Råttan käkar bajs

F

fancyfree

:eek: Såg leffe sitta o knapra på en liten bajsplutt förut, är det normalt att råttor gör så? Eller är det brist på något? Har aldrig sett någon råtta göra så, bara ökenråttor..

Så, någon som vet varför?

Sv: Råttan käkar bajs

Mina gjorde det! :)
Jag antar att det är normalt för råttor, eftersom andra gnagare också gör det, som t ex möss,kaniner och marsvin. En märklig for av idissling.

Okej, då kan jag stryka beteende störning då :p

Dina råttor är antingen uttråkade eller så får de inte tillräckligt med näring (bajs innehåller väldigt mycket lättåtkomlig näring).

Får råttorna vara ute ett par timmar varje dag? har de tillräckligt stor bur? Vad får de att äta?

Har läst att det tydligen var normalt att dom åt en o annan plutt från sitt eget bajs.

Dom får den maten dom behöver, dom har stor bur som dom nyss flyttat in i, dom är inte tillräckligt tama för att springa lösa än.
Vi är på "springa i sängen stadiet". Dom är bara typ 8 veckor.

Läs här; http://www.chu.cam.ac.uk/~ALRF/giintro.htm

Nej, usch vilken lång text, orkar inte läsa...

Nåja, är de så små så är det ju en annan sak. De behöver näringen för att växa. Så enkelt var det med det.

//Phillippa, som just fick hem två nya bebisar med...

Ja, en studie har visat att 20 % av råttungar som inte har fått äta bajset har vuxit dåligt m.m..
Det kallas iaf för koprofagi och är som sagt normalt så länge det inte går till en överdrift.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka