Sv: Råttuppfödare i Östergötland
Det beror mycket på tidigare gener. Har man tex en råtta med mycket lugna råttor bakom sig så är ju chansen större att det också blir en lugn råtta, osv. Därför det är så viktigt att tänka på temperament när man avlar, det ärvs ju.
Spelar nog roll om hur man tar hand om de också skulle jag tro. Fast inte så mycket att "gör jag så så blir de livliga och gör jag så så blir de lugna", utan snarare att om man håller på mycket med hjärngympa, miljöträning osv och de får träna på att lösa saker själva så får de bättre självförtroende och utvecklar sin personlighet. Lugnhet/livlighet och så har jag däremot ingen aning om det går att träna eller inte...
Vet inte vad som är viktigast om man ser det så. En råtta som inte får rätt omvårdnad mår inte bra och då dyker psykiska (och fysiska) problem som barbering, stress osv lätt upp. Samtidigt kan de med lätthet dyka upp hos dåligt avlade råttor också oavsett hur bra man tar hand om de (har tex själv en hane som är människorädd och två är för dominanta - något som jag tyvärr inte kunnat påverka). Går väldigt mycket hand i hand det där, man kan nog säga att en råtta som mår bra håller inte på med något sånt och hur bra den mår beror ju både på avel och hur man tar hand om den.