Raubtier. Nåt för barn och lyyssna på?

Mirre

Trådstartare
Sonens pappa lyssnar på dem och därmed även sonen. Jag vägrar lyssna på dem efter att ha läst deras texter :cautious:
Men vad säger ni? Tolkar jag in mer än vad som finns i deras låtar?
Men låttitlar som "Sveriges elit" och textrader som "svarta brända döda lik" känns för mig alla fall rasistiskt.
Eller vad säger ni?

Sonens pappa lyssnar på dem och därmed även sonen. Jag vägrar lyssna på dem efter att ha läst deras texter :cautious:
Men låttitlar som "Sveriges elit" och textrader som "svarta brända döda lik" känns för mig alla fall rasistiskt.
Eller vad säger ni?

Det finns ganska många uttalanden om just detta av Huffolk, sångaren i Raubtier, där han förklarar och besvarar folks frågor om detta. Deras texter kan tolkas på många sätt såklart, men de har helt dementerat att det handlar om rasism.
Sen vet jag inte om det är något för små barn att lyssna på, men inte av den anledningen, utan mer om texterna och ordvalen i sig. De är ju inte milda i truten, direkt. "Tysta svarta brända lik" kommer från låt napalmen regna och är en känga till de flesta :P men "svarta" här syftar ju till att något som är bränt blir just svart. Det handlar inte om färgade människor!!

Är ingen expert på bandet i fråga men för mig känns de mest som insnöade skoterkillar från någonstans långt norrut bakom en gran. :p Det hatiska i texterna rör väl sig mest mot städer/urbanisering och någon slags över/medelklass?

Personligen har jag aldrig uppfattat Raubtier som direkt rasistiska men texterna innehåller stereotyper som jag anser inte är särskilt bra att påverka barn med och texterna kanske tolkas bokstavligt, om de nu symboliserar något annat. Där finns allt från strofer som "vad hjälper det att gråta som en kvinna" till låtar om självmord, mordbrand, krig och texterna handlar om mycket samhällshat (tror jag?).

Det kanske inte är något trevligt att mata barn med, men å andra sidan finns det mycket radiovänligt genom tiderna som inte heller är särskilt lyckat för barn att lyssna på men som främst befäster stereotypa könsroller och sexualiserar kvinnor. Markoolio till exempel. (Med detta menar jag inte att Raubtier i sin tur skulle vara bättre att lyssna på, snarare att man alltid borde vara uppmärksam på vad barnen lyssnar på, oavsett genre och textinnehåll.)

De är väl kanske lite olämpliga för barn att lyssna på. Inte för att innehållet är menat som hatiskt, men för ett barn kan det nog låta så.

Eller vad säger ni?

Krig, död, olycka, misär och osunda mängder lokalpatriotism. Inget jag skulle vilja spelades hemma. Hur gammalt är BARNET?

Han är sju och snappar upp och tar efter allt han hör.

Raubtier känns som sagt inte som något för en 7-åring... Rasistiskt, nej - men likväl inget för barn. Det är arga norrlänningar och barn i den åldern kan ju inte förväntas sortera och tolka, och de behöver knappast höra alla de där dystra texterna...

Han är sju och snappar upp och tar efter allt han hör.

Då skulle jag byta ut mot något annat men vara noga med att förklara varför. Om du och pappan har en bra dialog så kan du ju kolla om han är mottaglig för att lyssna på annat med sonen, annars försök att lyfta in annat hemma hos dig.

Då skulle jag byta ut mot något annat men vara noga med att förklara varför. Om du och pappan har en bra dialog så kan du ju kolla om han är mottaglig för att lyssna på annat med sonen, annars försök att lyfta in annat hemma hos dig.
Pappan lyssnar inte, men här hemma lyssnar vi bara på annat. De hörde min bror sjunga så mu är han det enda ungarna vill lyssna på :p

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 838
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 164
Senast: Hedinn
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 450
Senast: cirkus
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka