Råttor med löss :<

Ä

Ängslig

Mina råttpojkar har löss! Varifrån kommer de?
Har läst på om olika medel, men vilket är billigast/bäst?
Ska buren städas i samband med varje behandling?

Sv: Råttor med löss :<

Gå till veterinären om be att dom sprutar råttorna med Ivomec. Efter min erfarenhet så är det det allra bästa mot ohyra.

Använder du spån, hö , mat ifrån djuraffären så kan du ha fått in det den vägen.

Buren och alla tillbehör skrubbas bäst i virkon i samband med första ohyresbehandlingen, räcker med en gång då virkon är ett väldigt bra medel.

*Haft tamråttor under åren 1999 - 2008 i 3 omgångar,
haft drygt 50 tamråttor under dom åren*

Sv: Råttor med löss :<

Billigast är att helt enkelt gå till apoteket och köpa Dermocan att bada de i. Då ska även bur, tillbehör, omgivningar osv skrubbas som Kissenova skrev.

Ivomec funkar också och är receptbelagt, kan ges som sprutor (vilket dock blir svindyrt med tanke på att varje råtta ska ha varsin spruta en ggn/vecka i 3 veckor) eller så kan det ges oralt. Med Ivomec behöver man dock inte skrubba en massa ;) Det verkar så pass länge att lössen som hoppar upp på råttorna efter en behandling dör. Det är bara att släppa ut råttorna där de varit så självsanerar de kan man säga.

Bäst är Stronghold. Även det är receptbelagt, droppas i nacken så är det klart. Råttorna självsanerar och allt som behövs är vetbesök för recept, hämta ut Strongholden (medicinen i sig gick på ca 180 kr när jag behandlade mina), droppa i nacken och så är det klart. Har för mig att en dos verkar i 3 månader så de får skydd för nya angrepp också ett tag. Dessutom är det helt ofarligt om man överdoserar, vilket förstås också är bra.

Finns även Sebacil, även det receptbelagt, som man ska bada de i. Har ingen erfarenhet av det själv men har för mig att de ska badas 3 ggr (1 ggn/vecka) och så ska omgivningar osv skrubbas rent. Verkar bara drygt, precis som Dermocan är :p

Tigusspray finns förresten också. Meningen är att det ska hjälpa mot löss men det vete fasen om det är så jäkla bra. För mig har det aldrig funkat iaf.

Liknande trådar

IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
903
Senast: ameo
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Sel
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar