Irriterande att min faster och kusin hade den nämnda räven i sitt pannrum, men sköt inte den, de jagade iväg den... Det är väldigt intelligent av en jägarfamilj...

//E
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Rävskabbsdjuren kan leva en generation på oss människor men kan inte föröka sej på oss.
Fråga min smabo som höll på att klia ihjäl sej i ca två veckor efter att ha blivit smittad av vovven med rävskabb, jag klarade mej utan att få det.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

KL.
Det finns inget vaccin mot rävskabb. Folk tror ofta att ivomec är ett vaccin, vilket är fel.
Det finns andra skabbarter som går på människa.
Bada inte i sebacil om hunden har öppna sår.
PL
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Misstänkte att det inte alls fanns, hade ju varit underbart för alla jägare.

Jag har inte badat henne, funderade som så att det inte hjälpte sist, hjälper säkert inte nu heller. Hon får förhoppningsvis åka till vet. idag och ha lite ivomec.

Angående att de går på människa så är det inte så att jag och syster går och kliar upp sår, vi får bara små bett, sen är det inte mer med det. Ska självklart berätta detta för vet., men det kanske är samma behandling ändå?

//E
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Jag vet inte hur det är. Men rävskabb ger väl inte bett eller? De lever ju under huden.
Jag har rävskabb på mina nu. Eller en visar symtom, är alltid hon som drabbas först. Hon är ofta under ladugården och vi har kikat där men hittar inget. Men häromdagen fick vi svaret varför våra haft skabb så ofta. Min man hittade en räv död här på gården och den hade knappt någon päls kvar och såg bedrövlig ut.
Mina går nu på stronghold, men den värst angripna började vi med tidigare med interceptor, för det hade jag hemma.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Japp, de lever i gångar i huden, på sambon kunde man se gångarna med blotta ögat, SKITÄCKLIGT, kliade som fasen men det fanns inga bett.
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Antagligen är det skabb, de hittade inget i mikroskopet.

Men de går på ivomec nu, mina 3 yngsta. Den äldsta vågar vi inte utsätta för det och förhoppningsvis klarar hon sig, annars avlivar vi hellre henne.
Min terrier fick även klådstillande, såren ser ut lite som ett hotspot som har gått riktigt långt.

Sist de hade skabb hade vi ju själva skjutit räven och jag ringde vet. direkt efter att de hade haft rävkontakten och fick Sebacil, det hjälpte ju inte och de fick sen ha Ivomec.

Nu har vi inte sett räven och de har inte haft rävkontakt, dock har de varit halvt galna när de kommit ut, så den har säkert strukit omkring här. Som sagt, min faster hade den i pannrummet, men jagade ut den i stället för att avliva den. :smirk:

//E
 
Sv: Rävskabb och Sebacil

Varför hellre avliva än behandla? Stronghold är ju droppar precis som mot fästingar, tål hon inte det heller tror du?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 782
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp