Sv: Råttavel

Jo det förstås. Vore ju mäkta bra om man kunde få det åt det hållet.

nackdelen då är ju att för att hela stammen ska bli så så måste ju alla avelsråttor avlas på det sättet och DET blir däremot svårt som fan skulle jag tro. Inte bara att övertyga utan även att nå ut. Och lyckas man inte då så vet man ju inte vilka som är avlade så senare heller, så kanske man tar en kull på en hona vid 1½-2 årsåldern och så blir det komplikationer istället...
Hmm, vilken ålder ungefär blir en hona infertil förresten? Kom på att det kanske inte är det lättaste att para en hona på 2 år... :D

jo svårt blir det.. :S

Infertil.. jadu.. bra fråga. sånt har inte jag i huvudet just nu :angel:
men.. rent logiskt.. en råtta som mognar senare, borde bli ju fertil senare och då borde den bli infertil senare oxå? :confused:

Men generellt borde det väl va vid 1,5 - 2 års åldern nånstans.

Ja, jag har läst på. Jag tycker att det är bra att du säger till, men jag hade då inte planerat att avla fram någon elitråtta här, utan mest för min egen skull. givetvis vill jag ha friska och välmående råttor, men det är också allt.
Bör kanske tillägga att råttorna ifråga är väldigt trevliga, tyvärr är de faktiskt zooråttor, vilket kanske inte är så bra? HAr haft många råttor, men aldrig tagit en kull. Jag måste säga att en par av de råttor jag har haft inte har varit friska. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. får tänka på saken lite.

Senast ändrad av en moderator:

Ziemona skrev:
men jag hade då inte planerat att avla fram någon elitråtta här, utan mest för min egen skull.

Har du tänkt på att det inte är allt för lätt att bli av med alla ungarna och hitta bra hem till dom sen? i en kull kan det bli allt mellan 1 till 18 ungar.

ja, jag har tänkt på det. Vill inte lämna till djuraffär, så jag har redan kollat upp vänner etc. Kan bli av med ca 6 st. på det viset och jag kan behålla 2, kanske tre. Det blir ju några "över" så att säga, men jag får kolla upp lite närmare. Känns dumt att lämna till en djuraffär.

Nu ska jag överdriva lite, men detta är sånt man måste ha med i tankarna.

Tänk dej att du får en kull med 15 ungar, du ska behålla 2 st själv, då är det 13 st kvar som måste ha bra hem.
du skrev att du kunde bli av med 6 st till vänner.. om en av dom mot all förmodan backar ur, så blir du bara av med 4 ungar. då har du 9 st kvar. Och du vill inte lämna till djuraffär.

Då har du helt plötsligt 9 ungar som du försöker bli av med, plus dom två ungarna du ska behålla och mamman och pappan. Dvs totalt 13 råttor.

Har du plats, tid och råd med det?

Ok. Jag hade nog inte gjort det iaf, ska man para zooråttor ska man ha mycket erfarenhet och jag själv skulle nog aldrig para en hona från zoo.

Du kan ju alltid höra av dig till SRS avelsråd (eller råtz på SRS forum som är den i avelsrådet), hon kan sånt där :) www.srs.st

Mulles_matte skrev:
Nu ska jag överdriva lite, men detta är sånt man måste ha med i tankarna.

Tänk dej att du får en kull med 15 ungar, du ska behålla 2 st själv, då är det 13 st kvar som måste ha bra hem.
du skrev att du kunde bli av med 6 st till vänner.. om en av dom mot all förmodan backar ur, så blir du bara av med 4 ungar. då har du 9 st kvar. Och du vill inte lämna till djuraffär.

Då har du helt plötsligt 9 ungar som du försöker bli av med, plus dom två ungarna du ska behålla och mamman och pappan. Dvs totalt 13 råttor.

Har du plats, tid och råd med det?

Eller som jag, 16 råttor... Tog maaassaaaa tid och pengar, helt otroligt hur mycket såna småpluttar kan äta egentligen :eek:

ja, jag vet. jag får se hur jag gör. Jag är ju medveten om detta, så det kom inte som en överraskning iaf.

Åh ambk och irish :love: Mig har en agouti irish rex här hemma med hjärtformad triangel istället, så söööt :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 335
Senast: Enya
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 584
Senast: JLoveJ
·
Övr. Katt Jag vet inte riktigt vad jag ska göra! Jag har en ragdoll hona och har startat en liten uppfödning. Den ska förbli liten. Honan är tre...
Svar
7
· Visningar
1 803
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter