R

rat_girl_4ever

min lillasyster ska få två tamråttor på lördag av sin bästa kompis:bump: ... det vet inte min andra lillasyster om... men hon har bestämmt sej för att köpa två stycken :bump: :bump: på måndan efter min syrra får råttorna för hon ville att ja skulle vara med... men nu undrar jag om dom kan vara i samma bur sen alla 4 eller måste dom vara i två olika burar:confused: :confused: eftersom att dom inte är köpta samtidigt och att det även har gått några dagar i mellan???

Sv: råttor

Vet dina föräldrar om att hon ska råttor? Det är trots allt deras ansvar. Ni måste ju ta reda på om de är av samma kön. Är det de bör ni väl kunna ha dem i samma bur, om den är tillräckligt stor. Det finns andra här som kan mer om råttor än vad jag kan.

rat_girl_4ever skrev:
men nu undrar jag om dom kan vara i samma bur sen alla 4 eller måste dom vara i två olika burar:confused: :confused: eftersom att dom inte är köpta samtidigt och att det även har gått några dagar i mellan???

Om dom kan vara i samma bur eller inte beror lite på... först och främst ska dom va av samma kön och och sen ju yngre dom är när dom sätts ihop, dessto lättare brukar det gå.
sen krävs det ju att du har en bur som är tillräckligt stor för fyra råttor.
Sen så skulle jag låta dom vara i två olika burar i minst 6 veckor (karantän) med tanke på att dom kan ha sjukdomar som kan smitta.

Mulles_matte skrev:
Om dom kan vara i samma bur eller inte beror lite på... först och främst ska dom va av samma kön och och sen ju yngre dom är när dom sätts ihop, dessto lättare brukar det gå.
sen krävs det ju att du har en bur som är tillräckligt stor för fyra råttor.
Sen så skulle jag låta dom vara i två olika burar i minst 6 veckor (karantän) med tanke på att dom kan ha sjukdomar som kan smitta.

Och då kikar lilla jag in och instämmer där :D

tack...
självklart ska vi ta reda på så att det blir av samma kön...
ja tänkte bara på detta med tiden eftersom vi troligtvis köper dom olika dagar...

Ni får helt enkelt ha de i olika burar först och inte låta de träffas i 6 veckor under karantänen, helst med klädbyten och olika rum och så också om man ska hårddra det.
Sen får ni helt enkelt introducera de hos varandra. Bada de och låt de träffas på en plats där de aldrig varit tex, en stund varje dag under en period. Sen när det verkar gå lugnt till, gör rent buren de ska bo i ordentligt, alla grejer osv. Och så tja, in med råttorna och hoppas på det bästa. Kan bli lite gruff och gå rätt vilt till, det ser värre ut än det är... Så länge de inte biter varann illa så är det lugnt, de måste fastställa rangordningen.

Och så får du förstås inte glömma att visa bilder på sötnosarna! ;)

okej...
men ja ska tjata lite på mina föräldrar så att vi åker till samma ställe, samma dag och helst typ samtidigt så att vi köper råttor ur samma bur och om nån av dom skulle bära på nån sjukdom då så är dom ju redan smittade tyvärr... men ja sak försöka me detta iaf... sen undrar ja hur stor buren ska vara när man har 4 råttor?? har en 2 vånings kaninbur... tror du den blir bra??

ja skaförsöka komma ihåg att lägga in bilder på dom så ni får se...

Men dom råttorna din syster skulle få... kommer dom från samma ställe som dom ni ska köpa?

rat_girl_4ever skrev:
har en 2 vånings kaninbur... tror du den blir bra??

Tänk bara på att råttor har väldigt lätt för att ta sej ut ur en kaninbur. Gallret är oftast väldigt glest. och får dom bara ut huvudet så kommer resten av råttan oxå ut. :crazy:

*knapplån*

Mina råttor blev till då mamman, som tillfälligt bott i en kaninbur, lyckats ta sig ut ur sin bur och "kommit åt" hanen. Så jag hade nog inte vågat ha råttor (allra minst bebisar) i en kaninbur. Även om man inte har någon hane i närheten, så kan de ju komma lösa och vem vet vad de hittar på i ett kanske osäkrat rum, utan övervakning? Så det är nog bäst och säkrast att satsa på en riktig råttbur från början istället.

Nähädu, inte om man är fet som en... hm... kanin? Fast då är nog den råttan inte speciellt rörlig öht iofs :angel:

Nja.. en rent logiskt, så borde den dött av hjärtproblem redan innan den blev så fet, så nej... en död råtta kommer inte ut ur en kaninbur.

TS. Sorry för trådnappningen :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25