Sv: Råttor med löss :<
Billigast är att helt enkelt gå till apoteket och köpa Dermocan att bada de i. Då ska även bur, tillbehör, omgivningar osv skrubbas som Kissenova skrev.
Ivomec funkar också och är receptbelagt, kan ges som sprutor (vilket dock blir svindyrt med tanke på att varje råtta ska ha varsin spruta en ggn/vecka i 3 veckor) eller så kan det ges oralt. Med Ivomec behöver man dock inte skrubba en massa
Det verkar så pass länge att lössen som hoppar upp på råttorna efter en behandling dör. Det är bara att släppa ut råttorna där de varit så självsanerar de kan man säga.
Bäst är Stronghold. Även det är receptbelagt, droppas i nacken så är det klart. Råttorna självsanerar och allt som behövs är vetbesök för recept, hämta ut Strongholden (medicinen i sig gick på ca 180 kr när jag behandlade mina), droppa i nacken och så är det klart. Har för mig att en dos verkar i 3 månader så de får skydd för nya angrepp också ett tag. Dessutom är det helt ofarligt om man överdoserar, vilket förstås också är bra.
Finns även Sebacil, även det receptbelagt, som man ska bada de i. Har ingen erfarenhet av det själv men har för mig att de ska badas 3 ggr (1 ggn/vecka) och så ska omgivningar osv skrubbas rent. Verkar bara drygt, precis som Dermocan är
Tigusspray finns förresten också. Meningen är att det ska hjälpa mot löss men det vete fasen om det är så jäkla bra. För mig har det aldrig funkat iaf.