Råttuppfödare i Östergötland

Q

Qelina

Jag har kollat runt lite och letat efter råttuppfödare i Östergötland eller i närheten av Norrköping, har inte hittat någon sådan så jag undrar om det är någon som vet om det finns någon uppfödare här? Har också funderat lite på att köpa en rex, vart kan man få tag på en sådan? Kan man ha en rex tillsammans med "vanliga" råttor eller kan de "reta" råttor som ser annorlunda ut?

Sv: Råttuppfödare i Östergötland

Det går utmärkt att ha rex tillsammans med släta råttor. ;)

Har du kollat SRS uppfödarregister? Har för mej att det finns nån uppfödare där neråt.

Hmm...kollade där men hittade inte någon, får titta lite noggrannare den här gången... :) Tack för att du svarade så snabbt! Om det inte finns någon här i närheten, undrar om man kan köpa en rex i en djuraffär? Har inte sett någon men det kanske finns...

Det brukar finnas rex i djuraffärerna. Iaf här uppe. Annars kanske du kan be dom ta hem en? Köper dom in råttorna från Imazo brukar det inte vara några större problem. :)

Imazo är inte att rekommendera... De ska visst ha problem med agressivitet och personlighetsstörningar i sina stammar.
Åkello däremot brukar ha trevliga råttor men med korta liv och stor tumörbenägenhet.

Mina gamlingar tror jag är från Imazo och det märks tydligt hur dåligt avlade de är - för dominanta (accepterar inga andra hanar), svåra att öka i vikt, rexen tappade pälsen alldeles för tidigt, de hade skabb vid köpet och en av de har nyligen fått en knöl... :crazy:

Qelina: Inga problem med rex. Hade du däremot sagt dubbelrex (Rex+Rex=Dubbelrex=Nästan naken) så skulle det krävas väldigt snälla råttor iom att de inte har päls som skyddar mot bett som det gör på "påpälsade" råttor.

Har också för mig att det finns uppfödare där. Tänkte kolla men srs.st vill visst inte funka för mig för tillfället... Annars lär det väl inte vara så svårt att fixa transporthjälp mellan norrköping och sthlm tror jag?

Ne, vet att Imazo har dåligt avlade råttor, men det är från dom som dom flesta djuraffärer köper in. Tyvärr.
Dom verkar avla lite hur som helst på sina råttor :crazy:
Dock så är himalayan honan jag tog hem från djuraffären hur snäll och gosig som helst. :D Hon kommer från Imazo.

Okej...nej srs funkar inte för mig heller. Ska gå till en djuraffär imorgon och kolla om dom har någon rex eller om dom kan ta hem en :) Men funderar lite på hur det ska gå att sätta in en ny råtta med dom gamla, brukar dom släppa in nya och yngre råttor i flocken eller måste jag köpa två nya och ha dem i en annan bur? Vill helst ha dem alla tillsammans... Dom jag har nu är väldigt nyfikna och har aldrig visat någon som helst aggresivitet (iaf inte mot människor) och har aldrig ens tänkt på att bita någon så det borde ju gå bra om dom bara är lika dana mot andra råttor.

Ok.
Ja jag har urgoa råttor jag med, men skulle inte köpa råttor därifrån igen (fast iofs, enda djuraffären jag kan tänka mig att köpa råttor ifrån tar från en privat uppfödare som visst ska vara seriös med bra råttor...)

Qelina: Glöm inte karantän bara! 6 veckor är det som gäller, så du inte släpar med din sjukdom/ohyra till de du redan har. Själv hade jag nog tagit 2 på en gång, så har de sällskap under karantänen och har redan kompis ifall att de inte skulle bli accepterade :)

Jag kollade upp några av djuraffärerna här i Norrköping och hittade en som bara köper råttor från privata uppfödare. Dom hade tyvärr inga råttor hemma i någon av affärerna men jag står på väntelistan hos den jag tyckte bäst om iaf. :)

Bra det, håller tummarna för att det är en bra uppfödare de kommer från också :)

turbofling: Hon verkar seriös ja, men hade det varit jag som var köpare så hade det varit desto mer seriöst att berätta temperament osv redan i annonsen. Men jag blir bara petigare och petigare iofs... :D

Tack för tipset turbofling! Har mailat uppfödaren och frågat lite mer om hennes honor. Jag hade inte tänkt på att kolla på blocket...
På tal om uppfödare och avel och sånt, är vissa råttor från vissa släkter mer livliga än andra och har ändra lättare för att sitta still och gosa och så? Vad spelar mest roll, hur den har blivit avlad och hur föräldrarna är eller är det hur man tar hand om den? Borde inte det viktigaste för att få en bra råtta vara att man tar hand om den på rätt sätt? Men det är nog iof en blandning av båda men vilket brukar man säga är det viktigaste?

Det beror mycket på tidigare gener. Har man tex en råtta med mycket lugna råttor bakom sig så är ju chansen större att det också blir en lugn råtta, osv. Därför det är så viktigt att tänka på temperament när man avlar, det ärvs ju.
Spelar nog roll om hur man tar hand om de också skulle jag tro. Fast inte så mycket att "gör jag så så blir de livliga och gör jag så så blir de lugna", utan snarare att om man håller på mycket med hjärngympa, miljöträning osv och de får träna på att lösa saker själva så får de bättre självförtroende och utvecklar sin personlighet. Lugnhet/livlighet och så har jag däremot ingen aning om det går att träna eller inte...

Vet inte vad som är viktigast om man ser det så. En råtta som inte får rätt omvårdnad mår inte bra och då dyker psykiska (och fysiska) problem som barbering, stress osv lätt upp. Samtidigt kan de med lätthet dyka upp hos dåligt avlade råttor också oavsett hur bra man tar hand om de (har tex själv en hane som är människorädd och två är för dominanta - något som jag tyvärr inte kunnat påverka). Går väldigt mycket hand i hand det där, man kan nog säga att en råtta som mår bra håller inte på med något sånt och hur bra den mår beror ju både på avel och hur man tar hand om den.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 132
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 019
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 582
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar