Z

Ziemona

Hade planerat att ta en kull nu, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Ska man släppa in honan och låta henne vara där ett par dagar, eller baraför en "snabbis" ;) ?
Och hur ligger det till med färger? Honan är agouti och hanen är skäck? Haha, lite pinsam fråga, vet inte vad färgen heter, men han är iallafall brun/vit. Kan man veta på förhand vad det kommer att bli för färger eller är det ren slump?

Sv: Råttavel

kommer nog bli aguoti de flesta då det är dominat så blir bara det om hon inte när på någon annan färg som även hanen bär på.

mja, hennes svanstipp är vit ;) Annars är hon röd i tonen.

svansen har med teckningen att göra skulle jag tro låter som honan är en agouti eubk alt akbk skulle nästan kunna tippa att hanen e aguoti hooded men svårt att säga utan bild

Låt dem bo ihop några dygn, det brukar funka bäst :)

Släpp in honan till hanen och låt dom bo ihop i några dagar.

Förmodligen är hanen agouti hooded. Du har ingen bild på honom?

Som Amania skrev så är agouti dominant och då kommer som hon sa ungarna bli agouti. Om inte både hanen och honan bär på någon annan färg som oxå är dominant.
Om hanen är agouti hooded och honan är agouti eubk så kommer resultatet förmodligen bli agouti hd, ag hd mm, ag eubk, ag eubk mm, ag ambk.
Dock är klockan 5 på morronen så min hjärna funkar inte så bra just nu. :crazy:

Här är en agouti hooded mismarked är det en sån din hane är?

jo, så ser han ut! kanske lite mer brunt, jag ska se om jag kan fixa bilder!

gul_zebra skrev:
(hane ska vara minst 1½

ehm... blev d inte lite fel där? :confused:

Hanen måste vara minst 5 månader men bör vara äldre när man parar honom, eftersom man inte alltid kan upptäcka eventuella fel på ett så ungt djur (t ex färg, storlek, sjukdomar osv). Det finns ingen övre gräns på hanens ålder, men använd sunt förnuft och tänk först och främst på honom (orkar han?, är han så frisk och pigg som han verkar vara?, osv ...).

saxat från SRS rekommendationer till Uppfödare

Senast ändrad:

Vid 1½ år brukar man ha sett ev sjukdomar osv, vilket uppfödarna i SRS brukar rekommendera. Man KAN ju para tidigare, men iom att man inte hinner se en del sjukdomar, temperamentsfel osv så är det större risk för "dåliga" bebbar. Är det zooråttor däremot så rekommenderas minst 2½ år så man är ännu säkrare, plus att 2½ år ju är rätt gammalt för en zooråtta :)

sant. :) Dock hinner man inte alltid upptäcka ev. fel på honan heller om hon ska paras innan hon är 1 år :crazy:

Precis. Störigt som fan!

Jag hade gärna tagit kull på både Cachen och Diva jag, men utan lång bakgrund så vill jag nog inte ta risken... :crazy: Inte för att jag har möjlighet nu då, men om jag haft menar jag. En kull med små agilityprinsar- och prinsessor och en kull med några söta rexar med lika stora uttrycksfulla ögon som Cachen... Och speciellt med tanke på att Cachen är enormt lugn och go dessutom, helt underbart temperament :love:

hehe. Dock om man har en bra kännedom om hur leden bakåt ser ut så ser jag inget fel med att para hanen innan han fyllt 1 år. OM man vet att föräldrar, syskon osv är friska med bra temperament osv.

ne det kan ju alltid vara nåt. Även om 10 led bakåt är friska, mentalt bra osv så kan det ju bli fel nånstans. Nackdelen med cancer är ju att den oftast kommer sent i råttans liv, mellan 1,5 - 2 års åldern, å när dom är så gamla så är det lite sent att avla på dom ändå även om dom är friska :crazy:

Precis... Hanar går ju iaf, men honor däremot... Mäkta synd att bäckenet stelnar. Egentligen borde det väl gå att avla bort på något sätt, eller? Skulle ju vara en enormt fördel att kunna göra första parningen senare så man kan upptäcka fel liksom.

Jo det är synd. Går gör det säkert, men det kommer nog ta lång tid och samtidigt måste man ju få fram råttor som mognar senare, som i sin tur lever längre. Kommer nog ta sin lilla tid, och hur många råttor kommer dö på kuppen när man försöker? Komplicerade förlossningar osv. :crazy:

Ja det förstås. Och att inte tala om om man försöker och något annat påverkas negativt... :crazy: Nog för att går det så kan ju lidande minskas i framtiden men tja... Man vet ju aldrig.. :crazy:

sant. :crazy:
Dock... så finns det ju relativt långlivade råttor som mognar sent redan nu, om man fortsätter avla på dom, och sakta men säkert väntar längre innan man tar första kullen så skulle det säkert gå.

Tex. Råtta nr 1 får sin första kull när hon är 10 mån.
Hennes unge får i sin tur första kullen när den är 10.5 mån
sen kanske man stannar ett par generationer vid 11 mån. osv

hoppas du fattar va jag menar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 335
Senast: Enya
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 584
Senast: JLoveJ
·
Övr. Katt Jag vet inte riktigt vad jag ska göra! Jag har en ragdoll hona och har startat en liten uppfödning. Den ska förbli liten. Honan är tre...
Svar
7
· Visningar
1 803
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter